Vad är egentligen adhd?
Ja jag undrar, vad är egentligen ADHD?
Om man tillexempel inte fungerar hemma eller på jobbet/i skolan och har mycket problem där man stämmer in på symtomen på ADHD vilket man gjort hela livet, har man det då? Kan man inte bara vara en person som t.ex. är lat och inte orkar göra saker? Eller överaktiv och har svårt att varva ner? Glömsk, ofukuserad och inte så klar som alla andra helt enkelt eller ligger det ofta en diagnos bakom då?
Är det lätt att få en diagnos? Varför jag undrar är för att jag är orolig att få en diagnos som jag kanske egentligen inte har. Jag är minderårig och alla i min omgivning tror att jag har har ADHD eller ADD, det kan jag själv tycka i många tillfällen och sånna där självskattningar visar klart på det. MEN samtidigt kan jag utifrån andra beskrivningar känna att jag har det mycket enklare och lättare för mig i vissa tillfällen. Utredningen verkar helt enkelt inte vara så tydlig, ska det inte vara tester där man använder hjärnan osv med och en professionell bedömmer det? Vad sa dom till er?
Ju tidigare man får hjälp desto bä'ttre chans att man kan dämpa problemet eller förhindra medsjukdomar eller vad det kallas. Om vi enkelt säger såhär: om alla har en släng av ADHD, som många verkar anser så är de tju om du sätndigt har problem i skola/socialt/relationer osv som du tjänar på att kolla upp det.
Finns ju ingen vist med en diagnos du inte lider av, egentligen.Misstänker du diagnos finns det ingen vist med att inte kolla upp det, det kan ta tid. Folk med ADHD/ADD anses oftast för lata, lite dumma, sega, agressiva osv. Själv blivit sedd som lite korkad och lat (men jag har bara otrolgit svårt att fokusera och organisera). MEd tidne blir många bra på att dölja sina "symptom" men det tar ju ofta stor energi, så folk som går med det en längre tid och "lider" av det kan få följdsaker som Depressioner, utbrändhet osv.
Själv blev jag utrbränd redan under gymnasiet. Det du beskriver- de tligger oftast en orsak bakom :) "jag är bara lat" - Motivera dig! Menar… hur ofta har jag itne hört "du är bara lat". Det är ganska frustrerande att folk fortfarande sätter sådana ettiketter på människor. Som du själv säger: man ÄR bara sådan. Lat, dum, lite virrig är nedsättande ord för mig.
ADHD/ADD är itne bara negativt om du frågar mig, tvärt om. Vet man om sin diagnos tror jag att många kan ta det till sin fördel. En med ADHD kan vara vldigt fokuserad under perioder eller krign saker som intresserar dem av någon anledning. Så är de tju med de flesta människor förvisso. Intressant = mer intressant ;) Finns inget som säger att människor med ADHD är mindre intelligenta.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com