Att orka!!
Gud vad deppigt det låter men undrar om det finns fler som mig. Jag har ADD/as och i tre veckor har jag haft praktik inom restaurang branchen och praktiken är satt till en månad och om det går bra så får jag en anställning med lönebidrag. Innan jag började här så hade jag varit hemma i ca en månad och i somras hade jag restaurang jobb som började praktik och sedan blev en anställning med lönebidrag och tyvärr så hade dom öppet till oktober men jag fick bra referenser. Här där jag är nu är mycket större och mycket stressigare, ingen som pratar med mig och jag känner mig inte riktigt omtyckt. Min sius från arbetsförmedlingen var där i förra veckan och chefen som jag har där sa att det går bra. Men det är här som jag börjar funderar under min praktik här behöver han inte betala något alls går genom försäkringskassan och om han anställer mig på lönebidrag så betalar han ju inte min lön själv. Mina tider är 11-19 och jag har ofta en olust känsla när jag ska dit när jag kommer hem går jag ut med hunden och sedan sätter jag mig på balkongen och röker går och lägger mig efter en lång tid ute på balkongen på morgonen har jag jättesvårt att gå upp och äter knappt någon frukost. Tar 54 mg på morgonen och ca 36 vid 3 tiden. Problemet på jobbet är att när det är så stressigt så blir det tjurigheter från dom andra om man frågar något. Har frågat min sius om han kan hjälpa in mig på Del-ta (Samhall) men där kan jag inte få anställning har redan haft kommun anställning där på ett år så det skulle ta ett tag innan jag får det igen men ibland känner jag att kanske har praktik på Del-ta innan jag fått något annat men sedan känner jag att lönebidrag ger ju mer och slutar jag röka, gå upp i tid, äter frukost så kanske det blir bättre med allt vad tror ni???
För praktik är samma som akassa och lönebidrag kan bli en del mer och vem vet ju mer jag är där och lär mig kanske det går bättre då många tror kanske att efter att jag jobbade på restaurang innan så kan jag allt men så är det inte
Tror det är viktigt med en öppen dialog. Att du berättar för chefen hur du känner. Att du inte kan allting och att du vill lära dig men att det är jobbigt att lära sig under så stor stress och när alla tror att du kan allt. Tror som du säger att det kommer gå bättre när du kommit in i det hela och när dina Medarbetare vet om hur du är. Restaurangbranschen är ju stressig.. Gick själv HR men orkar inte med stressen. Så jag jobbade med annat i 10år sen nu utbildade jag mig till elektriker och söker nu lärling. Så det går ju alltid göra annat. Nja inte alltid men du förstår? Kanske du kan få andra tider som är mindre stressigt i början? Mer förbereda de innan de andra kommer? Börja på låg växel för sedan växla upp i DIN takt? Arbetsgivaren betalar ju inget så du kan kanske ställa lite krav? Att lägga fram sina tankar på ett bra sätt är viktigt. Lycka till och hoppas det ska gå bättre!