Vad är en normal dos?
Nu har jag suttit och försökt googla fram ungefär hur mga mg Ritalin som är en normal dosering per dag för en vuxen person, men jag lyckas inget vidare…
Min läkare hävdar att en normal dos oftast ligger på 60-80 mg. Jag nöjer mig dock inte med det, utan vill ha fler källor.
Själv äter jag 70 mg Ritalin. Det känns bra, men jag har ändå börjat oroa mig för att det är kanske är för mkt… :/ Jag vill ju inte bli beroende av den.
Ni som äter eller har ätit Ritalin, vilken dos tar ni?
tog 30 mg, men 20 nu >_< Känns ju som så liten dos att jag inte skulle behövt det alls!
(mår ju bra av 30)
Jag är dock inte vuxen…
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Finns inte några bestämda doser för vuxna, jag har mailat bolagen som sköter Ritalin och Concerta och deras maxdoser som står i fass är för barn. För vuxna finns inte någon normaldos.
Endel läkare går stenhårt efter barndoserna andra efter hur patienten mår. När jag åt Ritalin så skulle jag äta 40mg på morgonen och 20mg vid lunch, men jag mådde skit av det så jag avbröt. Mådde skit redan vid 36mg Concerta och alla höjningar med den och Ritalin gick inte alls för mig. Så det är olika.
Jag mådde bäst på 18mg Concerta men det var för låg dos tyckte läkaren.
#2 I see… Inte underligt då att jag tycker att de flesta doser jag läser om är extremt låga… Jag kanske borde sluta upp att oroa mig och köra vidare på mina 70 mg, för det funkar ju bra för mig. Jag är bara så van vid att jag får effekt av extremt låga medicindoser, tål nästan ingen alkohol alls etc. Och nu sitter jag plötsligt här och trycker i mig en massa Ritalin och det tål jag minsann.
Men, men… Jag får väl lita på att min psykiater har koll på läget. Han är trots allt någon slags veteran i branschen och har ägnat sig åt ADHD bra mkt längre än de flesta läkare. Så han borde ju veta vad han pysslar med, kan man tycka. Det är bara det att jag är van vid att läkare klantar sig och därför har jag börjat extrakolla all information jag får.
Sen hjälper det ju inte heller att jag lyckades googla fram någon dum tråd om ADHD och mediciner inne på Flashback. De är ju inte direkt kända för att skräda orden där inne och det satte en massa griller i hjärnan på mig. :/
nej flashback ska man nog hålla sig långt ifrån när det gäller sånt. Kör på det som känns bra för dig som fungerar, endel tål mediciner bättre andra sämre och ibland så är det skillnad på vad det är för preparat.
Så länge som du inte får en massa biverkningar men får effekt så tycker jag att du ska vara lugn. Vet endel som äter mycket större doser än du gör. Så käka på och må bra :)
Jag vet inte men det måste väl vara väldigt individuellt efter hur mycket kroppen fixar och hur mycket man behöver.
Ni blir väl också kallade på serum kontroller?
nej, jag tog inga prover alls, varesig före eller efter. Inte ens blodtryck. Samma sak med sambon som nu får medicin på den kliniken jag fick. Inte ett prov i syne.
#5 Serumkontroll? Vad testas då?
Enda gången jag har tagit blodprov, var strax innan jag fick min diagnos. Blodtryck och puls har de dock testat även efter att jag påbörjade min medicinering och den ligger, underligt nog, bättre till nu. Tidigare var den lite förhöjd p g a att jag inte kunde gå ner i varv - men nu är värdena perfekta.
Jag blir kontinuerligt kallad på serumkontroll. Dvs då man kollar hur kroppen mår av den medecin man får i sig tex leverns mottaglighet. Är jätteviktiga prover för alla som äter denna typ av medecin.
Konstigt att ni inte blir kallade, fy skäms landstingen i sverige
#8 Tack för att du säger detta. Jag skall propsa på regelbundna serumkontroller nästa gång jag kommer till min läkare.
#8 Det har jag inte hört talas om förut!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Det är nog väldigt individuellt från person till person och även vilken storlek du har på kroppen.
En liten späd person behöver inte ha samma styrka som en stor och kraftig person.
Men läste i en information om vuxen ADHD att vuxna personer behöver oftast inte lika hög dos som barn.
Utan kan ta lägre doser en vad barnen gör.
Beroende på att vi vuxna har under åren lärt oss att kontrolera och hanter vårt handikapp på ett helt annat sätt en barnen och därför inte behöver samma höga dos för att fungera.
