Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2215 ggr
StrongHearts
0

autism/aspergers

hej!

sitter och klurar på ett personlig brev :)

det är som personlig assistent med personer inom autism/aspergers

men jag har lite hjärnsläpp :/

just nu försäker jag beskriva vad som gör att jag passar för att jobba med dessa personer med det går inte bra:(

så min fråga till er (både ni anhöriga och ni som har dessa funktionshinder) om vad ni värdesätter eller skulle värdesätta hos en personlig assistent

Pelle Långlös
1

Ett personligt brev berättar du om dig själv inte om vad du tror att du passar som.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

StrongHearts
0

nu var det inte det jag frågade om

i ett pb beskriver man även sig själv och då är det bra att man har egenskaper som passar

Karmatarerskanise
0

#1 I ett personligt brev ska man lyfta fram sina goda egenskaper och tala om varför man tror man passar för jobbet.

Mer finns att läsa här; http://www.karriarguiden.se/blogg/sv/gor-ditt-personliga-brev-saljande-och-intressevackande/

TS Eftersom jag inte behöver sådan hjälp är det svårt att berätta vad du ska skriva. Men läs på om diagnoserna och se vad i dom du ser att du skulle kunna hjälpa till med?

[Varulv]
2

Trots att jag är en ovanligt högfungerande aspergare, skulle det kännas bra för mig att ha en personlig assistent i vissa sammanhang. Det gäller särskilt i situationer då det gäller att förklara för andra, hur jag som aspergare fungerar. För detta behövs en person som

• dels inte själv har AS-diagnos utan är s.k. NT
  • dels har lärt känna mig väl (eller andra aspergare)
  • dels är mycket väl insatt i AS-personers särart och speciella sätt att fungera

Jag tror att den viktigaste personliga egenskap du bör ha är väl utvecklad empatisk förmåga, allmän medmänsklighet och intresse för människor. Att vilja autister/aspergare väl, vore tillika en bra egenskap.

StrongHearts
0

3# om det bara är för intresseanmälan då?

4# perfekt! det var något sånt jag var ute efter :D:D

Allamej
0

Men jag måste fråga, om du inte kunde komma på en enda sak att skriva om dig själv som passar i ett personligt brev, hur vet du då att du är kapabel? Hur vet du att du har dom kvalifikationer som Varulv räknade upp?

Och om den du söker jobb hos inte är jättehögfungerande hur gör du då?

Frågar både för dig och vårdtagaren.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

StrongHearts
0

6# för att om jag har tur kanske jag har möjlighet att sitta vid datan 10 min/VECKA så det är svårt för mej att komma på saker på rak arm

(är ensamstående med en dotter som just nu kräver min fulla uppmärksamhet hela dagarna)

jag har bott med AS personer och har även gått kurser, men jag behöver konkreta ex för att lättare kunna utveckla ett personligt brev

det varulv skrev hjälpte mej en massa :)