Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4622 ggr
.m.m
0

Pratar ni med händerna?

Ja, gör ni det? :) Alltså gestikulerar mycket? I så fall, kan ni relatera det till er diagnos eller stress eller andra saker. Eller är det bara nåt du gör utan att ha tänkt på varför?

Är du kanske tvärtom och gestikulerar inget över huvud taget när du pratar? I så fall, har du någon diagnos? Vilken?

[Sandi92]
0

Jag använder i stort sett aldrig händerna när jag pratar. Det kan nog uppfattas som lite stelt. Jag har aspergerdiagnos.

ratuoi
1

Jag använder heller aldrig händerna när jag pratar. Det kan vara om jag är väldigt stressad eller upprörd som jag gör det, men inte annars. Har också aspergerdiagnos.

Medarbetare på Social fobi iFokus

.m.m
0

Tack för svar. :)

Karmatarerskanise
0

Har faktiskt ingen aning om jag gör det eller inte. Har AS.

algolist
2

Jag använder händerna mycket , är jag stressad/nervös/irriteradanvänder jag händerna ännu mer… om jag inte har något att pilla på/med

algolist
1

Glömde säga, har ad/hd

[NinaCrown]
2

Jag använder väldigt mycket händer när jag är bekväm med folk, är uppspelt eller smått hysterisk 🤐 Men är det med folk jag inte känner eller om jag är nervös, så gör jag det, men endast lite och väldigt stelt bara för att det blivit så inlärt iom att "alla andra" gör det.

Har Aspergers.

Karmatarerskanise
0

8 Jag går aldrig in på länkar som saknar beskrivning. Förstår inte heller varför du lägger in länkar istället gör att svara på det tråden handlar om.

Trebor44
0

Det är ju valfritt!!

Karmatarerskanise
0

11 vilket? Att gå in på länkarna? Är det inte bättre att skriva vad det är? Jag är långt ifrån ensam om att inte gå gå in på daker man inte vet vad det är. Och ditt mål måste väl ändå vara att få folk att titta på dom?

Trebor44
0

Jag menar att allt är valfritt!!
Det finns ju antivirusprogram !!
Artikel om 

Kroppens eget språk😴
se här http://home.swipnet.se/hepsibal/skola/kropp.html

.m.m
0

Har kikat en del på länken. Måste säga att den kan vara missvisande. Har studerat kroppsspråk och denna ska nog mest ses som en glad amatörs egna observationer mer av annat. Den kan ge ett hum, men de allra flesta gester blir först avgörande och beläsliga tillsammans med kroppshållning, riktning, blick och itensitet. Dvs en helhet. Kul ändå. :)

Tzatze
0

Jag läste i Henrik Fexeus bok "Konsten att läsa tankar". Där han beskriver olika sätt att tänka på, i bilder, i ord eller med känslor. De visuella talade snabbast, gestikulerade högt med händerna, de känslomässiga var långsamma och gestikulerade lågt med händerna eller inte alls. Även ögonrörelserna följde detta mönster. De visuella tenderar att titta i taket och känslomänniskorna tittar snett nedåt.

Jag tog nu bara några exempel och kan tillägga att alla har lite av varje och är inte fast i nåt fack.

[vinterflinga]
0

Jag använder inget kroppsspråk alls eller hur man ska säga, har fått höra det från andra med, jag uppfattas säkert helt stel och tråkig .

Har uppmärksamhetsstörning UNS.

Tzatze
0

Jag har ADHD och gestikulerar mycket och med hela kroppen då jag är uppspelt och glad. Pratar snabbt och rör mig snabbt och ryckigt. Mycket ansiktsmimik.

När jag är trött är jag långsam, pratar långsamt och lite och gestikulerar helst inte alls. Ansiktet är apatiskt.

Anne-Hedvig
0

Jeg er 67 år, har AD(H)D og TS med en 'gnutta' Asperger. Gestikulerer ikke mye med hendene når jeg prater med folk, men tvinner eller river papir/krafser på ting - mer tic-adferd altså. Ikke mye ansiktsmimikk tror jeg - har problemer med å følge folks ansiktsuttrykk pga nærsynthet + proprionagnosi… (var dette rett?!! = Ansiktsblindhet).  Mye indre småuro. Antakelig mer treg/trög nå enn da jeg var yngre.

For ordens skyld: jeg bruker ikke medisin, da touretten blir verre av AD(H)D-piller.

Anne-Hedvig
0

PS. Prosop-agnosi heter det!