Vad bör denna person utredas för?
Hjälp mig, ni kloka människor. Vad bör denna person utredas för?
Klockrena specialintressen, gränslös i sitt intresse för dessa och "kan allt". Har ingen naturlig känsla för hur mycket man "får" prata om sina intressen utan kan babbla ner folk totalt, men börjar lära sig. "Monologmänniska".
Har svårt att se helheter och snöar in på detaljer.
Kallas i sin bekantskap "Den vandrande Wikipedian" pga enormt kunskapsförråd om de mest konstiga saker. Lär sig saker utantill på ett onormalt sätt, både fakta och saker som låttexter, citat osv, men kan omöjligtvis lära sig saker när hen inte bestämmer själv vad. Kan t.ex. låttexter utantill som hen inte har hört på 15 år. Säger att hen har ett speciellt system för att komma ihåg saker, minns i påhittade bilder.
Är mycket verbal, lärde sig prata mycket tidigt och får ofta kommentarer om att hen pratar högtravande, "som en bok". Var mycket lillgammal, ett allvarligt barn. Lärde sig skriva och läsa mycket tidigt men har jätteproblem med siffror.
Ojämn socialt sett, har lätt för sociala kontakter när hen har en tydlig roll i sammanhanget men svårigheter när hen inte vet var hen "hör hemma" i förhållande till gruppen. Ogillar att umgås i större grupper än tre och tre. Undviker andra sociala sammanhang men tycker om att känna sig omtyckt och ha vänner. Har däremot mycket lätt att passa in, är något av en social kameleont. Blir ofta mycket omtyckt av folk runtomkring, men anses vara annorlunda.
Har kontrollbehov. Vill inte kontrollera andra människor utan vill ha koll på sin omgivning. Blir stressad om omgivningen inte beter sig som förväntat: om bussen är sen, om grannarna är högljudda efter 22, om ett möte blir inställt… Tycker inte om spontanitet från andra och följer sällan med på förslag som "Vi tänkte ses om tre timmar, vill du hänga med?" Är däremot mycket spontan själv, och är trygg med det eftersom hen då fortfarande har kontroll över vad som händer och en tydlig bild av vad som ska ske.
Har svårt med empati. Har svårt att förstå att andra människor har lika starka känslor som hen själv har och ogillar när människor visar alltför starka känslor eftersom hen ogillar att ta ansvar för andra människors känslor. Ett fåtal undantag finns, i personens värld finns enstaka människor som enligt personen har lika verkliga känslor som hen själv. Är däremot överempatisk inför fiktiva personer och ogillar att se sorgliga filmer, läsa sorgliga böcker etc eftersom känslorna hos hen själv blir för starka.
Ogillar när människor märks för mycket på offentliga platser och stör sig på saker som höga konversationer, folk som har mycket parfym etc. Har inga problem med att människorna finns där, men de får inte ta för mycket plats eller utmärka sig.
Har svårt att knyta an till människor, relationer skrämmer den här människan och måste knytas mycket långsamt och försiktigt. Drar sig ur så fort det går "normalfort".
Lever i sin egen värld och har alltid gjort. Har alltid haft låtsaskompisar och hellre varit vän med djur än människor.
Har en tendens att inte ge sig, går på hårt i diskussioner mm. Personens åsikter är de enda som stämmer.
Är självdestruktiv och har problem med ätstörningar.
Älskar listor och att organisera men kan av andra skäl nästan aldrig genomföra saker. Har i alla år tyckt om att stapla, färgsortera, ställa på rad.
Ogillar kroppskontakt från främlingar men är ovanligt fysisk med personer hen tycker mycket om, vill ständigt kramas och gosa med vänner, sitta i knäet, klia i håret osv.
Har ett stort bekräftelsebehov och låg självkänsla men högt självförtroende.
Har inga problem med motorik eller mimik, har inga problem med att tolka kroppsspråk eller känslor, förstår sarkasm, har inga jätteutmärkande problem med sociala koder. Vet hur hen ska få personer att känna sig utvalda och speciella, ger ofta komplimanger (om än otraditionella sådana) och är duktig på att manipulera. Det är egentligen den här som får mig att undra, tycker att personen är en klockren aspergare i övrigt men det är någonting som inte stämmer. Hen fungerar generellt för bra socialt sett även om hen har social fobi.
