Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: adhd-add
Läst 1592 ggr
[krlson]
0

Hur är ni tjejer i vardagen?

Är det någon som har lust att berätta om sig själv hur den fungerar i vardagen och vad som är svårare, lättare osv? Framförallt de som har just ADD är intressant! Sen undrar jag om det blivit lättare eller svårare efter diagnosen? Är det många av er som använder medicin och tycker den hjälper? Om man varit väldigt trött innan, märker man att man orkar mer sen exempelvis?

[Kaktuz]
0

Alla är olika, samt har olika liv, som jag har familj med. Men inget socialt liv utanför. Hinner inte, orkar inte, har AS med. Medicin fungerar en period, men ger effekten tvätemot efter några månader. Men alla reagerar olika på det med. Periodvis kan likande ADD visa sig hos mig, men jag ska utredas för Bipolär 2, då jag anar mer det än vanlig deperation/ångest som dem bruka lägga till på utredningens papper.

carrobruden
0

Hej!

Jag fick diagnosen ADD i höstas och det har varit ganska omtumlande sen dess (min psykolog säger att det är en identitetskris)… anyway, innan diagnosen, så misstänkte jag ett tag att allt kanske inte riktigt var som det skulle. Har alltid sett mig som slarvig och klumpig. Det har varit en del av min personlighet. Letar efter saker, speciellt nyklar VARENDA dag! Ibland har jag sjukanmält mig till skolan för att jag inte hittat mitt Sl kort -.- . En vanlig dag i skolan .efter halva dagen var jag slutkörd! Låg och sov mestadels av lunchrasterna, och ibland orkade jag inte och åkte hem och sov. Har under hela min skoltid haft hög frånvaro i skolan men alltid klarat mig kunskapsmässigt. Det som är svårare i vardagen är väll generellt att komma ihåg avtalade möten, var jag lagt saker, vad som ska göras osv…(skriver upp allt för att försöka minnas). Socialt kan det också vara väldigt jobbigt då jag har svårt för stora grupper med människor som jag känner mig obekväm med. Lättare? hmm skulle möjligtvis vara att jag kan hyperfokusera på saker jag är intresserad av. Ett tag fick jag för mig att jag ville bli nagelteknolog och läste på om allt som gick att läsa om, lånade böcker på bibblan, googlade sönder osv tills jag tröttnade och påbörjade någonting annat.

Idag äter jag medicin, Concerta 54mg. Tankarna är SÅ mycket mer  strukturerade i huvudet. Tar inte in alla sinnesintryck på samma sätt och nästan det som just nu är skönast. Jag blir inte lika trött efter en hel skoldag längre! Och orkar tom gå hem och plugga efteråt. (skulle aldrig hänt innan). Lättare att koncentrera mig och blir inte lika störd av småsaker längre. Nackdelen av medicinen är nog att sömnen blir lidande :( menmen…har inte ätit dem sålänge så hoppas att det kanske lägger sig om ett tag.

// Caroline