Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 2322 ggr
Smålänning
0

Rave och adhd??

Jag tyckte mkt om rave musik i gymnasiet.. Sen har det blivit annat mest. Nu har jag märkt att ravemusik (och liknande) hjälper mig mot när det blir jobbigt med ljud ( tyvärr bäbisskrik i omänskliga frekvenser;) Du pluggar jag in hörlurarna och skruvar upp högt. Blir lugn och nästan som medecin… Ibland tål jag inte musiken alls, men just när det blir föör mkt då hjälper den. Även om man ska städa;) Har pratat med en som jobbar med grovt handikappade.. Enligt henne var det inte alls konstigt. Fler som känner igen sig? Tror det har med att musiken har en sorts hjärtrytm.. Och så skakar jag på foten ofta och musiken har typ den takten också:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

JohannaEkroth
0

De har gjort en undersökning bland skolbarn med ADHD och att lyssna på TV-brus i hörlurar under skolarbete. Faktum är att de med TV-brus jobbade bättre än de utan…

De utan kunde inte sålla bort intrycken på samma sätt, kan jag tänka.

Flört

Det är ingen myt att ni jobbar bättre och kan sortera tankar bättre med oljud i öronen. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

zatanica
0

Japp, när man har musik på är det som att det på något vis blir lugnare i huvudet, man kan fokusera bättre. När jag har pluggat har jag alltid musik på. Desto jävligare det låter i andras öron desto bättre Glad

Även om det var endel rave under gymnasiet så har det altid hätr varit mest dödsmetall som lugnat bäst, men beror lite på humör eller vad man ska säga vilket som funkar bäst.

När jag pluggat har det varit dimmu borgir eller cradel, lugna ner mig när jag är fly förbannad pain.

Men musik överlag är lite som luft, man behöver det för att funka.

Många gånger går det bra med ljud överlag, blir totalnipprig om det är tyst

Smålänning
0

Intressant att läsa om er erfarenheter:) tvbrus kan jag tänka mig lite.. Ja musik är väldigt känslokopplat för mig, är allätare så olika känslor är kopplade till olika musik. Nu måste jag läsa vidare….

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

CajsaBajsa2
0

Jag upplevde samma effekt när jag var yngre, tills jag (när jag var 19 år) fick en sjukdom i ena örat som medför tinnitus och att jag är väldigt ljudkänslig och musik är jobbig. Jag saknar jättemycket att ha musik på. Förut hade jag det hela tiden.

[NinaCrown]
0

Jag har AS men får nästan panik när det är tyst, spec när jag ska sova då jag i princip alltid får mardrömmar när det är tyst… Sen har jag dessutom tinnitus. Dock ganska låg, men den skär så jag blir galen, men brukar inte höra den när det är ljud runt om mig.

Men ska jag sova, och det inte finns musik igång så är tinnitusen så skärande att det tar över allt och jag vill sätta mig och dunka huvudet i en vägg O.O

[Varulv]
0

Även jag har AS, och vill bara meddela, att jag älskar tystnaden. Den känns som en verklig lyx när den uppenbarar sig, så sällsynt som den ju faktiskt är i vår verklighet nuförtiden…!

(Men som yngre, var jag väldigt beroende av musik, ska oxå sägas Flört.)

Rebellkatten
0

Jag föredrar aggrotech, typ Combichrist. Men ja, jag sitter och lyssnar på musik för att kunna koncentrera mig på saker, när jag skriver t ex. Annars får det gärna vara tvärtyst, utan datorfläktar, vägbrus och annat störande buller. >_<

Smålänning
0

(Glömmer allas siffror så lätt) Tystnaden är viktig för mig oxå skall sägas. Nu får jag inte den så ofta;) med barn och allt. Men sätta sig i en stor lövskog med lite kaffe och njuta är så skönt, fast då är ju naturen min musik;) Vad är det för musikstil?? Musik i det stora hela har väl alltid varit viktigt för människan, kan tycka det är konstigt att just så högtempo musik som rave/techno/ trance mm kan vara så lugna de när det blir för mkt annat ljud… Intressant:) Jobba till tv-brus, det var ju intressant oxå. Om man är inne på medetitaion och astralresor så ska ju tv-brus göra det lättare att bli lugnare eller hur man ska uttrycka det. Någon som vet mer om det? Fågelkvitter kan göra mig väldigt lugn oxå. Finns en gratis app meditation Buddy lr nåt som har bra fågelljud:) sätter kl på 30min och slappnar av. Nu måste jag läsa om belysning… Oxå en viktig del i mitt liv;)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

Dexters_matte
1

Jag har på senaste tiden haft problem med min medicinering för ADD. Det har medfört koncentrationssvårigheter, speciellt när jag ska läsa. Om jag ute publikt brukar jag ha iPhone med SMH eller liknande musik. Så lite text som möjligt men ett skönt beat. Det har hjälpt mig otroligt mycket!

