Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2043 ggr
Cochon
0

Läser någon?

Hej hej, detta är en ganska allmän fråga. Läser ni här inne böcker? Min främsta tanke är, att själv så tycker jag det är jätte intressant och kul att läsa, men jag gör det aldrig för att det kräver så mycket energi och koncentration från min sida. Innan kunde jag gå och låna massor av böcker, för att alla verkade så spännande, men läste dem, det gjorde jag aldrig. Numera lånar jag inte ens böcker för att jag får som sagt ändå inte läst dem. Tycker detta är tråkigt och undrar hur det är för er andra. Jag har ADD för den som intresserar sig. :-P //:Nanna

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

LitenEstelle
0

Min pojkvän har ADD och han kan ha svårt att finna ro till att läsa.. men ifall han hittar någon bok som han verkligen tycker om så går det jättebra för honom!

(e.s.) 

Saffran0Spice
0

Samma här - tyckte det var hur kul som helst och läste massor, men inte längre. Får liksom inte ro eller lusten till det.. (har också ADD)

Niklas
0

Jag har köpt massor av böcker som jag inte har läst. En del börjar jag läsa, och tycker är intressanta, men läser aldrig färdigt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Karmatarerskanise
0

Jag läser ett par böcker i månaden. Det är så jag varvar ner. Men det måste vara gripande böcker, annars kan jag inte hålla fokus.

Och jag känner stor sorg när en bra bok tar slut ;)

polymorf
0

Ja det känner jag igen! Har ingen ro alls att läsa, speciellt inte nu när jag pluggar för då går den lilla koncentrationsförmågan och energin åt till att läsa skol-saker…
Hade väl någon ambition om att bli en riktig bokmal förut och köpte massor med böcker men läste sällan ut dem. Är också väldigt kräsen och måste verkligen fastna direkt annars tycker jag att det är en tråkig och dålig bok och läser inte klart hehe…
Har väl mer eller mindre gett upp det där nu!

+får alltid påminnelser från biblioteket på alla böcker jag aldrig läser så har slutat låna också, blir bara något som ligger och skräpar 😃

Karmatarerskanise
0

Jag lånar aldrig böcker från biblan. Hade ständigt fått böter ;)

Har tur som har en mor som läser mer än mig och som köper ochbyter böcker.

Tourette_Mannen
0

Nej jag klarar inte av att läsa böcker, blir okoncentrerad och uttråkad. Det enda läsning jag gör är lokaltidningen som man får i brevlådan.

Kan tillägga att om jag verkligen är motiverad så kan jag läsa. För ett antal år sen så utbildade jag mig till yrkesförare och då var det många böcker att läsa för teoriproven. Det gick bra och jag fick bäst resultat av alla på dom proven. Men då var jag verkligen motiverad samt att jag var rökare på den tiden så jag belönade mig själv med en cigarett när jag hade läst ett visst antal sidor.

LeJ
0

Jag läste massa böcker förut, jag jobbade bredvid en secondhand butik och gick dit flera gånger i veckan och köpte böcker för 5 kr. Men sedan jag gjort ECT orkar jag inte längre, förutom lättlästa böcker ibland som mysrysare t ex.

mrsmrs
0

Läser väldigt mycket i perioder. Tjocka böcker som inte är helt magiska, går fetbort. Tunna böcker är det bästa som finns!! Inte för att jag inte kan läsa många sidor, utan mer för att en tjock bok känns, psykologiskt, som ett helt omöjligt projekt.

mrsmrs
1

Det är också skitviktigt för mig att språket i boken är bra. Antingen bra i betydelsen "avancerat"(typ: långa meningar, väldigt precisa formuleringar, extremt varierat etc..), eller bra på annat vis (ex. väldigt "snabbt" flödande/hetsigt, typ: Kerouac, eller  med vackra/sprakande formuleringar: typ Boye/plath, eller på annat vis intressant/speciellt/stimulerande typ: alakoski)

det värsta jag vet är när det i böckerna finns lååånga och ljumna/tråkiga beskrivningar av saker, eller när det finns massor personer/släkter/band mellan karaktärerna som man måste hålla reda på. pallar typ läsa 1 sida av jane austen och sen får jag psykbryt.

[Udoon]
0

Jag kan lätt läsa en bok om dagen🙂 Men tyvärr måste man ju äta, sova och jobba också, annars skulle jag gärna läsa mer än jag gör😃 Har AS.

zatanica
0

Oj, jag läste massor när jag var yngre. Slukade böcker som andra äter mat. Låg och läste under täcket för jag kunde inte sluta. Men som många skriver måste boken gripa tag i mig och förflytta mig in i dess värld. Tyvärr när jag blivit äldre har jag knappt ro längre alls att läsa. Man vet att man har massa ansvar och egentligen borde göra andra saker än att läsa två tjocka böcker på en dag. Tråkigt men sant, för det finns ju så mycket att läsa som är kul.

Ladydragon
0

Själv har jag ADHD och läser massor med böcker speciellt på kvällarna innan det är dags att sova så är det skönt att varva ner med en bra bok
dock så håller jag helt med om att boken måste vara bra o fängslande är den inte det så lägger jag undan den o väljer någon annan 

lånar en hel del på Biblioteket men har lite problem med att komma ihåg att lämna tillbaka böckerna i tid o får ibland böter 😞

Anonym
Anonym
0

Jag älskar idén av att läsa böcker, vilket har gjort att jag köpt på mig en hel del som intresserar mig. Dessvärre "kan" jag inte läsa. Jag har oerhört svårt att koncentrera mig på böcker, får läsa samma sida flera gånger eftersom jag glömmer bort vad jag precis läst och därför blir läsandet bara jobbigt istället för avkopplande som det bör vara. 

Känner mig avundsjuk på alla som säger att de blir totalt uppslukade av en riktigt bra bok och berättar att en bok kan lämna större avtryck än en riktigt bra film eller tv-serie, vilket är något jag aldrig kan uppleva. Samma människor brukar säga att de "ser" karaktärerna och händelserna spelas upp inom sig när det läser, det är dock inte något jag själv upplevt, vilket gör att jag drar slutsatsen att jag är en väldigt visuell person som behöver bilder/skådespelare för att kunna ta till mig en historia. Jag lider av bl. a. Asperger och panikångest, men jag tror inte att det har något med min oförmåga att läsa böcker att göra.

Lakeside
0

Jag är ofta ambitiös när jag börjar läsa sen har det en tendens att tråka ut mig. Har läst många böcker i tonåren som jag läst ut och sedan inte minns riktigt vad de handlade om. Ljudböcker t.ex. när jag kör bil är oftast lättare och det kan göra resan mycket roligare. Är mitt huvud fullt och jag inte kan koncentrera mig så lyssnar jag inte.

graleh
0

Jag har ADD och jag läser mycket böcker, dock läser jag sällan färdigt alla. Jag har en tendens att vara superpepp i början för att sedan låta intresset avta. Jag lånar mycket böcker på biblioteket. Ljudböcker lyssnar jag på när jag ska sova, för jag somnar i princip alltid på dem.  Medicinerar inte.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!