Konstant depression?
Så mycket vet jag ju, att "depression" inte är liktydigt med att gå omkring och vara olycklig. Nej, det handlar om sänkt stämningsläge.
Såhär på höstkanten går jag varje år in i ett sådant sänkt stämningsläge mer markant. Detta gör, att jag helt enkelt inte fungerar normalt när det exvis gäller social kommunikation. Jag blir trögare i tanke; inte lika spirituell och "fyndig" som jag kan vara under sommarhalvåret; blir allvarstyngd; fär mer markerat tunnelseende; associerar inte lika lätt utav mottagna sinnesintryck - etc.
Detta kan jag emellertid i rätt hög grad avhlälpa med ett glas vin. Direkt hissas jag liksom upp ett rejält steg - där det borde vara normalt att befinna sig, får jag för mig.
Så nu undrar jag: finns det några bra medikamenter mot sådant här? Kanske kunde jag byta ut vinglaset mot ett piller - och till och med på kuppen kunna må ännu lite bättre?
Finns bland er andra någon som vet? 
det finns ju höstdepression då man reagerar på att det blir mindre dagsljus
vad jag vet så finns det till exempel ljusterapi men oxå lampor man kan köpa att ha hemma
mediciner vet jag tyvärr väldigt lite om
en liten varning ta det lugnt med alkoholen
känns det alldeles för jobbigt så sök läkare!
Varulv - Jo visst gör det. Jag har ätit Edronax som fungerade bra för mig.
Pga av att jag har ätit div mediciner som Omeprazol samt att jag har min migrän som jag tar medicin mot ibland så kan jag inte prova fler sorter och äter därfor inte.
Just pga tanken; hellre mår jag dåligt - tar jag mitt liv så gör jag - hellre att magen är bra och att jag slipper migränen. För när jag får maganfall eller migränanfall så får inga antidepp tabletter mig i hela världen att vilja leva… 
Men du har ingen migrän och inte äter du Omeprazol heller, så absolut tycker jag att du ska be din läkare om ett litet piller. Du är värd att få må bra och vin löser inga problem, det gör inte mediciner heller, men de är en stabilare behandlingsmetod än vinet och sitter i hela dagen, vinet bara några timmar. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag har också känt de senaste två veckorna att saker slutar vara roligt. Jag gör fortfarande saker, men allting känns bara så sjukt meningslöst. Men det är jättesvårt att säga om det bara är höstdepp eller om det är för att jag krånglat med mediciner lite fram och tillbaka de senaste månaderna. Å den andra sidan så vet jag att oktober och november är sämsta månaderna på året för mig generellt.. Men några piller vill jag inte ta, har hellre ångest än massa dumma biverkningar från mediciner som kanske eller kanske inte hjälper. =/

Under den mörka tiden på året äter jag D-vitamin tillskott och för mig hjälper det att dämpa depressionen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har ätit Citalopram sedan början av september, men nu har jag gett upp, igår var den första dagen helt utan medicin. Jag vet att det är lite för kort tid för att de skall hinna fungera, men jag gillade inte biverkningarna. 20 mg fungerade inte alls för mig. Redan när jag gick ned från 20 till 10 mg märkte jag en förbättring av biverkningarna men har ändå valt att avbryta helt.
Jag sjukskrev mig visserligen för min depression i slutet av augusti, men jag har haft ett väldigt instabilt stämningsläge hela våren och allra helst under sommaren, så någon riktig höstdepression tror jag inte det är frågan om. Jag tror det var mer en frågan om ackumulerad "skit" som till slut blev för mycket. Har för övrigt aldrig märkt av att jag skulle må särskilt mycket sämre under någon viss del av året. Däremot mår jag oftast allra bäst under sommaren (förutom i år dock förståss…
)
Mitt stämningsläge är fortfarande väldigt instabilt. Jag känner mest bara en stor meningslöshet och brist på tillfredställelse. Ibland om jag skall göra något särskilt och allra helst efter att jag tränat så kan jag känna mig mera "normalt" pigg och motiverad. Just fysisk aktivitet är det som alltid har fungerat bäst för mig när det gäller att hålla humöret uppe. Jag hoppas det inte blir sämre nu när jag slutat med medicinen.
Men med det sagt så visst kan det vara värt att prova att ta medicin. Folk reagerar ju olika och det är inte säkert man får biverkningar överhuvudtaget, eller så är de lindriga i förhållande till den positiva effekten.
Tack för jättegoda råd allesammans! 
Jag ska ta och begrunda detta ett tag och se vad jag kan göra åt saken på bästa sätt.
Dystemi.
D vitamin på hälsokost har hjälpt mig. Jag har så längen jag kan minnas drabbats av höst depp och har flera medciner och fick d-vitamin utskrivet för benskörhet. Och vipps blir livet lite lättare redan efter ett par veckor. Utan bivärkan.
35% D vitamin 90 tabletter kostar 99 kr på hälsokosten. Värt varje öre.
Jag klarar gå hundpromenader diska dammsuga och träffa folk.
Och det blir ljusare i Januari Så se de 6-8 veckor som är kvar positivt.
Det står stilla vid lusse och ljusnar 25 dec. Lycka till snart på vår sidan. Blossas Matte
#8 Ha ha!
Tack snälla Lööv för ett bra och hoppingivande inlägg!
Ska ta det där med hälsokost-D-vitamin ad notam! 
Det är inte så konstigt om vi kommer i depp läga i höst. Vi har inte haft en vettig sommar. Ena dagen regn och nästa SoL. vad gör man ut med solstolen eller sådant man måste.
Nästa dag mulet regn på med gummistövlar blöt blöta hundar. Nästa dag SoL. Tvätt ut med tvätten och sedan regn lera vatten fukt.
Så väntar man på solen och det blir en grå blöt höst.
Lampan tänd och vatten lera mer vatten fuktig päls lera över allt.
Ok kanske lite vin hjälper men jag blir ofast sur i magen av det.
Burr men efter mörker kommer ljus. Efter sorg kommer glädje.
Lycka till. Blossas trötta Matte
Absolut D-vitamin! Minst 2000 IE per dag under den mörkare perioden, dvs nästan hela året! Å så slipper man mycket av förkylningar också! http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/
Har lest kostdoktorens anbefalninger ang. D-vitamin (#11) - men h*n nevner ikke tran (cod liver oil)! 1 ss (matsked) hver dag - kan tas sammen med annen mat hvis man ikke liker smaken. Tror mere på dette enn kjøpte piller, billigere er det også. Standard i Norge i den mørke årstid, i månedene med -R! Lurt å få i seg nok frukt og grønnsaker - mangel på C-vitamin kan gi trøtthet under mørketiden om vinteren. Klokt å komme seg ut på dagtid og bevege seg i det lille lyset som er midt på dagen. Disse rådene er mest for å underbygge kroppens motstandskraft - men fjerner selvsagt ikke en depresjon…