Tystnad för mig när jag är måste fokusera gör mig jättestressad! Jag gillar dock tystnad hemma och kan läsa en bok på kvällen om dagen gått bra!

Smålänning
1

Det är är väl så att istället för att ta in allt ljud på tex. Stan, varuhus, hemma mfl. Så koncentrerar man sig på ETT ljud. Musik kan ju även förändra stämningen runt en, för en själv så man mår bättre:)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

CajsaBajsa2
0

Jag glömde skriva att jag inte lyssnade på rave, men hårdrock och metal.

Smålänning
1

#11 ja behöver nog i te vara just rave. Metal, deathmetal, hårdrock har ju det i sig oxå, takten suset mm.. Känner allt för många deathmetalfolk ;) kan tänka mig att det funkar oxå

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

tarotlasse
0

Helt rätt musik påverkar oss väldigt mycket och används också i olika behandlingar.

Men samma musik behöver inte ha samma verkan hos olika personer.

Utan det är väldigt individuellt så Hårdrock kan ge en lugnande effekt hos vissa men skapa ett obehag hos andra.

Jag arbetade under en period på en daglig verksamhet där man använde sig av musik, färger, ljus och former för att stimulera och för att lugna.

Det som lugnade en person kunde skapa kaos hos en annan person.

Så väldigt individuellt och ngt man fick anpassa efter individ efter individ.

Om en person blev väldigt upprörd så visste jag att personen blev lugn igen om jag satte på en viss musik för den. 
men fick samtidigt vara uppmärksam att en annan person inte var i samma rum eftersom den blev upprörd av samma musik.

Jag arbetar ju även som medium och jag laddar upp med hårdrock på hög volym innan jag ska upp på scen och göra en storseans.

Vet även fler medium som vill ladda upp på samma sätt med hård rock.

Medans andra medium blir bestörta när dom hör detta utan de ska ha lugn och meditations musik för att komma i rätt stämning.

I veckan träffade jag ett medium som laddade upp med Mozart innan.

Sonen fungerade betydligt bättre i skolan när han fick lyssna på musik med hörlurar under lektionerna.

När han pluggade hemma satte han oftast på tv,n vilket vi föräldrar reagerade på men på habliteringen sa man att det var många med ADHD som fungerade på samma sätt.

Att det fungerar bättre med ngt ljud i bakgrunden för han tittade inte på tv,n.

Märker samma sak själv att när jag sitter o skriver vid datorn eller när jag pluggade så fungerar det betydligt bättre om tv,n är på och har lättare att koncentrera mig på det jag gör.

Lasse

zatanica
0

Tarorlasse jag kör med hårdrock eller metall när jag yogar Tungan ute kännde mig som en mupp i början när jag drog på det, men mycket mera avslappnande och mysigt än den där plingplong musiken de hade på stället jag gick och yogade på först. Om de skulle veta vilken musik jag har på skulle de troligen stämpla mig som helknasig, men de får la göra det då. Som du säger så reagerar ju alla olika på olika musik.

Kom även att tänka på att man har gjort experiment med mjölkkor, endel fick lyssna på radio med klassisk musik endel på hårdrock, vissa på inget alls och andra på dansband tror jag det var eller liknande.

Det visade sig att kossorna föredrog klassisk och hårdrock, detta visade sig genom lugnare kossor och att de mjölkade bättre när man jämförde med kossorna utan musik. Hårdrock och klassisk musik ligger ju ändå nära varandra så kossornas val var ju inte så konstigt. När man jämförde mellan radio kossorna och kossorna utan ljud så mjölkade radiokossorna bättre och var lugnare än dem som levde i tystnad. Så nog påverkar ljud alla oss levande varelser.

