Concerta, lös mage? Rätt dos?
Jag har ätit Concerta i 1 månad nu, håller fortfarande på att leta rätt dosering. Är uppe på 54 mg/dag, men redan vid 27 mg började jag bli lös i magen på morgonen?? ☺️
Någon mer som har den biverkningen? Någon som vet om det går över när man ätit medicinen ett tag?
Sen en till fråga, när vet man när man nått "sin" dos?
Känner man om man tagit för hög dos?
Hur vet man liksom när man hittat RÄTT dos?
Angående diarrén så om man läser i Fass så står det under vanliga biverkningar alltså är det många som drabbas av det tyvärr
blir diarrén jobbig så prata med läkaren som skriver ut Concerta om vad man borde göra
det finns receptfria mediciner på Apoeket mot diarré som är helt oki men först borde du prata med din läkare
tyvärr kan jag inte besvara dina andra frågor utan jag hoppas någon annan här på sajten kan göra det…
Tack snälla Ladydragon för svar i alla fall 🙂
Rätt dos för mig kan variera. Som max har jag tagit 72 mg varje morgon. Efter ett tag valde jag att gå ner till 54 mg för jag tyckte att jag fick biverkningar som jag inte tyckte var värda att ha. Sedan gick jag ner ännu mer i dos och tog bara 36 under en lång period, men så för några veckor sedan ringde jag desperat till psyk och sa att tillvaron var kaos och att jag ville dubbla dosen. Just nu känns 72 mg rätt för mig, men det beror alltså lite på hur min tillvaro ser ut. Dessutom kan jag vara helt utan om jag är ledig. Såhär doserar jag mer exakt nuförtiden: I skolan: 72 mg På jobbet: 36 mg Ledig: medicinfri Ledig men ska köra bil: 36 mg
Någon mer som vet ? 🙂
#0: Hej
Jag tog Concerta från 9 års åldern till 16 års åldern. Det jag då kommer ihåg är att den biverkningen inte vara så stark utan att dålig kost och fel sätt att svälja medicinen med ledde till det. Idag som en 22 åring har jag börjat igen och börjat från 36 mg. Jag har känt av en obalans i magen kombinerat med försök att hålla en nyttig kost av lagom med frukt och grönsaker men mindre omättande eller onyttig kost. Däremot har jag själv känt av att jag har fått ont i magen och flera gånger fått en lös. Vilket jag själv har en stark misstanke att concertan är en del av.
Jag började själv med 36 mg den 14:de februari i år och gick över till 54 mg inom två veckor för att sedan behöva sänka till 36 igen den 9:de mars. Av erfarenhet skulle jag säga att biverkningarna inte påverkar en lika mycket efter ett tag men att dem inte slutar helt om du inte slutar ta medicinen eller har en variant som kanske inte funkar för just din kropp.
Dosen kan variera och det tar nog ett tag innan kroppen hittat rätten men för snabb väg till en högre dos kan hända och en för tidig start på en högre dos.
PS Kring frågan om man känner av när är på för hög dos varierar. När jag var 12 år kändes det igenom att jag blev för ner drogad eftersom jag inte var i rätt vikt och längd för 54 mg då. Nyligen kände jag en extrem kissnödighet som stoppade mig från att tömma min kissblåsa nästan helt. Men man ska alltid ta kontakt med sin vuxenpsykiatri och låta dem ge rådgivning om en biverkning känns så svår att den komplicerar din vardag.
Man kan känna att man är på en bra dos om kroppen inte får för stora biverkningar som försvårar eller begränsar vardagen för mycket eller om känner att medicinen lindrar tillräckligt mycket dina kärnproblem för du ska klara av din vardag utan för extrem anstränging. Det är av min egen erfarenhet så det bör tas av nypa salt. Hoppas det hjälper någon lite grann.