Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 6831 ggr
[aspie]
0

adhd+sjuklig fetma

Läste inne på kolhydrater (tror jag det var)att kvinnor med ADHD är överrepresenterade vid sjuklig fetma (hoppas jag minns rätt). Det skulle visst finnas rapporter om det. Nu har jag själv aldrig sett/läst detta. Någon annan som gjort det?

kristina130
0

Nej, aldrig hört talas om att det skulle vara så???

[aspie]
0

Ska googla lite och se om jag hittar nåt Flört

[aspie]
0

Hittade inget Rynkar på näsan Hoppas nån annan kanske gör det Flört

JohannaEkroth
0

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
0

Zaphix
0

Min läkare sa att ADHD'are brukar vara smala..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
5

Som sagt vad som jag skrivit innan så kan det var väldigt indivuellt från person till person hur man hanterar sin  ADHD  o rastlöshet.

Vissa rör sig och tränar väldigt mycket för att hantera sin rastlöshet tränar du mycket blir du inte fet.

Andra  missbrukar och en  drog o alkohol missbrukare brukar inte vara fet,

Men Däremot om du missbrukar mat för att minska din rastlöshet blir du fet.

Jag själv missbrukade ju alkohol o droger under många år den dagen jag slutade missbruka droger o alkhol så började jag i stället  tröst äta och ersatte då det ena missbruket mot ett matmissbruk i stället vilket inte är ovanligt.

Förra året  gjorde jag en Gastric bypass operation och innan operationen då vi fick information om dels kost, operationen, orsaker osv.

När jag under det förberedande samtalet med läkaren och redovisade  mina nuvarande mediciner och jag  redovisade Concertan sa läkaren att det var väldigt vanligt med ADHD bland dom som gjorde Gastric bypass operationer.

Så är nog lika vanligt att ADHD personer är väldigt smala till att dom är väldigt överviktiga.

Är nu 1 år sedan jag gjorde operationen och har under detta år gått ner från 127 kg till 90 kg.

Så 37 kg i vikt minskning på 1 år.

Min idieal vikt ska ligga på 82 kg men brukar ta upp till 2 år för att nå idieal vikten.

Lasse

[maja79]
0

"studie visade att vuxna som även hade ADHD och behandlades för fetma, hade betydligt större problem att gå ner i vikt samt visade sämre resultat i vanliga behandlingsprogram.

Om man ändrar de diagnostiska kriterierna för ADHD och definierar åldern för symptomens början till 12 år (i stället för 7 år), då är ADHD mycket vanligt bland feta människor. 27,4% av alla patienter med fetma hade även ADHD. Hos de med allvarlig fetma (BMI över 40) var ADHD ännu vanligare (42,6% av denna behandlingsgrupp). Dessa patienter med både fetma och ADHD vistades mer på sjukhus och genomgick längre behandlingar med sämre resultat än andra patienter.

Fram till nu har det funnits väldigt lite forskning tillgänglig och endast några få psykoterapeuter eller läkare vill utreda ADHD hos denna grupp av patienter med ätstörningar.

Orsakerna till varför det ofta finns ett samband mellan ADHD och fetma är okända."

JAG har själv ADHD dock ej ännu diagnostiserad och har haft ett BMI på över 40 en kroppsvikt på 139kg till 1,70. Fler i min släkt har samma problem (jag är den enda som börjat nysta i detta då min älsta grabb fått diagnos ADHD och minstingen ska på utredning i höst) JAG gjorde en gastrik bypas 2005, visst tappade massor men vad gör man i en smal kopp när det förvärrade min ångest och panikångest så jag är helt tappade tilltron på livet. Men i dagsläget är jag på tillbaka väg och ska själv få diagnos och medicinering i höst! vägen hit har varit otroligt lång när man bara trodde man led av fetma och matberoende =/

[aspie]
0

Tack för info #5 #6 #7 #8 Glad

Porklash
1

Jag inbillar mig också att eftersom det går åt mycket energi av att ha ADHD så får hjärnan stress att fylla på med energi och det blir kanske oftast dålig sådan. Min läkare säger att han ofta hör att sockersuget och småätandet minskar av medicinen? Jo det kan ju vara hungerdämpningen men då borde man ju kompensera när medicinen går ur?

De vanligaste följddiagnoserna är ju depression och ångest. Båda kan leda till att man äter för mycket eller för lite.

Sen det vanliga problemet med att bromsa när det är kul/gott?

