aspberger???
Hej jag har setat här och läst om symptomen på aspberger och börjar mistänka att man har aspberger för det stämmer så bra in på mig. Finns det någon mall som säger att har du 3 av 10 så har man diagnosen? Jag har altid varit ljuskännslig Har problem med ögonkontakt försöker oftast undvika ögonkontakt. Är inte alls förtjust i att ha en massa folk run omkring mig jag blir så otroligt rött då Är duktig på att grotta ner mig i olika saker Har en viss förmåga att komma ihåg repliker ur en del filmer och då menar jag inte någon enstaka replik utan det handlar om en hel drös med repliker. Har väldigt svårt att visa kännslor har blivit kallad för robbot av flera av mia ex just för att jag sällan visar vad jag känner. Har aldrig känt något större behov av att han massa vänner inte ens nu har jag mer än kanske 2 eller 3 st Mvh Per
Inga tester på nätet kan ställa diagnos. Kontakta din vårdcentral eller psykiatrin och be om utredning.
Tycker du inte det ger problem i vardag el jobb/skola så är det ingen anledning att be om utredning (även om man kan få hjälp med en diagnos får man också en stämpel vilket kan ge problem både mindre problem och stora problem)
Många har drag av div olika diagnoser så även om man känner igen sig behöver man inte ha diagnos (om det inte ger problem)
l'm back
#2 du skriver att e diagnos kan ge problem både stora och små hur menar du?
För mig har min Asperger-diagnos bara fört med sig positiva "biverkningar" och jag fick återupprättelse.
Här finns ett test. På engelska dock.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#3 stora problem är väl att inte kunna ha kvar sina barn eller att man förlorar sitt jobb (det är väl inte jättevanligt men det händer) och då menar jag pga att man fått en diagnos på papper och inte problemen.
Mindre problem är att folk börjar se ner på en och så vidare
l'm back
#5 Det är troligen på grund av att de inte klarar av att ta hand om barnen, inget annat.
#6 det finns dom som fått barnen tagna från dom bara för att dom fått diagnos (dvs dom fick ha dom före, sen fick dom diagnos i vuxen ålder och sen var dom helt plötsligt olämpliga föräldrar).
annat exempel, för att jag har diagnos på papper så måste jag bli godkänd för att få provrörsbefruktning. Det är alltså nått för att jag har diagnos på papper inte för att jag har problem.
l'm back
#7 Har du några exempel på det?
#8 det brukar länkas till artiklar om sånt på tex aspergerforum då och då men jag sparar inte artiklarna efter att jag läst dom.
Men somsagt jag har ju varit med om liknande tex.
l'm back
#10 Fast vi vet ju inte om det är vad som verkligen har hänt.
#11 tänker man så kan man ju inte lita på nått som man inte varit med om själv och knappt ens då.
Men det finns fler som säger samma sak jag har bara som sagt inte sparat artiklarna och jag själv har ju varit med om saker.
l'm back
#12 I många fall tror jag att de inte har uppfattat verkligheten korrekt.
#14 Det har inte jag märkt.
#15 då har du haft tur och inget annat
l'm back
#16 Det tror jag inte.
17 jo du har haft tur. Diagnosen är tyvärr en diagnos som många tror mycket fel om och folk tror man är på ett visst sätt och behandlar en därefter.
#18 Vilka är dessa folk du talar om?
#19 både i allmänheten, läkarkåren och habiliteringen har jag stött på sånt
l'm back
19 Folk man stöter på genom livet. Allmänheten, läkare osv. Förutfattade meningar finns överallt.
Förutfattade meningar finns om alla, de som har förutfattade meningar har dock generellt mer problem själva än vad personer med asperger's syndrom har.
22 Nja det blir ju vi med diagnosen som får lida för förutfattade meningar eftersom det är vi som ibland döms ut vid jobbintervjuer och liknande. Så jag ser nog problemet som mitt.