Humor är ett vikitgt
Innan jag hörde talas om ADHD utan bara levde ADHD så var jag alltid väldigt dömande när jag gjort något korkat ni vet; "hur kunde jag vara så jälva dum" o s v. Sedan jag läst och lärt massor och sedan med en diagnos fått mina misstankar om mig jsälv bekräftade så gör jag inte längre så. Nu reagerar jag mera såhär, "ajdå där kom det lite ADHD, skit också det borde jag tänkt på, måste se upp med det till en annan gång". Det funkar faktiskt! även när det man gjort riskerar att bli riktigt kostsamt, jag skall strax lägga in ett exempel på det
Vi kan nog alla berätta ett stort antal dumma och ibland kostsamma saker vi ställt till med i våra liv men låt oss strunta i det och hålla oss till nutid. Vad gjorde du för dumt idag? (eller ok, nyligen går också bra)
Detta hände i lördag, någon knapp timme efter planerad avfärd satt vi så i bilen och körde ned mot byn för vidare färd mot staden men först bara lite bränsle…. Jag har haft bara dieselbilar i över 20 år och detta är mitt vanliga tankställe. Jag parkerar bilen, hoppar ur, stoppar i kortet, koden, öppnar tanklocket och tar GRÖN slang. Jag minns jag tänkte "nu tar jag gröna slangen" och jag minns också att jag läste priserna Diesel 14:35, 95 oktan 13:65 men fortsätter glad i hågen och fyller i mina 56 liter. Vi kör ca 7 km mot staden, när motorn plötsligt känns svag, då kopplar min hjärna genast ihop informationen.
Jag ljuger om jag påstår att jag bara skrattade åt mig själv men med tanke på att detta misstag kan komma att kosta 100 000 kr och jag inte har något arbete så har jag varit ganska förlåtande mot mig själv. Jag har också känt en viss fascination, nästan lite underhållande när jag ser hur "laid back" 🎧 min hjärna kan vara ibland. En annan positiv sak är att jag inser att 36 mg Concerta vid 06:00 bör kompletteras runt 11:00, inte minst om man skall ut och köra bil.
🙂 roligt!
jag vet inte aaalls vart mitt beteende hamnar under för bokstav i diagnoskriterierna, men jag tror ni som färgar håret känner igen er?
😉 ….så för 4 veckor sedan, köpte jag på-tok-för-dyr avfärgning till mitt hår, för ca 400 kr +. Då var jag svarthårig, jag blev väldigt naturligt mörkblond efter avfärgningen. För 2 veckor sedan, köpte jag 2 förpackningar rödfärg, lite för billigt, lite för spontant på willys när jag skulle handla mat. Jag blev lite så där vinröd, lila, lite tantröd. Tänkte "jaha" och veckan gick. Idag köpte jag igen på-tok-för-dyr avfärgning för 400 kr + igen! (säg inget till min pojkvän 😉hehe.. )
Jag tycker jag är lite rolig, för alla färgar håret, men jag tappar kontrollen helt när impulsen kommer. Jag ligger uppe hela natten och scrollar på mobilen på rödhåriga supersnygga tatuerade, grymma brudar, och blir helt "hög" på tanken "huuur snygg jag skulle bli, OM jag bara färgade håret NU" och lika fort kan den känslan försvinna ett dygn senare.
Nu ikväll/natt, vid midnatt ska jag hämta tvätten i tvättstugan och sedan avfärga mitt hår ännu en gång. Denna gång, vill jag behålla den naturliga färgen. Och jag får väl skriva en miljon kom-i-håg lappar att sätta upp på alla speglar hemma "Du är fin som du är - Du har ADHD" Det vore väldigt skönt om jag kunde stoppa impulser, för dom blir både dyra och jobbiga för håret, men jag känner mig lite som Regan i Exorcisten när tanken kommer, jag blir som besatt av satan 😈
p.s jag tycker att det är lite humor att det underkvällen blinkat lite halvt på nya inlägg. Och kring midnatt då "man bör" sova, blinkar det som av bara sjutton inne på sajten av vakna, pratglada, bokstavsfolk 🤪
Hej AvellerPå, tack, men tonåring är jag inte, 31 år och har ADHD diagnosen 😃
Oj vad jag känner igen mig i detta impulsköpande, jag och min fru har blivit oense flertalet ggr på grund av att jag köpt saker impulsivt. En dag kom jag hem med en hund, dagen efter med två nya telefoner som jag tog med abonnemang. Har hur många exempel som helst som t.ex. denna datorn som jag köpte för lite sen, vill inte ha min pc utan gick och köpte en mac =)
jag känner definitivt igen mig även om jag aldrig färgat mitt hår eller gott loss på hur vacker jag kommer att bli, mer då på mina enastående, fantastiska 🌈 idéer☝️