Och fallenhet för att lägga på sig med. en del kan ju oavsett ADHD eller inte äta hur mycket somhelst av vad somhelst och det händer… Ingenting.

pEr

Hercusblomman
0

Jag är så besviken, min läkare rekomenderade att jag skulle op magen så jag går ned i vikt, allt gick bra, var på möten osv sedan när enskilda mötet med kirurgen så vägrar han att operera mig pga att jag har ADHD och hans "erfarenheter" med dom som har ADHD är att dom inte klarar av detta, att det blir ytterligare ett misslyckande?

jag blev otroligt sårad och besviken och frågade hur kan kan komma fram till detta och han bara upprepade det han sa och sa att vi inte skulle boka ett nytt möte utan att jag måste gå hos någon psylolog eller dyl så jag har ett stöd ang ADHD?

jga satt som ett fån, har inte haft ett enda problem sedan jag började med Consertan, tar 36 mg , jobbar och mår bra, har ingen ångest eller dyl längre.

Hur har ni och vem har ni pratat med när ni fått göra operationen?

jag är jätteledsen och känner att jag i hans ögon bara är ett ADHD stdämpel på,  han lyssnade ingenting på att jag mår bra nu och att jag inte haft något problem med att genomföra saker osv :(

JohannaEkroth
0

#11 Kan du inte få ett läkarintyg med dig från läkaren som skriver ut concertan åt dig så du har att sticka under nosen på kirurgen? ☝️

Hoppas det löser sig! 🌺🤗

tarotlasse
0

Fy vad tråkigt att höra att du fick ett sådant bemötande av läkaren. 

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så när jag kom ner till det förberedande mötet på Kliniken i Lund som gör Gastric by pass operationerna Skåne, 

Så sa de till mig när jag redovisade Concertan i min medicin förteckning  att många som opererades hade ADHD så ingen som i ifrågasatte en operation för att jag just hade ADHD

Men däremot så har man depressioner eller  ångest i diagnosen så har man blivit mer restriktiva för att godkänna en operation. 

Utan att man genomgått förebyggande behandling hos psykolog, kurator  eller samtalsterapi innan operationen. 

Det har även varit en  väldigt stor kritik på just Gastric by pass operationer för just detta. 

För  det är en enorm mental o psykisk påfrestning att ändra sina matvanor o livsstil så radikalt på så kort tid. 

Så depressioner o ångest är det vanligaste biverkningarna och har man sedan tidigare haft dessa problem så kan de kraftigt försämras efter operationen och en del har i stället för att missbruka mat börjat missbruka annat i stället eller hamnat i djupa deprisioner. 

Så i dessa fall har man blivit mer restriktiva med mer förberedande terapi innan operationen men inte för att man har just ADHD.

Jag pratade med en som opererades för 15 år sedan då var det terapi och kurser i en hel månad innan man opererades för samtliga. 

I dag är det ca 2 timmar sammanlagd info innan operationen vilket kritiserats hårt.

Eftersom depressioner o ångest ökat efter operationerna de senaste åren.  

Det är ju även som så att det är olika regler för olika landsting och även olika BMI krav för att få en operation godkänd. 

Men även olika regler för efterbehandlingar vissa landsting där står landstinget för kostnaden om man får  att operera bort överflödig hud efter en kraftig vikt nedgång. 

Medans  i andra Landsting anser  man detta som en skönhets operation och man får bekosta  denna operationen själv. 

Men du kan helt fritt välja var i Sverige du vill ha vård någon stans.

Så du kan ju be och få en remiss till  en operation  i ett annat Landsting en där du bor. 

När jag opererades här i Skåne så var det patienter från 3 st  olika Landsting  förutom Skåne som opererades.

Den som rest längst hade rest 45 mil för att göra operationen just på detta sjukhus fast den lika gärna kunnat bli opererad i sin egen hemstad. 

Ingen av kirurgerna var Svenskar utan var läkare inlånade från Danmark, Norge och Island.   

Det kan även vara  helt olika kostnader  för vård i olika Landsting. 

Det var personer som fick betala 12 000 kr för en hörapparat på sitt hemsjukhus men om de  åkte  3 mil och till grannlandstinget så var Hörapparaterna kostnads fria.

Eller som förra året då det var sådana skriverier om att en speciell cancer behandling som kostade patienten 35 000 kr  i STHLMs län men samma behandling var kostnads fri andra Landsting. 

Så det kan vara  stora skillnader från Landsting till Landsting.

Lasse

Dexters_matte
0

För min del var jag tidigare överviktig på grund av min obehandlade ADD. Med en oerhört svår stress invärtes smååt jag konstant. Men med en fungerade medicinering har småätandet försvunnit och jag känner mig lugn och snart normalviktig. 

Låter konstigt att kirurger kan neka en livsviktig operation pga neuropsykiska funktionshinder. Stå på dig!

Mymlan
0

Jag har ADHD och har även sjuklig fetma, väntar bara på svar på få magoperation.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you