Kan nämna att personen i fråga har andra svårigheter men redan har diagnoser som förklarar dessa. De här sakerna är dock oförklarade och många, inkl vårdpersonal m.fl, anser att personen inte är färdigutredd. Personen vill också bli utredd.
Vad tror ni?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Min magkänsla skriker autism? Eller?
#1 Min med, men samtidigt är det som sagt så mycket som inte stämmer. Personen har inga motoriska svårigheter, har inga problem med ögonkontakt, har inga problem att läsa av kroppsspråk eller rent intellektuellt förstå att personer blir ledsna/arga/glada etc. Personen uppfattas inte heller alltid som "konstig" utan är duktig på att "spela normal" om förutsättningarna är okej.
Finns det verkligen autister som saknar dessa grundläggande "fel"? Ber man personen göra några av de många (mer seriösa) asperger-tester som finns på nätet så hamnar hen alltid precis på gränsen. Förutsatt att hen överhuvudtaget kan göra klart testerna… Hen blir frustrerad över de tvetydiga frågorna:
"Vaddå "Har jag har svårt att veta vad jag ska göra i sociala situationer", varför är de så luddiga, vad menar de för sociala situationer? Jag kan inte svara på det här!"
"Vaddå "Tycker jag om att göra saker spontant, vad menar de, jag gör gärna spontana grejer om jag bestämmer själv men jag vill inte göra andras spontana saker."
"Vaddå "Berörs jag av att se andra människor gråta", jag blir ju berörd, jag tycker att det är obehagligt för att jag inte vill trösta dem, vad menar de med den frågan?"
Hen blir helt enkelt förvirrad när informationen inte är tillräckligt tydlig.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det låter ju onekligen som en ytterst särpräglad individ!
Jag känner autister som på många sätt är tvärtom än vad de "ska" vara, men har trots det alltså fått en autistdiagnos!
Någon personlighetsstörning?
Drag av schizoid personlighetsstörning?
Schizoid personlighetsstörning satt ihop med Asperger fram till 80-talet. Av det jag läser så ser jag mer narcissist…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Det är intressant att läsa era svar. Det är förstås jättesvårt att tolka en levande människa genom en text som en vän har skrivit, så det är inte konstigt att ni står som frågetecken, men det verkar å andra sidan läkarna göra också: "Någonting är fel, men vad?"
#3 Ja, det är en speciell person som blir mer och mer speciell ju mer man lär känna hen. Hen vet ju att något är fel och vill väldigt, väldigt gärna veta vad så att hen kan börja arbeta med det och förstå sig själv bättre.
#4 Schizoid personlighetsstörning tror jag inte stämmer. Den har personen har intresse av andra människor och har vänner, umgås mycket tätt med sin familj. Hen har haft (fram till sin nuvarande relation) ett mycket rikt sexliv, mycket promiskuös. Schizoid personlighetsstörning verkar dessutom genomsyras av något slags allmän likgiltighet, den här personen är trots sin nedsatta empatiförmåga absolut inte i närheten av likgiltig. Tvärtom ett rikt känsloliv, ofta positivt.
#5 Narcissistisk personlighetsstörning tycker jag inte heller stämmer in. Det här är visserligen en person som har svårt att koppla att andra människor har ett lika rikt känsloliv som hen själv, men som ändå inte sätter sig över andra personer. Uppfattas inte som arrogant, möjligen ointresserad, och är liksom inte krävande på det sätt som en narcissist är (jag har känt en sådan så jag vet vad det handlar om…). Framför allt är hen väldigt medveten om att någonting är fel, och vill som jag sa göra någonting åt det. Min uppfattning av narcissister är att de ju är perfekta, och därför inte har något behov av att förändras.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tycker hen låter väldigt intressant. Du får gärna skriva när (om) hen får en diagnos eller dylikt!