Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3705 ggr
[veganlife]
3

Asperger och HBTQ

Hej!

Jag har funderat lite på det här med att ha Asperger och vara hbtq.

Kan det finnas något samband? Jag har hela livet haft identitetsproblem, Svårt att känna gemenskap till andra och känna att jag passar in. Jag har känt mig annorlunda. Jag har för övrigt Asperger. Jag har alltid kunnat känna mer gemenskap till grupper som är normbrytande, som inte är som alla andra.

När alla andra tjejer började bli tillsammans med killar och sånt så blev inte jag det. kände att jag inte passade in i den "livsstilen" Jag har fortfarande aldrig haft något förhållande.

Jag har länge funderat på om jag är lesbisk. Men jag vet inte om jag bara tror att jag är det eftersom jag har svårt att känna gemenskap till allt som är "vanligt". Jag kanske bara tror jag är lesbisk eftersom jag kan känna mer samhörighet till grupper som bryter mot normer. Alltså att jag kan känna att jag passar lite in där eftersom det är människor som är "annorlunda" i samhällets ögon och som ofta inte har känt sig som alla andra. Så som jag känt/känner fast pga. min Asperger.

Jag har svårt att strukturera mig och att förklara, så fråga om jag skrev något som ni inte förstod.

För övrigt så menar jag absolut inte att alla som har Asperger är lesbiska eller att alla som är lesbiska är det pga. att de har några Asperger drag. Jag delar bara mina tankar om mig själv och min situation.

Zaphix
0

En både lätt och svår fråga som är väsentlig i sammanhanget..

Har du varit kär i en tjej?

Och för att ha något att utgå ifrån..

Har du varit kär alls?

Men egentligen så känns det onödigt att lägga ned energi på att du ska försöka placera in dig i fack, det skapar bara fler frågor och tar bort fokus ifrån det viktiga, dina känslor.

Försök istället att bara känna och acceptera vad du känner, att blir du kär i en tjej så är det just det som är det viktiga, inte om du är lesbisk eller inte.

Jag har inte AS, men jag har ändå lagt ned det där med att definera min sexualitet. Jag är den jag är oavsett vem jag blir kär i, när jag blir kär i någon är det inte viktigt om jag brukar bli kär i det andra könet eller om jag bara blir kär i folk av det könet. Det viktigaste då är att jag är kär och då lever jag i den känslan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[veganlife]
0

Jag har varit kär i en tjej. Men jag dras inte till "tjejiga tjejer".

Jag kan förstå att du och många andra tycker att det är onödigt att lägga ner energi för att kategorisera sig i ett fack pga. sin sexualitet och att det skapar fler frågor osv.

Men för mig som har känt mig identitetslös eller förvirrad hela mitt liv. Som aldrig har kunnat känna gemenskap eller tillhörighet  eller trygghet till andra grupper känns det viktigt att söka mig till något som jag kan känna trygghet i, och bli accepterad. Jag vill veta vem jag själv är liksom. För att förstå andra människor och samhället har jag alltid /mest omedvetet) försökt att kategorisera grupper för att lättare förstå hur andra fungerar osv. och för att försöka hitta grupper där kanske jag kan passa in i och bli accepterad. aja, det är svårt att förklara.

Men jag förstår att du inte känner att du behöver kategorisera in dig i någon grupp pga. sexualitet. Jag förstår att du inte har något behov av det och att du förhoppningsvis trivs med att inte göra det. Men jag trivs inte med att inte veta och att allt känns oklart. Trots att jag tycker att kategorier är väldigt onödiga ur ett samhällsperspektiv.

Zaphix
0

Okej, då förstår jag dig bättre, tack för din förklaring. :)

Gör det lätt för dig då.. Har du bara blivit kär i och dragits till tjejer hittills, då är du gay i nuläget. Att det ingte varit tjejiga tjejer har väl ingen betydelse, man har ju olika preferenser oasett sexualitet.

Jag dras inte till steriotypiskt manliga män, men likfallt dras jag till män. Bland annat. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Alvin88]
0

Ts jag har en tjejkompis som har Asberger, hon har aldrig varit med någon eftersom hon inte haft något intresse. Men jag tror hon varit kär i någon kille någon gång men oftast säger att det är onödigt med relationer. Jag vet inte om det gjorde dig klokare precis, men vad jag förstått det som känner du att det är viktigt att känna en sexualitet. Men har du bara vart kär i tjejer eller har du vart kär i killar också?

[veganlife]
1

Joo men andras synpunkter gör en nog alltid klokare. Bara att någon läser det jag skriver och svarar känns det snällt liksom. : )

Ja, jag är nog också lite så, att det inte känns nödvändigt för mig. Men ändå känns det nödvändigt eftersom jag alltid har strävat att passa in. Och med att passa in menar jag inte att bli som alla andra. Många säger ungefär som " du behöver inte försöka passa in, var bara dig själv". Men när en har Asperger och inte veta vad det är att vara sig själv och hur en ska bete sig för att bli förstådd är passa in att "tala andras språk" på något vis, att passa in så att en förstår andra och att andra förstår en själv. Det är svårt att förklara, men så känns det för mig i alla fall. :)

Frågan om jag varit kär i killar också är svår.. för jag vet inte. Det kan vara så att jag blir väldigt osäker med killar och svårt att veta hur jag ska bete mig eftersom jag typ bara haft tjejkompisar i livet. och tjejer och killar beter sig ofta olika genom normer från samhället osv. Så det kan vara svårt för mig att veta hur jag ska bete mig med dem för de är inte på det sättet som jag är van vid. Eller kanske jag blir nervös och osäker för att jag kanske är lite intresserad av vissa killar ibland. Jag vet inte, det är svårt.. hehe

[Alvin88]
0

Jag förstår hur du menar alla vill ju tillhöra en grupp så är det ju bara, sedan vill nog de flesta veta sin sexualitet. Det verkar som du är förvirrad och vad sägs som att du kallar dig för bi tills du vet lite mer vilken sida du tillhör. Kanske är du bi och då vet du ju det:)

[veganlife]
1

Jag förstår hur du menar med att se mig själv som bisexuell. Men det är ju bara det att det går tillbaka till tanken att jag vet ju inte om jag är det ändå liksom. Men jaja, är väl bara vänta och se antar jag. Tack för svaren föresten! : )

Karmatarerskanise
0

Jag tror inte det har något samband.

Rundgång
0

Många Aspergare som jag känner dras definitivt till grupper där identiteter, sexuella som icke sexuella, är gränsöverskridande och diffusa. Förmågan att attraheras till det egna könet kanske kan bejakas/ upptäckas(?) lättare om man rör sig i en öppnare miljö? Det finns ju de som tror att alla är latent bisexuella. Det är bara en tanke - inte en åsikt.

Karmatarerskanise
0

9 och jag ärövertygad om att alla inte är latent bisexuella.

[veganlife]
0

Vad menar du som inte har något samband?

Karmatarerskanise
0

11 AS och hbtq

[veganlife]
0

Nej , jag tror inte at det heller har det generellt sätt. Jag är ju inte född med att tveka på min sexualitet, så som min Asperger är medfödd.

Men just för mig och hur mitt liv har varit och hur det ser ut, och hur mitt liv har formats av min Asperger så tror jag att det finns ett samband mellan Asperger och mina tankar kring min sexualitet.

Förstår du hur jag menar? Det är lite svårt att förklara hur jag tänker men.. : )