Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 1668 ggr
CajsaBajsa2
0

Hur länge ska man behöva testa medicin?

Nu har jag ätit centralstimulerande i 2 månader och en vecka, först var det Ritalin i en månad, sen bytte jag till Concerta. Jag upplever jobbiga biverkningar som får mig att vilja sluta med dem. Den enda positiva effekten är att jag är lite piggare, fast på ett ganska påfrestande vis, för jag är liksom ganska hyper numera. Jag har ADD men nu är det mer som ADHD. Jag pratar hål i huvudet på min man, han får inte mycket utrymme att prata själv för jag bara pratar på. Jag är så pigg att jag inte kan sova ordentligt på nätterna och det känns som att jag är stressad och nervös hela tiden, hjärtat hoppar omkring i bröstet på mig.

Jag bara undrar om detta verkligen kommer gå över. Det sägs ju att "de flesta biverkningar försvinner efter några veckor". Men hur länge är några veckor egentligen? Jag vill sluta med denna jobbiga medicin, men jag vill inte ge upp något som eventuellt kan bli bättre om jag bara härdar ut ett tag till.

Självklart ska jag även ta upp detta med min läkare, men det dröjer tills jag träffar henne nästa gång.

dramanda1
0

Har ätit den i 4 år snart och det är så att du skall äta en bra frukost på morgonen sen så tar du den men om du äter dåligt och tar concertan så kan du py av den som jag har gjort i flera år

Zaphix
0

Känns som att centralstimulerande inte rikktigt är din grej..?

Eller så är dosen fel..

Jag har märkt av den effekten lite, men då har jag tagit en allt för hög dos. (är på gott och ont en sån som aldrig kan låta bli att experimentera med medicindoser på egen hand, en aning dumt kanske, men jag behöver göra det)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CajsaBajsa2
0

#2 skrivetav Zaphix

Nej precis, det känns som att det inte är min grej. Men det jag undrar är om det är för tidigt att avgöra detta. Som det känns nu vill jag avbryta medicineringen, men kan det hända att dessa biverkningar försvinner efter en tid?

Jag kom bara upp i 54 mg. Jag har minskat till 36 igen men den här jobbiga stresskänslan försvinner inte ändå.

Zaphix
2

#3: Själv skulle jag avbrutit, livet är för kort för att man ska behöva gå runt och må dåligt av en medicin som inte är livsnödvändig. Du känner ju dig själv bäst, och känner du inte att det är värt det så ser jag inte varför du skulle äta dom.

Jag har ingen koll alls, men över 2 månader är rätt lång tid för att vänja sig in på en sån medicin känner jag. Den är ju så direktverkande..

Men jag vill inte råda till något, utan jag vill mest bara skriva att lita å din egen känsla om vad som passar dig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Karmatarerskanise
0

Jag slutade efter bara 2-3 veckor, för jag mådde för dåligt av den medicinen.

Tycker nog att du gett det gott om tid. Jag hade slutat om jag kände att nackdelarna var fler än fördelarna.

CajsaBajsa2
0

Tack för era tankar! :) Det hjälper mig att tänka och känna hur jag bör göra.

När jag slutade med Ritalin (på grund av biverkningar) sa läkaren att jag kunde testa Concerta och om den inte heller var bra kunde jag testa Strattera istället. Så det blir nog nästa steg. Men det dröjer ca. två veckor innan jag ska till läkaren igen.

mayolica
0

Det låter inte som metylfenidat fungerar för dej? men det kan även bero på att dosen är fel,för hög eller för låg eller annat? Det är så väldigt olika vilka doseringar som passar och hur den fördelas. Obestämd

~ mayolica ~