Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 3864 ggr
Mysan_
2014-05-03 10:30
0

Asperger?

Hej, 

Har funderat några dagar nu på om jag kan ha Asperger. Jag har gjort internet test, men dock vet jag att dom inte ger diagnoser, utan bara att dom säger att man kan ha Asperger. Dock vet jag inte om detta är rätt iFokus sajt för denna tråd, men har sett andra liknande inlägg här.

Först trodde jag att jag bara var konstig, eller kanske tom lite dum faktist, då jag bara har 1 "riktig" vän jag kan lita på till 100% i skolan. Alla andra tycker att jag är konstig för att jag bara vill göra samma saker hela tiden. Ibland känns det lite som att jag skiter totalt i andras intressen. Får ofta kommentarer som "Kan vi inte göra något annat?" och "Varför pratar du om blablabla hela tiden?". Ibland förstår jag inte riktigt varför.

Sedan jag hade gjort aspergertesten och fick mina Asperger poäng bestämde jag mig för att kolla på fakta på olika hemsidor. Jag kände igen mig lite här och där.

Jag har jättesvårt att lära mig om saker jag tycker är tråkigt. Har även koncentrationssvårigheter. Jag brukar bara vara med 1 speciell kompis, då vi har samma intressen. Dom andra är jag bara med ibland, fast oftast inte på fritiden. Jag har även lite svårt att blanda ihop bokstäverna ö, å och ä. Vilket kan innebära att jag råkar skriva "får" istället för "för". Har även råkat skriva till exempel "var fårsiktig" istället för "var försiktig". Jag blir även lätt irriterad om någon petar på mig och så vidare. Jag sitter ALLTID på samma plats vid matbordet, annars känns det konstigt. Jag går även på tå och är ljuskänslig. Jag hör även låga ljud ovanligt bra på långt håll. Jag är ganska glömsk och tappar lätt bort mina saker, men jag har lätt att t.ex lära mig texter/sånger utantill. Jag har även svårt att förstå vad andra menar/pratar om. Jag kan svara på frågor i PM.

Tror ni jag kan ha AS? Jag kan svara på fler frågor i PM då det säkert behövs. Där kan jag även svara på ålder osv.

Med vänliga hälsningar,

Islandshästen

Testen jag gjorde:

"Aspie-quiz": http://www.rdos.net/Aspie-quiz/ (Mitt resultat blev 171 av 200)

"Psykologitest": http://www.psykologitest.se/asperger.php (Mitt resultat blev 34 av 40)

Calcifer
2014-05-03 10:37
1

Tycker du ska ta kontakt med psykiatrin om du misstänker Asperger. Ingen av oss kan bekräfta det eller göra mer än att gissa, för AS ter sig olika för olika personer. Jag har AS (diagnostiserad) och kan känna igen mig i vissa texter om AS och i andra känner jag knappt igen mig alls. Så det bästa jag tror du kan göra är som sagt att ta kontakt med psykiatrin.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Mysan_
2014-05-03 10:48
0

#1 Jo, hade gärna gått till en psykolog. Men nu är det så att jag inte vågar prata med mina föräldrar. Men jag har en plan att prata med skolsyster om saken så kontaktar hon mina föräldrar med mejl. Det känns säkrare att dom får reda på det av skolsystern än av mig. Vet inte varför, det skulle bara kännas hemskt.

Mysan_
2014-05-04 09:10
0

Jag kan också lägga till lite saker:

Jag hatar frukost, och jag brukar äta ca 2 tuggor av en smörgås till frukost. Fast lunch, mellanmål och middag har jag inga problem med. Jag har även känslig hörsel, så om någon låter jätteilla kan det ila i mina öron. Jag går (tyvärr) även i en VÄLDIGT pratig klass, så jag brukar komma hem med huvudvärk ibland. Får även svårt att koncentrera mig på lektionerna, så ibland blir jag till och med tvungen att gå ut och sätta mig i kapprummet och arbeta. Vi har ett grupprum också, men det brukar vara upptaget, och såklart av såna som kan koncentrera sig i ljud.. -.-'

Lavendelnos
2014-05-04 11:34
0

Låter lite som ADD annars?

Mysan_
2014-05-04 11:45
0

#4 ADD är väl ADHD fast utan hyperaktivitet? Jag kan ju vara hyperaktiv också. Fast jag tror det lutar lite mer år AS, då jag ibland tar saker "för seriöst". Alltså, om någon kanske skämtar med mig och säger "Du är så konstig!" kan jag lätt ta det seriöst. Lika kan det bli om någon säger "Kan du öppna dörren?" till mig kan jag säga "Ja" utan att göra det för att jag fattar fel. Så man måste vara tydlig i ord när man pratar med mig ibland. Jag har också en lite konstig gångstil och går lätt in i saker/snuddar till dom. Och något som mina klasskamrater ofta påpekar är varför jag har händerna ovanför magen och låter dom hänga ner (dåligt förklarat, jag vet). Jag känner även igen mig mer i Asperger än ADD. Det är bara koncentrationssvårigheterna jag känner igen mig i ADHD/ADD.

Och anledningen till att jag inte tror att det är ADHD/ADD är att jag avskyr att lägga mig i andras samtal. Jag har även VÄLDIGT lätt att sitta still, och är inte otålig. 

Fast symtomen är ju olika på alla, jag ska kontakta skolsyster imorgon om hon är där då.

Testade göra detta ADHD/ADD testet http://www.psykologitest.se/adhd.php och fick bara 11.

Mysan_
2014-05-07 16:18
0

Jag har varit hos skolsyster och hon säger att det jag berättar (dock betydligt mer än det här) rör sig kring Asperger. Så alltså kan jag ha Asperger. Fast hon var inte säker, men hon trodde det fanns en risk. Vi ska prata mer om saken nästa onsdag.

Karmatarerskanise
2014-05-07 19:34
3

Snöa inte in på den diagnosen. Det finns många diagnoser.
Be om utredning.

cc33314
2014-05-10 22:53
0

Asperger finns inte längre enligt DSM-V, diagnosjournalen, det heter autism nu, jag har Asperger dock fick det innan nya diagnosjournalen.

JohannaEkroth
2014-05-10 23:16
0

#8 Rättelse, det heter Autismspektrumtillstånd, förkortat AST, och den ska ersätta alla diagnosformer av autism, men man har skiljt bort utvecklingsstörningen och den har en egen diagnos. Man har valt att slå ihop dem därför att det som autister gemensamt har svårt med är de sociala kontakterna och då särbehandlas ingen, oavsett om man har den lättaste formen: a-typisk autism eller den svåraste formen: klassisk autism.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Mysan_
2014-05-13 16:57
0

Har börjat fundera lite mer på ADHD nu. Fast tror ändå att det är större chans med AS, fast tycker ADHD är lite bekant med mina symtom, då jag kan vara hyperaktiv och har SJUKT svårt att koncentrera mig. Brukar behöva sitta själv i ett rum på lektionerna, annars gå det inte att jobba. För övrigt har jag jättesvårt för matte, särskilt i kommunikation och problemlösning. Ska till skolsystern igen imorgon. Vi får se vad hon säger, uppdaterar sen.