Alkohol och concerta?
Jag äter 36 mg varje dag. Hur mkt kan man dricka på kvällen? Induviellt jag vet… Men hur gör ni som ätit medecinen ett tag om ni vill ta ett par glas vin på kvällen? Eller bara allmänt om just alkohol och adhdmedecin. Hoppas ni får en skön lördag… Jag känner mig lite skakig och rastlös idag:(
Hm!
Jag försöker undvika alkohol om jag tagit medicinen, men ibland har man glömt bort att man tagit den där tabletten på morgonen och har redan då druckit ett par glas.
Det enda som händer för mig är att jag får ont i huvudet, jag får värre dimsyn än vanligt :/
Då dimsynen är den enda biverkningen som håller i sig, så det är dags för glasögon ;)
#1 jag tycker jag blivit lite konstig av det, har druckit nån starköl då ifs. Sen har jag bara tagit medecin i 3 veckor..så det kan ju vara d oxå;) och så dricker jag inte så mkt. Men det är nog bra att undvika, så sant. Överläkaren sa att EN öl typ går oftast bra. Men att visa har blivit jättekonstiga av att blanda. Om dimsynen är kvar… Så ÄR det nog dags för glasögon;)
På kvällen har ju medicinen gått ur kroppen om du atr den på morgonen, så då bör du kunna dricka.

#3 Concertan verkar ca 12 timmar men den finns kvar i kroppen i 14 dagar efteråt för det ger utslag i en drog test upp til 14 dagar efter man tagit centralstimulerande droger eller medicinerat med Concerta/Ritalin.
Min läkare har sagt att medicineringen på morgonen kan påverka ett alkohol intag på kvällen även när det gått 12 timmar efter jag tagit Concertan.
Ritalinen är kanske annorlunda eftersom den inte verkar lika länge som Concertan 4- 6 timmar som mest.
Men det är nog väldigt individuellt på hur man reagerar.
Vet jag om att jag ska dricka alkohol på kvällen så tar jag inte ngn medicin på morgonen eller på eftermiddagen.
Jag tar Concerta 54 mg på morgonen + 36 mg på eftermiddagen.
Har hänt jag druckit ett par glas vin även när jag medicinerat för det mesta har jag inte märkt ngt av detta.
Men vid ett par tillfällen har jag fått totala balckouter av 2 glas vin. då jag dagen efter inte haft ngn som helst aning om vad som skett dagen innan.
Har skrivit inlägg på forum som jag inte haft en aning om att jag skrivit har inte varit några konstiga saker jag skrivit förutom att det ibland varit nästan oläsbart för att jag kastat om boksäverna mer en vanligt.
Men inte ofta jag fått sådana blackouter av 2 glas vin men det kan ske.
Min läkare har sagt åt mig att absolut ingen alkohol till Concertan för kan ge livshotande besvär.
En vänninas son fick föras medvetslös till sjukhus efter 3 st starköl.
Sonen har berättat om en liknande händelse med en kompis och har läst ngt inlägg här inne om personer som kollapsat med hjärtbesvär o medveslöshet av kombinationen Concerta o alkohol.
Så man ska vara väldigt försiktig med att kombinera Concerta o Ritalin med alkohol.
Lasse
Ja, det har nog gått ur kroppen vid t ex nio på kvällen om man tar det som jag oftast halv sex på morgonen. Men skulle jag behöva ta på medecin på eftermiddagen så skulle jag undvika alkohol helt. Lasse: ja det var det ö-läkaren sa att vissa hade fått blackouter mm. Otäckt.. Men tror oftast det beror på att du tar medecin med eller väldigt nära alkoholenintag. Skall sägas att, medecin och alkohol EJ ska tas ihop. Men som många så vill man kunna ta ett två glas (ibland mer) därför så tog jag upp ämnet. Vill INTE uppmuntra någon att ta medecin och alkohol samma dag. Men allt är induviellt. Nu har jag tagit en 3,5öl och ett glas vin och det har gått fint. Så nu räcker det för mig.. Dricker lite kaffe nu:) Är ju väldigt ny på denna medecin (men ätit mkt andra) så jag vill ha lite kött på benen. Tack ni båda för era inlägg!
Jag äter ju också en 36-mg på morgonen. Jag kan inte dricka mer än en öl utan att bli helt bäng. Och inte "skönt full" utan bara, blä, illamående, huvudvärk och svårt att se. Ska jag dricka tar jag ingen Concerta, eller så tar jag min Concerta och går på fest utan att dricka.
Blir dessutom extra bakis på väldigt lite alkohol.

Ja det är nog väldigt individuellt och från dag till dag.
Som sagt vad så har jag fått blackouter av 2 glas vin men har vid ngt tillfälle druckit betydligt mer och inte märkt ngt annat en att jag blivit berusad.
Var hos en väninna i somras o hade tagit medicinen på morgonen men hon skulle ha fest på kvällen visade det sig så jag stannade kvar.
Det blev en rejält blöt kväll det gick åt 2 boxar vin och en falska whiskey på 6 personer.
Jag belv rejält på kanelen men i övrigt så märkte jag inget av att jag medicinerat på morgonen.
Men jag hade blivit lika berusad även om jag inte tagit ngn medicin så det kan variera från gång till gång. Så kanske går bra i bland men det kan lika gärna gå helt fel vid ett annat tillfälle.
Lasse

Jag dricker ingen alkohol alls då jag äter mediciner, jag är alldeles för känslig för det.
Ska jag någon gång dricka alkohol så får jag hoppa över att ta medicinerna den dagen jag ska dricka och även dagen efter.
Nu är jag kanske ett extremfall men kommer ihåg julen för 2 år sedan (åt inte Concerta då utan "bara" ångestdämpande och antidepp), tog medicinerna på morgonen, sedan då vi kom hem på kvällen gjorde sambon ett glas med rom & cola till sig själv. Jag smakade bara en liten klunk och kände direkt hur det snurrade om i skallen och jag kände mig nästan drogpåverkad.
Nämnde detta för en läkare som då sa att det finns en del som är känsliga och att det då kan vara risk för livet om man dricker alkohol medan medicnerna finns kvar i kroppen eller tar medicinerna medan det finns alkohol kvar i kroppen. Därför fick jag order om att OM jag ska dricka så får jag inte ta några mediciner (utom levaxin) varken samma dag eller dagen efter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Anne, ja det bästa är ju att veta sina gränser. Använda sunt förnuft. Jag själv har ätit starka medeciner och druckit förut..så är väl lite avtrubbad. Det gick ju bra i helgen, men får jag en dos till eftermiddagen så ska jag inte dricka samma dag. Då avstår jag medecinen om det nu skulle vara så viktigt;) Tack för dina erfarenheter:) Har en trevlig dag alla!
Jag känner av alkoholen snabbare med Concerta i kroppen. Jag blir på mycket bättre humör av ett glas vin vid de tillfällena, än jag hade gjort av bara glaset med vin. Inte nödvändigtvis mer påverkad - bara på bättre/annat humör.
Detta gör det extra svårt att låta bli vin då och då. Men tydligen måste jag nog försöka göra det, eftersom dagen/dagarna efter att jag tagit öl/vin, så känner jag mig väldigt nere och håglös! Och då är det ändå inga mängder vi talar om…
Någon annan som upplevt samma sak?
(iofs säger ju info-bladet att alkohol kan förstärka de bieffekterna..)