Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Läst 261 ggr
Fransu
1

Hur går en ADHD-utredning till?

Innan min skilsmässa så gick jag hos en psykolog på grund av min svåra ångest. han misstänkte att jag kunde ha ADHD och ville att jag skulle utredas. Men så kom en skilsmässa emellan och jag flyttade till Finland där jag bor nu.

Jag har ännu inte sökt hjälp här, men måste nog göra det. Jag undrar hur en utredning går till? Hur lång är processen?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Sindri
2

Hur lång tid det tar kan nog bero på hur stor belastningen är på den mottagning du går till. Det är mycket olika sorts tester som skall mäta hur du fungerar vid olika typer av problemlösning, arbetsbelastning etc, och samtal med psykolog. När våra barn gjorde ville de även prata med någon närstående och vi fick fylla i ett formulär om olika situationer och beteenden under barndomen och uppväxten. Sedan skall de utvärdera och väga ihop innan du får resultatet, och det beror också på belastning.
Om du tror att du har ADHD kan jag varmt rekommendera Anders Hansens bok Fördel ADHD. Han försöker inte på något sätt glorifiera eller bagatellisera
diagnosen, men han sätter in den i ett större sammanhang och för mig var den fantastisk att läsa.

Pyttelite
1

Kanske kan du få ngn hjälp från denna länk:

https://www.kaypahoito.fi/sv/khr00068

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

ADHD (attention-deficit/hyperactivity disorder, aktivitets- och uppmärksamhetsstörning) är en utvecklingsrelaterad neuropsykiatrisk störning som försämrar den dagliga funktionsförmågan. Man bör sätta in understödsåtgärder och psykosociala behandlingsformer som bedöms vara nödvändiga så tidigt som möjligt, eftersom obehandlad ADHD kan försvåra såväl sociala relationer, studier som sysselsättningsmöjligheter.
Niklas
1

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Du har kommit rätt. Här diskuterar vi bokstavshandikapp. ADHD, Asperger, Tourettes, och andra neurologiska handikapp. Denna sida är till för alla de som vill veta mer och prata om "bokstavshandikapp". Oavsett om du har något av dessa handikapp/funktionshinder själv, är anhörig eller bara intresserad av att veta mer, så är du välkommen till Bokstavsfolk i Fokus. Alla är välkomna att läsa, skriva, diskutera och på annat sätt delta. Tänk på att alla skriver ur sitt perspektiv och beskriver sina egna upplevelser. Vi ber dig därför att även respektera sådant som inte alls stämmer med vad just du tycker och tänker. Sidan drivs helt ideellt, utan ekonomiskt stöd från vare sig myndigheter eller organisationer. Vi som driver sidan är inte experter, vi utgår från vår egen erfarenhet. Därför ska sidan inte anses vara helt korrekt, utan är mer till för att skapa en gemenskap och en öppen dialog. Ställ frågor, berätta, tipsa eller besvara. Alla bidrag till diskussionerna är välkomna och ingen fråga är för dum för att ställas.