Hur går en ADHD-utredning till?
Innan min skilsmässa så gick jag hos en psykolog på grund av min svåra ångest. han misstänkte att jag kunde ha ADHD och ville att jag skulle utredas. Men så kom en skilsmässa emellan och jag flyttade till Finland där jag bor nu.
Jag har ännu inte sökt hjälp här, men måste nog göra det. Jag undrar hur en utredning går till? Hur lång är processen?
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Hur lång tid det tar kan nog bero på hur stor belastningen är på den mottagning du går till. Det är mycket olika sorts tester som skall mäta hur du fungerar vid olika typer av problemlösning, arbetsbelastning etc, och samtal med psykolog. När våra barn gjorde ville de även prata med någon närstående och vi fick fylla i ett formulär om olika situationer och beteenden under barndomen och uppväxten. Sedan skall de utvärdera och väga ihop innan du får resultatet, och det beror också på belastning.
Om du tror att du har ADHD kan jag varmt rekommendera Anders Hansens bok Fördel ADHD. Han försöker inte på något sätt glorifiera eller bagatellisera
diagnosen, men han sätter in den i ett större sammanhang och för mig var den fantastisk att läsa.
Kanske kan du få ngn hjälp från denna länk:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Finland vet jag inget om. Däremot har vi trådar om det här i Sverige på sajten.
» hur går en utredning till? (adhd) | Bokstavsfolk iFokus
» Utredning? Hur, varför och är det något för mig? | Bokstavsfolk iFokus
» Hur lång tid tar NPF-utredning i Sverige? | Bokstavsfolk iFokus
» Hur lång tid tar en ADHD utredning? | Bokstavsfolk iFokus
» Hur länge fick ni vänta på utredning? | Bokstavsfolk iFokus