Psykolog/ behandlare
Jag har nyligen blivit diagnosticerad ADD och har blivit tilldelad en psykolog/ behandlare nu som ska hjälpa mig. Problemet är att jag inte fattar vad hen ska göra. Har träffat henom två gånger hittills och hen är väl medveten om mitt sinnestillstånd men jag känner mig lost. Vissa dagar kämpar jag för att klara av att göra någonting alls. Besväras mycket av ångest och oro och är just nu inne i en djup depression med en del tankar om att bara få dö för att slippa alla krav. Psykologen vet detta men jag känner inte att jag får något gehör alls. Bad dessutom om tätare kontakt (hen ville ta nästa tid om en månad) och fick till svar att det kunde bli svårt. Hen lyckades fixa en tid inom två veckor igen och menade på att det var en tät kontakt. Min tidigare erfarenhet av att träffa psykologer är att man i början gärna vill ses en gång i veckan för att få igång ett arbete och senare ses mer sällan. Jag vet inte men undrar vad ni har för erfarenheter. Är det brukligt av en psykolog att slå dövörat till när man mår dåligt? Skulle vilja få bekräftelse och förståelse där eftersom alla andra tror att jag funkar fint när jag bara är en mästare av masken.
Låter som att du skulle byta psykolog men det kanske inte går? Iaf tkr jag helt klart att du borde få träffa hen oftare än varje månad.. I synnerhet när du mår så dåligt. Väldigt konstigt att du inte kan få mera tid. Kan det vara så att du har fått ett begränsat antal besök och att de vill dra ut på behandlingstiden så länge som möjligt och att det är därför som du får så glesa besök? Jag gör upp med min terapeut efter varje gång när vi ska träffas härnäst taget. st. Har dessutom samtal med ett "föräldrastöd" inom barnpsykiatrin eftersom mina barn har svåra barnpsykiatriska diagnoser. Där har vi uppbokade tider varje vecka ett halvår i taget. Tyvärr tycker jag inte att de 45 min varje samtal är räcker till. Jag hinner aldrig prata färdigt Och det är mkt frustrerande att avbryta. Jag skulle hellre ha tvåtimmarssamtal varannan vecka. Jag tycker att du ska säga ifrån tydligt att du behöver tätare kontakt med din psykolog. Lycka till
Jag har ingen aning hur hen tänker eftersom hen aldrig förklarat vad det hela går ut på. Jag tyckte jag var tydlig sist vi sågs när jag sa att jag tycker att det är för sällan att ses varannan vecka/ en gång i månaden. Hen svarade bara att det inte fanns möjlighet att ses oftare och att det, hos dem, var en tät kontakt att ses varannan vecka. Och jag håller med om att 45 minuter är alldeles för lite. Det känns som att man hinner skrapa på ytan bara varje gång… Jag känner mig bara jobbig och krävande. Har en vän som går till en psykolog inom samma enhet men annan stadsdel som i kris ringde sin psykolog och fick tre tider på en vecka… Det känns som att jag alltid har sån jävla otur.