Smålänning
0

Detta är ju väldigt intressant att läsa:) era berättelser och erfarenheter. Men skulle det kunna finnas ett visst mönster i den musik som vi som har ADHD lyssnar på och blir lugna av?? Det hade ju varit häftigt. Att ta fram en låtlista för ADHD ( och AS mfl såklart!) Lasse: du som kan mkt om det ön:a, just detta med brus… Tvbrusliknande.. Att man använder det i astral och lucid och liknande. Kan det ha någon koppling med ADHD? Frågan är väl fel förmelerad, men förstår du vad jag menar? Jag laddade ner en app som har konstiga frekvenser och man kan välja att lägga till olika brus och ifs fågelsång, hav å liknande för att det ska gå lättare att "få igång" astralresor och liknande. Lite OT kanske? Nu måste jag ta hand om barnen… Skrik:(

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

CajsaBajsa2
0

Jag har förresten upptäckt att det gör stor skillnad för mig om musiken är bekant för mig eller inte. T.ex. så finns det många tillfällen då man inte har möjlighet att välja musik själv, t.ex. på gym. Men jag har märkt att jag kan fokusera mig bättre på träningen om det är en sån där vanlig radiokanal med samma moderna låtar om och om igen, fastän jag ogillar musiken. Men så fort det är någon låt jag aldrig hört förr så blir jag jättestörd, vad det än är för musik.

Sån där "härlig" avslappningsmusik blir jag också stressad av.

Rebellkatten
0

Nu är jag kanske helt ute och flyger. Bara en spontan tanke innan jag måste klä på mig och gå ut för att köpa en present.

Jag hinner inte googla och kolla om det ens är relevant. Men innom viss musik talar man ju om BPM, beats per minute, kanske är den musiken som är lugnande för oss ligger inom ett visst bpm.

Andra tanken som slår mig är att den musiken vi verkar föredra framför "plingplong" - lugnande musik är att det händer massa olika saker, många instrument och ljud. men att den lugnande är lite mer minimalistisk, lite mindre taktfast.

Men samtidigt, när jag ska skriva är det mer gothmetal som Amberian Dawn (https://www.youtube.com/watch?v=DuI3Fc4wsv8)och musik som låter som trasiga cirkusar  (https://www.youtube.com/watch?v=xqqiM_TiiIQ)

Annars är det här min favoritgrupp Combichrist: https://www.youtube.com/watch?v=RPW-uWslRbE  … jag känner inte riktigt att jag kan relatera till texterna. Men musiken är, graoorrr, bäst.

CajsaBajsa2
0

Jag kom att tänka på nu, när jag läste #17 av Rebellkatten att i snabb och "brötig" musik så liksom händer det saker hela tiden, det är ett ständigt brusande av ljud. Medan i den "lugnande" musiken så kan det vara t.ex. en panflöjtston i några sekunder och sen kommer nåt annat, t.ex. en vattenvåg. Det blir som att man måste vara uppmärksam på att "oj nu hände nåt nytt, det lät så jaha det var bara en vattenvåg". Förstår ni vad jag menar?

En jämförelse blir som att när man masserar någon ska man alltid ha minst en hand på personen (har jag fått lära mig en gång), för annars kan personen hoppa till lite när man "plötsligt" lägger ner en hand.

Äh, det känns inte som att jag får fram vad jag vill säga, men jag chansar och ser om nån känner igen sig och förstår.

tarotlasse
0

Jag vet inte om det finns några kopplingr till detta med astral resor brus och ADHD.

Jag provade under ett tag för många år sedan ett ljudband med brus som skulle underlätta kontakt med andra sidan och märkte ingen skillnad överhuvudtaget varken bättre eller sämre kontakt med detta brus.

När det gäller astral resor så det jag upplevt själv har skett helt spontant i tyst meditation utn ngn musik alls.

Första gången var skrämmande jag försvann i meditationen och helt plötsligt såg jag mig själv liggande på sängen från taket.

Det var riktigt obehagligt och jag kom tillbaks med en gång o det har hänt vid nägra enstaka tillfällen jag upplevt dettao då helt spontant.

Däremot har jag gjort Astral resor helt medvetet och där jag redan innan bestämt var ngn stans jag vill resa.

