Första barnet kom vi på av att andra sa ngt om det. Sen har vi bara känt igen tecknen, svårt att säga hur/när, det har varit olika. Min yngsta dotter är 2,5 år, och redan ett solklart bokstavsbarn. Har alla de tidiga symptomen.
Eftersom mina tjejer inte är så väldigt hyperaktiva så har de heller inte stört andra vidare mkt, därför har skolan inte sagt ett knyst. Däremot var dagis med på våra funderingar gällande mellandottern direkt och insåg att det var en del problem.
Men, autism skiljer sig väldigt mkt från bokstavshandikappen. På många sätt. Någ för att Asperger är en diagnos inom autismspektrat, men det är inte alltid mkt som är lika.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
första tecknet var simmes enorma ilska och frustration
dotterns första tecken var att man kunde prata med henne men man når inte henne, hon liksom tittar ut dig utan att svara.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

När min dotter ( mitt första barn ) var strax under året gick vi ofta till Öppna Förskolan. Hon brydde sig aldrig om de andra barnen. De andra mammorna tyckte det var så roligt att se barnen umgår " de har så roligt tillsammans". Jag tyckte de andra mmamorna var lite knäppa, min dotter hade inget utbyte alls av de andra barnen….
Sen hade hon jättejobbigt i folksamlingar. Vi kunde knappt gå på vanliga födelsedagskalas, hon skrek alltid av oförklariga anledningar.
När hon var fyra sökte vi själva hjälp för första gången. Vid 5 1/15 års kontrollen reagerade läkaren och skrev remiss till utredning. Sen blev det alldeles tydligt med hennes problematik när hon började lekis/ettan. Men utredningen tog tid…..vi fick remiss när hon var 5 1/2, hon hann fylla 8 innan hon fick sin diagnos.
#1 Jo jag vet att det skiljer mkt men jag har jobbat och jobbar med barn med Autism och stöter ofta på barn med olika bokstavshandikapp och vill gärna veta mer då jag tycker det är viktigt att veta så mkt som möjligt när man träffar dessa barn och finns det någon bättre "lärare" än ni anhöriga? Jag har lärt mig mkt om autism genom föräldrar och anhöriga till de jag jobbar med..
Tack för svaren givande att läsa.
#1: Fast visst har det väl varit en del hyperaktivitet tidigare?
Vänliga hälsningar
Niklas

#6 Stämmer väldigt bra på mina ojkar ( och make ) .