Bra att veta
Jag tänkte så här:
Vi har alla olika erfarenheter av bokstavshandikapp. En del mindre roliga och andra bättre. Det vore intressant att samla bra tips på ett ställe. Exempelvis fick vi bra hjälp av Enigma omsorg i Täby. De erbjuder fritids och korttids för barn med Asperger och andra autismbesläktade sjukdomar. Det kanske kan vara bra att känna till för den som bor i Stockholmsområdet och behöver hjälp.
Har ni tips om organisation, personer, företag eller andra som fler kan ha glädje av? Berätta gärna på vilket sätt de har hjälpt er.
Vänliga hälsningar
Niklas
Vad är korttids för något?
Korttids är som fritids, fast på kvällar och nätter.
Där kan barnen bo allt från någon gång i månaden till flera dagar i veckan. Det blir en avlastning för både barnet och familjen när barnet är borta. Personalen är utbildad på den här typen av diagnoser och hjälper barnen att bli bättre där de är svaga.
Vänliga hälsningar
Niklas
Är det någon mer som har tips att dela med sig av?
Vänliga hälsningar
Niklas
Här har jag fått konkreta tips och råd;
http://www.bosse-kunskapscenter.se/
(Bra ide Niklas att starta denna tråd!!)
#4: Intressant. Här är ett kort citat om frågor man kan ställa till dem:
---
Dina frågor kan handla om i princip vad som helst. Nedan beskrivs några av de frågeställningar vi möter på BOSSE, men det är alltid just dina frågor vi tar upp!
Jag vill…
… Veta mer om mina rättigheter.
… Skriva eller överklaga en ansökan (Assistans, hemtjänst, Handikappersättning, Färdtjänst, bilstöd m.m.).
… Flytta hemifrån.
… Prata om livet med funktionsnedsättning, familj, sexualitet, identitet.
… Hitta en ny assistansanordnare.
---
Vänliga hälsningar
Niklas