Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 15518 ggr
Köpenhamn
2012-08-18 22:21
12

Qb-test?

Hej!

Ni som gjorde qb-test vid er adhd-utredning, hur stor betydelse hade den i utredningen, vet ni?

Star68
2012-08-20 00:12
7

Vad är qb-test?

Porklash
2012-08-20 18:01
0

Ja vad är det?

pEr

[Joanna76]
2012-08-20 20:30
0

Blev nyfiken och hittade detta via google http://www.qbtech.se/se/qbtest/

[Varulv]
2012-08-20 21:28
0

Läste länken. Där står bl.a:

"QB-testet kan hantera de flesta former av färgblindhet."

Mot bakgrund av att det är ett utpräglat ADHD-test, så undras givetvis, om det finns något klart samband mellan ADHD och färgblindhet?

Obestämd

tarotlasse
2012-08-20 21:52
0

Jag plockade fram mina papper och dom tester jag gjorde på Neurospyk var Brown ADD scales, WAIS-III, och IVA++.

Vad dom betyder har jag ingen aning om.

Ett av dessa tester var data baserat med olika uppgifter  på datorn och som mätte reaktions tid, tålamods tid. arbets minne, Koncentration mm.

Sedan sammanställde datorn resultatet och gav sitt utlåtande.

Jag gjorde även tester med bilder, jag fick  även lägga memory. Det rabbaldes siffror som jag skulle upprepa.

Det var bokstavs kombinationer som rabblades upp som jag skulle upprepa.

Jag fick också en massa olika ord  där jag skulle förklara vad dom  olika orden betydde.

Jag fick även sätta i hop olika pusselbitar så att dom skulle bilda en kub eller andra former.

Så  det var en massa olika uppgifter på den slutgiltiga testen.

Dessa tester visade hur mitt minne var hur min impulsivitet och koncentration var och även hur jag var begåvnings mässigt.

Innan dess var det  ju en massa olika skattnings frågor jag skulle besvara i olika formulär, Intervjuer med frågor om mig, min barndom och mitt liv. Var hos en läkare som intervjuade mig men även hos en psykolog som intervjuade mig.  Det var flera besök med bara intervjuer.

Så det blev många besök och 3 års utredning innan man fastställde diagnosen.

Lasse

tarotlasse
2012-08-20 22:09
0

#4 Jag antar att man menar att detta testet även kan göras av färgblinda.

För det är ju ett data baserat program och utredning och där man ska sätta i hop saker och andra uppgifter.

Som allt annat så använder man ju färger så det ska bli lite trevligare att se på.

Men vi tänker inte på att alla kan inte se alla färger eller ser fel och då kan ju testet bli fel för en som är färgblind.

Jag vet att blått och grönt kan vara svårt att se för färgblinda t.ex

Så man har väl använt färger som även färgblinda kan se och då kunna göra testet.

Jag har inte hört att det finns ett speciellt samband mellan ADHD och färgblindhet.

Men har man ADHD så har man ju oftast ngt annat funktionshinder till.

Så kan ju vara därför men även att färgblindhet är rätt så vanligt.

Lasse

[Varulv]
2012-08-20 22:18
1

Jo, det är nog så som du resonerar, Lasse. Och visst är färgblindhet vanligt - drygt tio procent av alla män lär ha någon form av "färgblindhet" (vilket är fel benämning, ty "färgblinda" personer är icke färgblinda! - de har ett annorlunda färgseende än normalpopulationen).

Köpenhamn
2012-08-20 22:33
0

Tack för svar!

Kjell1971
2012-10-17 23:26
1

Gjorde ett QB-test för ungefär 4 månader sen. Testet innebar att jag skulle ha en pryl på pannan, som mätte mina rörelser medans jag satt framför en dator med en mus i högerhanden & klickade mig igenom ett program. Kan ju säga att det inte gick så bra. Jag är 41 år gammal & under dessa 20 minuter som jag klickade mig igenom programmet så mätte prylen på pannan rörelser på 30 meter. I övrigt så bestod programmet i att om jag t.ex såg en röd cirkel, skulle jag inget göra. Om en röd cirkel kom 2 gånger så skulle jag klicka 1 gång. Kom den 3 gånger så skulle jag klicka varje gång. (i följd alltså) Detsamma gällde andra symboler. Hoppas jag kunde göra mig förstådd.   Mvh Kjell

Rebellkatten
2012-10-18 00:10
1

Jag gjorde också ett QB-test för några månader sen och det var tydligen "helt avgörande" för min diagnos. De tyckte inte att jag var  "ett solklart fall" för att min mamma inte kommer ihåg eller misstolkade saker från min barndom. Vad jag själv hade att säga spelade tydligen mindre roll.

Måste erkänna att jag fuskade lite på mitt test genom att verkligen ge efter för alla mina impusler medan jag gjorde första delen, men jag höll på att dö av uttråkning så det var inte alls svårt att "fuska". Under andra delen så försökte jag mitt bästa att hålla koncentrationen, men det var också mycket lättare med dosen Ritalin jag hade fått, så det var inte särskilt svårt.

Jag vet att jag har ADHD, jag var bara orolig över att min läkare skulle tro att jag inte hade det, så kan ju säga att jag faktiskt blev lite ledsen över att de ens tvivlade på min diagnos efter att ha pratat med min mamma. Men sanningen är att hon knappt har någon koll på min barndom då jag var väldigt mycket hos mormor och farmor och när jag var hemma var hon ändå mest i stallet och hon frågade aldrig hur min dag hade varit eller hur det var i skolan. Så det var inte som om hon visste särskilt mycket om mig ändå.

Det QB-test som jag gjorde (vet inte om det finns flera) så var det fyrkanter eller cirklar i antingen blått eller rött, det är väl färger som de flesta "färgblinda" ser skillnad på?

Star68
2012-10-18 14:31
0

#9 Tack för det Kjell! :-) Jag känner igen din beskrivning, och har gjort detta test under min utredning. Visste bara inte att det hette QB-test.

Jag kommer ihåg att jag lyckades koncentrera mig bra på det testet, och avvek inte så mycket från det "normala". Kanske var det därför jag inte fick någon diagnos… ;-) Vid varje tillfälle under utredningen hade jag sett till att vara utvilad och iform för att orka med att fixa alla tester, vilket jag med facit i hand kanske inte skulle ha gjort, för så brukar jag ju inte fungera varje dag precis.

Zaphix
2012-10-18 15:33
0

Jag fick aldrig göra det testet, rätt skönt iaf, lät trist.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

iSawa
2013-05-02 22:14
0

#10 hur menade du fuskade? Ville de att man skall reagera långsamt eller snabbt? Har inte gjort några tester än bara haft intervju.

Vad vill de att man skall göra på testet?

Xanthic
2013-05-22 16:09
0

I mitt fall var qb-testet avgörande tillsammans med min och min mammas intervju. Jag tyckte att jag gjorde ganska bra ifrån mig men jag låg rätt långt under medel, vilket ska vara typiskt vid uppmärkmhetsstörning. Gjorde dock enbart detta test vilket jag ifrågasatte men läkaren förklarade att en person utan uppmärksamhetsstörning inte fick så långt under medel. Pga mina resultat ansåg de att det inte heller behövdes fler, kompletterande tester.