Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 1966 ggr
[FriidaMariie]
0

Utmattad av att jobba.

Kort beskrivning.
Efter att jag "misslyckats" med 2 olika gymnasie-försök pga att jag var ofokuserad och sov mig igenom lektionerna så kontaktade jag (vid 19 års ålder) läkaren. Efter ett tag så kom vi fram till att jag har ADD och fick då Concerta. Concertan passade mig bra och jag har bara behövt öka dosen 1 gång under dessa 5 åren. Nu har jag en daglig dos på 54+18.

Jag startade om och började på folkhögskola där jag gick ut med bra betyg, fick ganska snabbt en timanställning inom socialförvaltningen och jobbar på två olika LSS boeenden.

Jag har nu jobbat 100% i 6 månader och jag älskar mitt jobb men jag har nu de senaste veckorna känt att jag inte orkar mer helt enkelt. Jag är både fysiskt och psykiskt utmattad. Det känns som om jag inte gör annat än att jobba och jag vet att jag egentligen inte behöver jobba så mycket som jag gör. Men att jobba 100% i månaden är det många som gör så varför skulle inte jag kunna göra det? Det funkade hur bra som helst de första månaderna.

Det jag undrar är om någon känner igen sig? Är det bara en svacka som jag fått, går den över? Beror det på ADD:n eller är det vanligt? Vad kan jag göra för att ändra på mitt måeende?

Kan tillägga att det är väldigt långa pass, det "kortaste" passet ligger på 8 timmar och jag jobbar oftast 12 timmars pass eller 24 timmars pass (med sovade jour).

jossa5
1

Nu har inte jag någon bokstavskombination, men kan ändå tänka mig att det tar på kroppen att jobba 12 eller 24timmars pass. Jag har jobbat 12-14 timmars pass på mitt förra jobb, och det tar på kroppen. I början gick det jättebra, precis som för dig, men efter att ha jobbat kväll/natt i 4 år så orkade jag inte mer. Så jag slutade, och det kändes bara jätteskönt, och jag har inte ångrat mig alls.

Har du möjlighet att dra ner lite på tiden på ditt jobb? Ta det lite lugnare och känna efter hur din kropp mår. Kan ju vara så att din kropp blir trött, och sen blir du även psykiskt trött, just för att din kropp är trött.

Även fast du älskar ditt jobb kanske inte din kropp tycker om tiderna som du jobbar.
Så vore jag du skulle jag se om jag kunde få dra ner på timmar, eller ta lite semester och känna lugnet och slappna av lite grand. Det kanske är vad som skulle behövas. Känna efter hur kroppen mår.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus