lugn och sansad med ADD?
Jag kan inte bestämma mig om jag har ADD eller ej. Hjälp mig!
ALLA jag pratar med i min omgivning om det här tycker det är en skrattretande tanke att jag skulle ha ADD. Jag är lugn och sansad, artig, begåvad, duktig på att "läsa av" ett rum och bete mig "rätt". Det var jag som barn också, inte alls stökig eller konstig, utan populär och snäll och "en bra kompis som lyssnar".
Men ju mer jag läser om kvinnor med ADD ju säkrare blir jag, så mycket passar ju in! Utom just att jag inte upplevt det som barn. Det var inte förren nångång uppåt tolvårsåldern jag började märka av frustrationen, men det kan ju varit puberteten tänker jag. Men jag fyller 24 i år och jag borde ju ha vuxit ur alla pubertala aspekter, väl?
Jag debuterade samenligt där någonstans i 12-13 årsåldern med att både supa och ha sex, flyttade hemifrån när jag var 15 (officiellt vid 17). Det kanske är typiskt tidigt, som jag läste någonstans. Jag kommer från ett helt och lyckligt hem och hade alla förutsättningar i världen att må bra, men föll i en djup depression.
Jag har en miljooon tendenser som pekar på ADD - snurrigt huvud, påbörjar projekt som aldrig avslutas, blir handlingsförlamad av enklaste uppgifter som bara att duscha och tvätta håret, kan inte förmå mig själv att göra vad som är viktigt utan gräver ner mig nästan maniskt i något annat (kan sitta 16 timmar i sträck, i flera dagar i sträck, och läsa om tex en katt jag inbillar mig att jag skall ha, och inget annat i världen finns, fast jag dan därpå kommer på att jag hatar katter och det har jag inte tid med) Jag "ser" inte folk jag känner igen för att jag lägger all min fokus på att "gå till affären", "stå i kö", "lyssna på den jag pratar med", folk tycker jag är snorkig som inte hejar fast jag uppenbart såg dom när jag tittade dom i ögonen och jag märkte ingenting. Jag har svårt att skaffa vänner för att jag inte vet hur man gör för att ta intiativ till det som inte är sexuellt, och jag är urusel på att höra av mig så de flesta vännerna rinner ut i sanden. Men EN vän har jag alltid (oftast en pojkvän) som jag istället ALLTID vill umgås och prata med. Jag klarar bara av en nära relation åt gången alltså. Listan går vidare..
Är det möjligt att jag har ADD, som jag tycker stämmer, utan att en enda kotte i hela världen märker det utom jag? Jag blir bara klappad på huvet som en hypokondriker när jag tar upp det för att det tydligen är så UPPENBART att jag inte har det, eftersom jag kan föra mig med vett och etikett bland folk, inte tar så mycket plats alls, är lugn och sansad, angenäm och "trevlig tjej" helt enkelt.
När jag skall förklara hur omständigt det är för mig att bara existera så blir det bara platt och "så är det för alla ibland" och jag börjar tro att de kanske har rätt? Eller?
Kanske söker jag efter något som inte finns där, men jag vill så gärna bara veta vad det är för fel på mig!? Varför har andra så lätt med allting jag kämpar för mitt liv med?
Det har förövrigt tagit mig två timmar att skriva det här. Suck. Är det inte ADD, vad är det då? Kan man ha ADD "i smyg"? Alla andra verkar tycka min idé är absurd och att jag bara är lite nojjig och tramsig, för det märks ju inte när jag umgås. Bara när jag är ensam med mig och mina miljarder issues :( Och jag hade ju inte problem förren jag kom i tonåren.
Du kan säkert ha ADD, mindre lätt att avgöra. Har du problem i vardagen och känner dig hindrad av problemen, då känns det ju aktuellt att prata med psykiatrin och kolla upp om de ser en anledning till att utreda dig.
Är ju lite det det hänger på, i vilken utsträckning problemen är. Så kolla diagnoskriterierna, var ärlig mot dig själv och kolla om de stämmer på dig.
I övrigt så kanske mycket hör ihop med depression, kommit ur den helt? Dystemi?
Har ADHD, vet väl inte hur ADD'are är, men jag skulle inte kunna sitta 16 timmar i sträck med något oavsett hur intresserad jag är. Kryper i kroppen och blir väldigt ofokuserad. Utan medicin då.
Är väl lite det som är grunden i en diagnos, uppmärksamhetsproblem.
Man ser ju lätt detaljer i olika diagnoser och sjukdomar, jag stämmer in på mycket i AS. Har många likheter med de som har det, men jag stämmer inte in på kärnan i diagnosen.

