Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 1207 ggr
CajsaBajsa2
0

En fråga om koncentration

Ni som har ADHD/ADD, säg att ni är inne i ett stort köpcenter och ni ska hitta till en viss affär. Ni tar en sån där karta som det kan finnas i köpcenter, där måste ni först hitta butikens namn i en lista över alla butiker, för att se vilket nummer den har och sen hitta numret på kartan. Det är hög ljudnivå och fullt av folk omkring er, de stressar omkring på stan så som folk gör, men ni sitter ensamma på en bänk, så det är inte direkt någon som stör er, ingen som knuffar in i er, ingen som pratar med er, de bara är där omkring er.

Säg nu istället att ni sitter hemma, kanske i sköna soffan, det är tyst omkring er, alternativt har ni någon musik som ni gillar, det är ingen annan hemma som stör, det är lugnt och trevligt.

Nu till min fråga: Hur påverkar detta er koncentration? Är det skillnad på hur lätt/svårt det är för er att hitta rätt i den där listan och kartan?

Beskriv gärna hur era tankar går, hur ni skulle fungera i dessa olika scenarion.

Om ni inte förstår vad jag menar med kartan och att hitta affären så kan vi säga att ni helt enkelt läser en bok.

zatanica
0

Oj ja på köpcentret om det var en karta skulle jag troligen ge upp efter ett tag och något raseriutbrott då jag fått börja om 100 gånger för allt runtomkring.

Skulle jag försöka läsa en bok på en bänk mitt i ett köpcenter skulle den öppnas, läsa om samma rad 10 gånger innan jag glömmer bort det och helt enkelt försvinner in i någon tankegång om vart alla folk ska, vad de tänker, varför de är där, vart de kommer ifrån osv. Alternativt få spel på att jag inte kan läsa, men dagrömmandet är mest troligt.

Hemma skulle bokläsandet inte vara några problem alls, sålänge som inte tv:är på i min närhet eller någon pratar då är det kört.

Hitta på den där kartan vet jag inte riktigt, men om vi byter ut den mot exempelvis en ikea beskrivning skulle jag få spel, hjärnan skulle låsa sig och vägra samarbeta, jag skulle vara nära på att knyckla ihop beskrivningen och kasta den in i väggen eller liknande. Sedan svära lite till och gå därifrån för att försöka ge mig på det igen, svära och bli förbannad. Titta på varje bild 10.000 ggr och försöka koncentrera mig allt jag kan för att det ska bli rätt, tar troligen hela dagen med många raseriutbrott.

Zaphix
0

Har inga problem att hitta rätt på en karta oavsett störande omgivning, jag brukar se namnet direkt på listan och hittar det direkt på kartan. Tar inte många sekunder.

Problemet uppstår när jag sedan ska hitta målet i verkligheten, jag har nämligen urkasst lokalsinne och dåligt minne så jag minns inte vad jag såg på kartan.

Dock är jag duktig på att våga fråga folk om vägen numera, så det brukar lösa sig ändå.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg