Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Läst 494 ggr
Dragracer747
0

Behöver hjälp att tyda text!

"Lämnas vidare till psykologbedömning då ovantecknad uppfattar funktionsnedsättningen i tonåren relativt högt jämfört med patientens resurser"

Det första förstår jag ju såklart, men vad menas med..

"funktionsnedsättningen i tonåren relativt högt jämfört med patientens resurser"

Diddi

Karmatarerskanise
0

Att du patienten uppfattar funktionsnedsättningen som ett större problem än vad läkaren uppfattar det som kanske?

Dragracer747
0

#1:
Ja kanske? Tack för input! Blir bara mer och mer förvirrad när jag läser meningen.
Jag har ju bara sagt hur det var och är 😊

Diddi

Karmatarerskanise
1

#2: ja det är skrivet konstigt. Men så är det ofta i läkares anteckningar har jag märkt :)

Niklas
1

#0: Jag tolkar det som att du har haft större svårigheter än vad som kan förväntas med tanke på bland annat intelligens, miljö och annat.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Draken
1

#0: * "funktionsnedsättningen i tonåren relativt högt jämfört med patientens resurser" *

"Översatt" från läkarspråket 😉 :

Funktionsnedsättningen är större än vad du har visat av. Du har ,vad jag förstår, en diagnos inom autismspectrat. Men du är förmodligen högfungerande både i skola/jobb och i andra sammanhang.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2020-11-04 01:06 av Draken
Dragracer747
0

#5: har blivit utredd för ADHD, jag känner att jag kvalar in på spektrat men hela mitt liv har gått ut på att bete mig "normalt"

Där jag bor är det väldigt tveksamt att jag skulle få en sån diagnos. Maskingen är 100% vet knappt vem jag är "ute" bland folk.

Jobbar dessutom med personer med Asperger, det går superbra.

Diddi

Niklas
1

Tur för dem som har dig som jobbar med dem då. 🙂

Dragracer747
1

#4: jag är glad som har dom också. En perfekt lugn och bra arbetsmiljö 😅

Diddi

Draken
2

#6: Du är nog ganska perfekt att jobba med de som har asberger eller andra diagnoser inom autismspecrtrat.
Du kan sätta in dig i deras situation på ett annat sätt än andra kan göra.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Dragracer747
0

Kan tillägga att jag blev diagnostiserad med diagnosen ADHD - kombinerad form av min läkare.

Ringde neuropsykiatrin 2 gånger, en sköterska sa att jag hade ADD och nästa sköterska jag pratade med sa bara ADHD, vet du inte det? (hade inte haft något uppföljningssamtal) Sen tog det 8 månader innan jag fick en läkarkontakt.

Tips, flytta aldrig till Norrland.

Diddi

Niklas
1

#10: Jag har en fördom om att det kan vara bättre att bo i eller nära större städer när det gäller neuropsykiatriska diagnoser. Jag tror det är bra att få hjälp där man har många liknande fall i stället för där man är en raritet. Lite tillspetsat kanske. 🙂

Draken
1

#10: Psykiatrin i Norrland är under all kritik.

#11 Inte om man bor i Sundsvall.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Niklas
0

#12: Är inte Sundsvall en ganska stor stad?

Draken
0

Jo kring 99 000 invånare. Men det är upp till 18 månaders väntetid för att komma in till, psykiatrin.
När sonen skulle överlämnas till NPF från BUP, tog det 7 månader innan vi ens fick kontakt med dem.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Niklas
0

Okej.

Dragracer747
0

#11: absolut och jag tror framför allt att personalbristen är det stora problemet..

Diddi

Draken
1

#16: Personalbristen är nog en av bovarna. Men det finns även andra faktorer.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mikael74
1

Har en känsla att sjukvården skulle vara bättre uppåt landet, men tydligen är det lika råddigt i hela riket. Diddi, du fick iaf. din diagnos men kommunikationen lät väldigt bristfällig. Här i Sörmland fick jag lämna Up. inför utredning under ett års tid och det fanns inga psykologer, så gav upp skiten och anlitade en privat.

[ghostdoggy]
0

#11: helt rätt,flyttade nära umeå för att komma åt sjukvården där,har gått med raketfart..är under utredning för Aspergers och i vilket spektra jag hamnar i,har tagit ungefär ett år och nu väntar jag på domen.men är samtidigt ett helvete å bo här då jag inte klarar av att bo bland folk,men sjukvården i landsbygden är under all kritik,verkar som kunskapen inte finns ute i byarna

Niklas
0

#19: Det är nog inte så lätt att hålla kunskapen om mer än de vanligaste åkommorna när man sällan stöter på dem i verkligheten. Hoppas utredningen går bra för dig.