Då med hjälp av  Shamnska trum resor där man gör olika resor med hälp av trummandet av deras trummor.

Det vi kallar Astral resor kallar dom mellanvärlds resor.

Vid första tillfället jag gjorde en sådan resa med en shaman så bestämde jag att jag ville besöka en vän i en annan del av landet.

Trummandet underlättar att man gå i en djupare meditation o i denna meditation upplevde jag hur jag stod i denna väns kök.

I detta kök fanns flera personer bland annat en tv personlighet.

Jag hörde vad dom pratade om och det var otroligt verkligt allt sammans.

När denna trunresa var slut så ringde jag denna person och det stämmde det var dom personerna jag såg i min meditation även denna tv personlighet var närvarande och jag visste inte de var bekanta samtalet handlade mycket om det jag upplevde under denna resa så  var en mycket märklig upplevelse denna trum resa.

Vid ett annat tillfälle med samma shaman så besämde vi inte själva utan shamanen bestämde en plats vi skulle besöka hans  frititids hus i Kananda.

Efter resan fick  vad vi såg och beskriva detta hus både utifrån innefrån och möblering osv.

Efter vi läst upp vad vi sett och upplevt så visade han bilder på detta hus både utomhus och inomhus och våra beskrivningar stämde riktigt bra med denna plats som fanns i en helt annan världs del.

Så otroligt intresant att man själv kan bestämma var man vill ngn stans.

Men inget jag utvecklat för ser det själv som oetiskt att göra besök hos olika personer utan deras vetskap.

Har själv råkat ut för detta då en tjej jag börjat träffa ringde mig en morgon och sa att hon hälsat på och att det visserligen var ok att man var vän med sitt ex men så bra vänner behövde man inte vara.

O det stämde mitt ex hade varit på besök o vi drack lite vin o det ena ledde till det andra och det såg denna tje när hon gjorde sitt besök.

Vi besökte varandra ofta på detta sätt under meditationer.

Men inget som jag ser som ngn särskild  koppling till ADHD.

Men faktum är att vi med ADHD är väldigt impulsiva och ofta så pratar vi utan att täka efter först.

Vilket kan bli så fel i vardagen men som medium så är det en otrolig fördel att inte blanda in sitt eget tänkande utan gå på det första som dyker upp så en fördel att ha ADHD vid medialt arbete.

Vet många medium som har diagnosen ADHD men finns månnga medium som inte har ADHD också.

Lasse

Smålänning
0

Lasse: det låter ju väldigt otroligt. Hade ju varit häftigt, men har nog i te tålamodet att öva upp den gåvan:( nog inte alla som kan heller? Älskar ju att resa, så det vore billigt;) Trumma i hörlurar? Rave kan ju vara väldigt trumigt. Men det är nog inte samma sak:) Nu.. Åter till familjen:)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

tarotlasse
0

Det är inte alls olikt varandra man använder ju trumandet för att hamna i ett  annat djupare medvetande.

Indianerna använder ju trumandet i många olika cermonier  och även  i dans och i bland med olika svampar för att förstärka effekterna.

Så finns faktiskt  stora likheter med rave kulturen  misstänker starkt att det härstammar från den indianska kulturen.

Lasse

Gur4m1
0

Rave för mig var just känslan att gå in i "trance" på dansgolvet- mycket likt schamanistiska kulturer som Indianer, Samer etc gjort i tusentals år.

JAg kan inte göra det när jag ska studera- däremot när jag ska städa så måste jag ha igång musik för annars börjar jag göra en massa andra saker. Läsa en bok, se på tv, börja sortera strumpor efter ett färgschema…

Men när jag målar eller studerar går det bra med lugn musik, gärna sådan som inte är förknippad med känslor etc. Kan tänka mig att tv-brus kan hjälpa många.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[NinaCrown]
0

Såg inlägget om BPM och kom då och tänka på att många låtar har en underliggande ton som man lagt till extra för att det inte ska bli ryckigt i låtarna, utan de ska få flyt.

Jag är ganska duktig (tvärr) på att urskilja de tonerna och ibland stör det något enormt och kan få mig att avsky låten, och oftast när jag inte hör den utan det flyter på fint för mig så slutar det med att jag istället gillar låten O.O Kanske är samma sak för andra?

Men som notis, jag har AS och inte ADHD ^^''