Inte alls konstigt Concerta Ritalin är centralstimulerande och uppiggande.
Men narkotika klassat läkemedel.
Beroca är också centralstimulerande och uppiggande
Beroca innehåller Guerana som är ca 200 ggr starkare en koffein även dessa centralstimulerande men det är inte narkotika klassade i Sverige.
Finns det med ADHD som dricker mycket kaffe och tycker det hjälper o inte omöjligt att det kanske gör det.
Vet inte om det finns några vetenskapliga studier på detta.
Finns ju även Koffein tabletter att köpa på apoteken som uppiggande.
Däremot är Guerana narkotika klassat i ett flertal andra länder bland annat i våra grannländer.
jag var återförsäljare för kost tillskott för några år sedan och var ett flertal som innehöll Guarana som jag inte fick sälja vidare till vissa länder eftersom det var klassat som narkotika där.
Men det är kanske ändrat i dag.
Lasse
oj hade ingen aning om att guarana var narkotika klassat i vissa länder. Sverige brukar ju annars vara pigga på att förbjuda det mesta. Hoppas jag får ha kvar min guarana.

En så länge får du behålla det för finns inga lagar som gäller kost tillskott eller naturläkemedel i Sverige.
Bara varje enskild kommun som kan ge ett lokalt förbud om man klassar det som hälsofarligt.
Kost tillskott och naturläkemedel får enligt Svensk lag inte klassas som livsmedel eller läkemedel och genom detta så kan man i princip tillsätta precis vad som helst i dessa utan det bryter mot Svensk lagstiftning.
Men man får inte göra reklam eller påstå att det har en viss verkan om inte det är vetenskapligt bevisat.
Enligt den Eu lag som gick igenom i december.
I somras var det ett kost tillskott med en Amfetamin liknande ingrediens. Snarlik metylfenidat som Concerta/Ritalin innehåller.
Polisen kunde inte göra ngt även om det var narkotika klassat. Eftersom det såldes som kost tillskott. Hälsovårdsnämnden i Malmö klassade det som hälsofarligt.
Men butiken som sålde detta i Malmö satte då in en dator i butiken så kunde man beställa det över internet o sedan hämta det i kassan i stället.
Så då kring gick man den lokala hälsovårdsnämden för det kan inte stoppa en internet försäljning för då är det inte längre en lokal angelägenhet.
För det finns ingen lagstiftning i Sverige som kan förbjuda en försäljning över hela landet.
Så det krävs rätt så omfattande lagändringar för att stoppa ett kost tillskott I Sverige som är en av de liberalaste länderna i världen när det gäller kost tillskott.
Nu senast var det bantnings medel som också går som kost tillskott. Där ett flertal fabrikat innehöll ett Läkemedel som totalförbjöds för några år sedan på grund av att ett flertal avlidit av detta läkemedel.
Kost tillskotten innehöll dubbla styrkan en vad det förbjudna läkemedlet gjorde.
Läkemedlet var ett receptbelagt bantningspreparat innan det förbjöds. Nu säljs det helt fritt i livsmedels affärerna i Sverige men är total förbjudet i övriga världen.
Det säljs vitamin tillskott i Sverige som är 6000-8000 ggr starkare en det rekommenderade dagsbehovet.
I Sverige är det fullt tillåtet men i andra länder är dessa förbjudna för att det anses hälsofarliga.
Det du ska tänka på om du regelbundet intar Guarana som kost tillskott är att du kollar ditt blodtryck för det kan ge ett förhöjt blodtryck.
Gurana påverkar även aptiten som alla andra central stimulerande ämnen. Biverkningarna är rätt så lika Concerta/Ritalin
Många bantnings medel innehåller även Guarana.
Jag testade ett av dessa bantnings medel och mitt blodtryck rusade i höjden till farligt högt.
När jag sedan slutade med detta bantningsmedel så gick blodtrycket ned igen.
Inte säkert att Beroca innehåller lika mycket Guarana som detta bantnings medel gjorde,
Men vi reagerar så olika på olika ämnen så inte alls säkert du drabbas av samma sak men kolla ditt blodtryck för säkerhets skull.
Lasse

Kan tillägga att under flera år har myndigheterna undersökt Kost tillskott och naturläkemedel som säljs i USA.
Av 250 000 produkter var det 2/3 delar som innehöll ingredienser som inte redovisades i innehålls förteckningen.
Men det gör det i och för sig inte Lasagnen heller och Sverige importerar mängder av Åsnekött var hittar man Åsne kött i butiken kan man fundera över. hmmmmmmm
Lasse
Oj tack för dina utförliga svar tarotlasse där fick man lära sig en hel del med nya intressanta saker. Hade ingen aning om att Sverige var så liberala på den fronten, förbud är ju annars något som verkar populärt här.
Nej jag intar inte gudarna dagligen, endast när jag känner behov av det. Har alltid haft lågt blodtryck på gränsen till för lågt så borde inte vara någon fara, men brukar kolla någon gång om året.
Men kan tänka mig att man kan få högt blodtryck, fick nog i mig lite mycket en gång för en stund efter intaget så kände man sig som man gör när man tänder av från amfetamin, ingen höjdare, direkt.
Tintin82 nu när du börjat med concertan har du provat att låta bli berocan? Då borde du ju kunna märka om det är kombinationen concerta+beroca som hjälper eller om det bara är ena av dem.