Behöver er hjälp
Hej!
Jag är 17 år och har ett stort problem som gör att jag snart bryter ihop, jag kommer ingenstans.
Varje kväll kan jag inte somna förrän tidigast 02.00 hur trött jag än vet att jag kommer vara på morgondagen. Jag kan stå i duschen på morgonen fast jag vet att jag börjar om 5 minuter och kan verkligen inte hålla tider, blir alldeles för stressad av det. I skolan kan jag fortfarande inte sitta still på en lektion, jag är för rastlös, lite pinsamt då jag ändå inte är ett barn och därför får jag allt för många tillsägelser om mobil, dator, prat. För mig måste det bara hända något. Tyvärr hamnar jag dessutom ofta i konflikt med lärare (som jag ångrar på kvällen) eftersom jag har så svårt att förstå att jag kan ha fel och alltid måste säga vad jag tycker, ibland i väldigt kraftfullt temperament om jag känner mig orättvist behandlad. Utöver det fungerar inte mycket, mitt rum är ett bombnedslag, jag påbörjar saker som Träning och köper gymkort sen blir det aldrig något och jag ser väldigt mörkt på framtiden. Har dock bra vänner, men dom står inte ut med mitt "flamsande" dagarna ut hela tiden.
Kan det röra sig om ADHD? Eller något annat? Mitt korttidsminne/arbetsminne är dock bra. Även om jag alltid förlägger eller glömmer saker som nycklar, mobil, skolböckerna dagarna i ända. Långtidsminnet är det inte..
Känner igen mycket av de du skriver. Har du lätt för att behålla vännerna? Hur är du i sociala sammanhang? Hur var du som barn?
Behålla vännerna.. ja det har jag nog. Visserligen har jag förlorat ett par nära vänner som jag önskade jag hade kvar idag.
I sociala sammanhang kan jag bli alldeles för mycket med mitt babblande, skämtande (som andra inte alltid uppskattar) och allmänt dryg när jag är med vänner alltså. När jag är med bekanta jag inte känner så bra är jag tvärtom väldigt blyg och har svårt att ta mig in i konversationen och säga något vilket är väldigt jobbigt
Som barn var jag extremt blyg, när alla andra sprang runt på t.ex. fotbollen satt jag på en bänk och kollade på. Jag visste inte hur jag skulle ta mig in i deras lek och var för rädd, för väldigt mycket. Men när jag blev runt 10-11 förändrade det och jag blev klassens clown istället. Då var det sällan jag var tyst. Kom även ofta i konflikt med klasskompisar och sa dumma saker. Hemma ville jag alltid ha roligt. Det fick inte stå still
Tack för svar!
Tycker du låter helt normal, det är vårat samhälle/skolan som inte har kapacitet att anpassa sig till individer utan förväntar sig att alla ska passa inom en viss typ av undervisning/förhållningssätt.
För mig har meditation/reflektion hjälpt mycket när jag insett att det inte är mig det är fel på det är resten av världen som är ganska knasig, så släpper stressen och ångesten allt eftersom.
Mitt bästa råd till dig som 17 åring är att göra klart gymnasiet så gott du kan och sedan om du klarar av det jobba ihop lite pengar för att resa och hitta sammanhang där du kan vara dig själv på riktigt.
#2 skrivetav Marias96 Känner precis igen mig i detta: I sociala sammanhang kan jag bli alldeles för mycket med mitt babblande, skämtande (som andra inte alltid uppskattar) och allmänt dryg när jag är med vänner alltså. När jag är med bekanta jag inte känner så bra är jag tvärtom väldigt blyg och har svårt att ta mig in i konversationen och säga något vilket är väldigt jobbigt.
Jag tycker att du skall kontakta psyk för att göra en neuropsykiatrisk utredning. Bättre att du får reda på de nu och kan få hjälp, själv är jag 32 år och har precis påbörjat min utredning, gift och har en son. Tänk vad mycket lättare de hade varit om jag gjort detta tidigare.
Hoppas att du kan få den hjälp du behöver =)
Känner igen mig i allt TS skriver! Allt. Skrämmande för det känns som att vi är samma person.
FÖRUTOM att jag inte var blyg som barn. Kan sitta still på lektionerna men jag sitter alltid och pillar med mappen, pennan, sudd osv. och pratar jätteofta med kompisar, håller på med mobilen..
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
#5 blir lärarna arga när du använder mobilen t.ex. för att få lite stimulation?
Ja. Får kommentarer som "jag har tjatat på dig hela terminen, när ska det gå in egentligen?" Osv.. Jag försöker men det är så oerhört jobbigt att koncentrera mig.
Och jag tillägger i min första kommentar att jag inte har svårt att koncentrera mig, jag KAN Inte koncentrera mig, men det bara kryper i kroppen! Hålla tider är värst, om jag vet att jag börjar skolan kl 8, och måste gå hemifrån tio i, så sitter jag och fixar håret och helt plötsligt är klockan alldeles för mycket. Kommer precis inrusande när första lektionen börjar, missar bussar och glömmer bort saker och slarvar bort dom.