#0 "så är det för alla ibland" skriver du. Ja, visst är det så.. Men för vissa är det "så" lite oftare än för dom flesta andra. Naturligtvis undrar du över vad som kan vara "fel" med dig. (även om jag skulle vilja tipsa dig om att inte leta just "fel", utan snarare "olikheter", eller kanske saker som är särskilt bra med just dig
)
Jag håller med Zaphix här, som påpekar att just din förmåga till koncentration (med sånt du intresserar dig för) kanske inte helt (eller inte bara) förklaras av ev. ADD-diagnos. Kanske en släng av Aspergers? Oavsett vilka fördomar man har om AS eller andra diagnoser, så är dom i mina ögon blott positiva om dom hjälper en förstå sig själv och sin omgivning bättre! (väntar själv på utredning för AS) Vidare känner jag igen mig väldigt mkt i det du beskriver att du "bara kan fokusera på en person i taget" och liksom glömmer / inte ser det som händer runt om.. Klurigt det där!
Det finns lite olika tester på nätet. Flera bra återfinns här i vänsterkanten, under rubriken "Tester". En sida som jag tycker är särskilt bra, där man i en serie korta tester kan känna sig för om man passar in på olika diagnoser är denna:
http://www.psykologitest.se/ta_ett_test.php
(obs. om man ska gå efter resultaten på dom där testerna så har iaf jag själv alla neurologiska åkommor som finns! Så ta det med en nypa salt och inte som färdiga diagnoser..
)

Känner att jag måste förtydliga att jag alltså inte sitter 16 timmar koncentrerad i sträck, det är ju omöjligt för vem som helst! :P Jag sitter väl 20 min i stöten innan jag går ett varv runt lägenheten, eller borstar håret, eller mäter mig, eller vad som helst jag inbillar mig vara i behov av. Vad jag ville få fram är väl att jag är mycket av eller på, svart eller vitt.
Hittar jag nått jag får någon slags tillfredställelse eller stimulans av så blir jag manisk och "glömmer" allt annat som måste göras (plugga, betala räkningar, duscha, ringa samtal osv). Jag skriver glömmer inom "hartassar för att jag egentligen är mycket väl medveten om vad som skall göras, som ger mig en massa ångest och skuldkänslor, men jag är upptagen! Och så hetsar jag runt det tills jag antingen tröttnar tvärt, eller får en annan brilliant idé som måste följas upp.
Men jag kommer aldrig till att verkligen prestera nånting, fast jag vill väldigt mycket. Och det är där den största problematiken ligger. Svårt att starta, svårt att fullfölja, och hela mitt liv rinner mellan fingrarna på mig medans jag är upptagen med att filosofera om sidospår.
Jag kallar mig skämtsamt för "livsnjutare" för att jag bara kan göra saker jag tycker är roligt/intressant. Kan jag inte det, så blir jag helt lealös och passiv istället. Blir knäppt på näsan för att "man kan inte bara göra saker som är kul hela tiden", och det vet jag ju, jag vill ju sköta hushållet och arbete och studera och sånt viktigt, jag blir glad när jag har gjort det, men det är ju så TRÅÅÅKIGT så jag dör. Och svårt.
Jag blir överväldigad av valmöjligheter. Mina vänner både skrattar och suckar åt mig när jag "fastnar" i matbutiken för att jag inte vet vilken sorts ost jag skall köpa. Jag tänker ut en i förväg, och så finns inte den, då måste jag välja på plats. Dyr eller billig? Stark eller mild? Stor eller liten? Märkes eller knock-off? Jag väljer en, nej den andra, jo den första, nej nu tar jag en bara.. vänta jag måste gå tillbaka jag skall ha den andra iaf.. Tänk om jag bara tar en, och kommer hem och märker att det blev helt fel ost!?? Jag måste fundera en stund till.. vid närmare eftertanke kanske det är leverpastej jag skall ha, då måste jag ha gurka! Vänta här så hämtar jag gurka.. färsk eller smörgåsgurka? Åh här ligger en paprika, det är gott, det passar till ost! Och så är jag tillbaks igen.. :(

