Transportstyrelsen..
Smått less på att ha diagnosen ADHD nu, ställer till med endel problem, minst sagt.
Tog Körkort för ett år sedan och för att få körkortstillståndet fick jag såklart be om ett läkarutlåtande från min läkare först. Fick tillståndet, med villkoret att jag lämnade in ytterligare ett läkarutlåtande ett år senare. Vilket jag gjorde.
Sedan trodde jag att det var klart.
Men inte då.. Idag fick jag ett brev från transportstyrelsen med beskedet att för att få behålla körkortet blev jag tvungen att lämna in ännu ett läkarutlåtande nästa år i maj.
Alltså ärligt talat är det sjukt. Jag har gått igenom tester och fått rätt dos medicin, vilket första läkarutlåtande talar om. Jag har inte varit med om en enda olycka på ett år och även lämnat in ännu ett läkarutlåtande. Varför skulle jag helt plötsligt blivit en trafikfara?
Och kommer jag behöva lämna in ett läkarutlåtande en gång om året resten av mitt liv nu? Eller åtminstone så länge jag vill köra bil.
Nu är jag frustrerad så ska ringa transportstyrelsen på fredag och fråga om hur min framtid kommer att se ut som bilförare, om jag någonsin kommer bli betrodd med ett Körkort utan villkor. Och hur de tänker om att behöva lämna in så många läkarintyg, vad de tror ska förändras på ett år som gör att jag plötsligt inte kan köra bil längre.
Haft diagnosen i snart sex år, om jag minns rätt, och ätit medicin lika länge. Jag misstänker starkt att ingenting kommer förändras på detta år så min medicinering plötsligt slutat fungera som den ska.
Jag är i behov av att kunna köra bil dagligen, skulle inte gå annars då kollektivtrafiken är i princip obefintlig på de vägar jag åker. Mister jag körkortet raseras mitt liv rätt mycket.
Avskyr att behöva oroa mig hela tiden för detta.. Är en orolig människa så sånt här ligger ständigt och gnager i mitt bakhuvud.
- Redigerat 2020-10-23 10:59 av Niklas
Tjenixen,
Kap. 15
5 § Bedömningen enligt 3 och 4 §§ ska göras mot bakgrund av
1. funktionsnedsättningens konsekvenser för det dagliga livet,
2. förekomst av beroende, missbruk eller överkonsumtion av alkohol, narkotika eller annan substans som påverkar förmågan att köra motordrivet fordon,
3. förmågan att följa regler och förstå andras beteende i trafiken, samt
4. kriminalitet.
6 § Vid läkemedelsbehandling för tillstånd som avses i detta kapitel ska behandlingseffekt och behandlingsföljsamhet särskilt beaktas.
Exempel på sådana läkemedel är Concerta, Ritalin och Strattera.
Allmänna råd
Vid behandling med läkemedel enligt 6 § bör villkor om läkarintyg föreskrivas och prövning av frågan om fortsatt innehav göras så länge behandling pågår och därefter vid minst ytterligare ett tillfälle.
8 § Behovet av villkor om läkarintyg ska bedömas mot bakgrund av förhållandena i det enskilda fallet.
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_125.pdf
Överklaga deras beslut till Förvaltningsrätten.
Får nog göra det, för som det känns som i nuläget kommer jag inte vilja sluta med min medicinering någonsin. Så känns helt orimligt att jag ska behöva skicka in läkarintyg varje år..
Normalt sett så vill man väl inte ens sluta med en fungerande adhd-medicinering, eftersom man fungerar bättre då. Och kanske blir en sämre bilförare.
Greppar faktiskt inte varför man ska behöva göra en prövning varje år med en medicinering som bevisligen fungerar. Förstår att det kan finnas ett behov av en ny prövning om man slutar medicinera, men inte alls med medicin.
Enda effekten jag kan se att den typen av medicin kan ha på en adhd-bilförare är positiv. Om den hade inverkat negativt, vilket jag inte förstår hur den kan göra, hade man ju heller inte fortsatt äta den..
Nä, får ringa och prata med dom på fredag och ev. göra en överklagan efter det då..
Det var skönt att läsa :)
bra:-) menar om man fick körtkort utan medicin så d väl bara skitbra när man äter d:-) ;-)
bra:-) menar om man fick körtkort utan medicin så d väl bara skitbra när man äter d:-) ;-)
#3: Nej. Fick körkortet flera år efter jag påbörjat medicineringen och hade en diagnos. Vilket gjorde att jag blev tvungen att ange det i ansökningen om körkortstillstånd.
Borde väl finnas flera här som fick diagnos och medicin i tidig ålder och sedan tagit Körkort efter det.. Hoppas på svar ifrån någon sådan iaf.
miini85:
2 § Om en läkare vid undersökning av en körkortshavare finner att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha Körkort, ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen. Innan anmälan görs ska läkaren underrätta körkortshavaren. Anmälan behöver inte göras om det finns anledning att anta att körkortshavaren kommer att följa läkarens tillsägelse att avstå från att köra körkortspliktigt fordon.
Om en läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha Körkort och körkortshavaren motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning, ska läkaren anmäla förhållandet till Transportstyrelsen.
Sida 6 ff:
http://www3.umu.se/clin_sci/ophthal/schema/Filer/Trafikmedicin_Lars%20Widman_Final.pdf