Men säkert helt individuellt detta med.
Lasse
#11 Jag undrar verkligen om dosen är beroende av kroppsvikt. Jag är väldigt tunn och på mig verkar det ju inte stämma iaf.
Stå på dig fiction och kräv att dom gör sådan här prover. Många av oss har ju frikort så för oss kostar detta ingenting ju och det är bara ett enkelt blodprov.
Har en överpsykiatriker men det kan väl förhoppningsvis inte bero på vilken läkare man har och hur noggrann han är.
Min väninna som också har ADHD ska får också kolla och göra sådana prover.
Tror att alla inom vårt landsting som går hos psykiatriker och som tar medecin gör sådana tester. Och varför ska inte andra landsting också göra detta då. SKÄRPNING till alla landsting.
#14 Det är depåkapslar.
Jag tar 60 mg(3*20 mg)på morgonen(ställer kl 06, sveper dom och vaknar ca 30 min senare med ett ok morgonhumör och bättre koll på kaoset med tre barn!).
Det är meningen att jag ska ta 40mg runt tre, fyra på em men oftast glömmer jag det. Så jag står på 100mg om dagen och det funkar jättebra.
Nu har jag justerat om lite så när alla tre barnen är hemma varannan vecka och jag nu börjat jobba tar jag ist 80 mg på morgondosen för jag var totalt utflippad första morgnanra med alla nya rutiner att helt plötsligt infinna sig och arbeta. :)
Läste om kontroller…jag har aldrig kollat blodtryck edyl…. Däremot så måste vi åka in med den trettonåriga sonen varannan månad när han ska få nya recept. Han blodtrycksmäts, vägs och längdkollas noga.
Jag behöver bara maila in och säga att det är slut så får jag ett returmail när e-receptet är klart… Har inte träffat min läkare på eh…1,5 år om det räcker!!! En telefonkontakt då vi justerade dosen uppåt endast innan förra sommaren.
Oj det lät konstigt, är du och läkaren som själva enats om att träffas så sällan?
Hej!
Allt är ju relativt. Alla drivker inte mjölk medan andra dricker litervis varje dag. Vi behöver alltså olika beroende på olika orsaker.
Gällande Ritalin äter jag 330 mg per dag. Det är tabletter á 10 mg. Om det är för lite eller för mycket den dos Du har märker Du enklast om allt fungerar funktionsfritt. Gör det inte det så äter Du troligtvis för lite.
Mvh
/Nettan
Jag heter Nettan och bor i Norrköping!
Lite kort om mig själv! Är andlig och trivs med. Studerar flera
av de olika biblarna som finns och liknande material. De två viktigaste frågorna
för mig just är vilket Guds rätta namn är? Gud, Herren, Jehova eller vad? Det andra
jag undrar över är varför man förvanskar skriften i den nya Bibeln. Det är sådana
frågor jag undrar över. http://www.bibelfokus.se/jesu_gudomlighet_grundtexterna
Någon som vet......
nu vet jag inte om den medicinen går på storleken. men jag är vuxen 28år 164cm 52kg menar jag äter medikinet 120mg 60*2 då d står attmaxdosen på den är 60mg enligt fass. trodde dosen var inviduell? för mig funkar denna dos. och som läkaren sa det beror väl på hur lite dopamin man behöver? för skulle vikten varit viktig så skulle inte jag suttit med denna höga dos. men d kanske bara gäller medikinet?
Centralstimulerande läkemedel har ingenting med din kroppsvikt att göra. Den dos du behöver är individuell och ska anpassas efter just DIG. Det handlar om den kemiskasammansättningen du har, och den är inte lik någon annan, och kan dessutom variera beroende på en massa variabler. Men vikt eller kroppshydda handlar det inte om.
Blodtryck och puls ska mätas ofta, vikt ska dokumenteras och regelbundet kollas. Lika så med blodprover, inte enbart innan man sätter in medicinering. Vid tex Concerta krävs det numer även regelbunden EKGundersökning.
Mitt råd till er som inte "kontrolleras" av er läkare/sjuksköterka/terapeut är att kräva att dom tar d ansvaret. För så länge dom inte gör dessa koller kan ingen peka på att dom gjort fel om tex blodtrycket skulle stiga så pass att du drabbas av följdsjukdomar pga detta. Det är en säkerhetsgaranti tycker jag, och som patient och den som drabbas om något värde skulle hamna fel, så är det viktigt att kräva detta.