Oj, vad jobbigt långt jag skriver varje gång. Men hoppas det är nån som mäktar med att läsa. Ingen annan jag talar med verkar förstå varför jag tycker allt är så problematiskt. Och egentligen inte jag heller iof..

Äh. Ursäkta dig inte! Det är bra att du skriver jue! Du konkretiserar och beskriver. Klart att sånt blir lite långt ibland! 
Nej, jag fattar precis vad du menar i #3. Jag fattar ångesten du beskriver över såna där (egentligen) löjligt enkla grejer!
Men. Välkommen till Bokstavsfolk - Här är det rätt högt till tak och det finns alltid flera som kommer känna igen sig i det du skriver och berättar om / funderar kring /frågar om. Så skriv på bara!
Men har du läst in dig på olika NPF-tillstånd? Har du gjort lite online-tester? Har du snackat med nån psykolog (el.dyl.) och vägt olika möjligheter fram och tillbaka?
Hoppas du finner svaren som gör att du känner dig mer tillfreds med saker och ting!!
Oj låter som mig i affären där, blir tokig på mig själv ibland, specielt vid ost disken finns ju aldeles förmycket att välja på där. För en "normal" människa kan det gå fort att handla, men fort för mig är typ 1 timme just för att man står och velar, glömmer springer runt och kommer på andra saker ma kanske ska ha. eller kanske något annat, ja du verkar ju veta hur det funkar :)
Har ingen diagnos ännu men väntar på tid för bedömnings samtal som verkar ta hundra år blä :( vill ha det överstökat gärna för flera år sedan.
känner även igen det där med att nämen du är ju så glad och normal. Men vad det kostar att spela med är det ingen som förstår. Att man blir helt slut och däckar när man kommer hem efter en fika på stan eller födelsedagskalas och liknande.
Tycer du ska beställa tid på vårdcentralen för att få en remiss.

#6 Just det! Bra uttryckt! "Vad det kostar att spela"!!!
Den lånar jag från dig om det är okej =)
#7 klart att du får göra det :)

#8 tackar! =D
TS vi har liknande historia men jag hade mer problem som folk uppmärksammade; "Du är konstig ibland men, diagnos? gud nej, du är ju bara lite korkad, vimsig och lat" ;) Jag såg som en asocial person (för mina vänskaper rann ockås ut i sanden), men jag är mycket social- har bara inte nog koll/ork att upprätthålla alla relationer jag tenderar att dra på mig. Skrattade gott när du beskrev katt-grejen. Liknande händer mig, du hann iallafall hejda dig ;)
När jag kollade upp mig så fick jag rådet: Gör en utredning, här finns tydliga indikationer. Var tvungen att gå till psykiatrin för att få den kollen då min psykolog (som behandlad emgi för en depression) inte alls såg det hos mig trots min egen övertygelse. Han såg bara oron och depressionen.
"Vad det kostar att spela" var ett bra uttryck. Jag förklarade för arbetsterapeuten att jag är helt slut av att gå runt och hålla uppe en mask (men så är det ju för många utan diagnos också) men det tömmer ens batteri som verkar så mycket mindre än folk i min omgivning som ses som "normalt". Eller som en liknelse jag också gillar; att gå runt som ett djur som låtsas vara människa (då jag gillar djur så ser jag det inte som nedvärderande, tvärt om) ^_^
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com