HJÄLP!!!!!!!!!!!!!
Hej, jag är ny här. mamma på 48 år, ensma med barnen som är 19,18,14 och 12. Dom stora är i flyttar-tagen-
Den yngsta, en kille har diagnoseran Asperger, Tourettes, uppmärksamhetsstörning och deppression. Jag har själv haft panikångest mm sedan tonåren och det lutar åt TS. Har även fått fibromyalgi.
Pojken har ingen skola och har inte haft på över ett år. han fick gå i en resursklass som inte fungerade.
Just precis NU känner jag att jag inte orkar mer. Bara gråter, sover, gråter.
Han är hemma hela dagarna, sitter vid datorn..ökar i vikt…allt är KAOS! Pappan är lika med ingenting. han klarar inte ens ha de yngre varannan helg, då hans nya är som hon är :/ Så jag har ingen avkoppling.
Massor med folk är inkopplade, från soc o skola, men det är bara möten o tjafs o inget resultat.
Ärligt: Mina planer är nu att försvinna ett tag! Då MÅSTE ju pappan ta ungarna!! har ingen annan lösning just nu…
//Wynja
Ärligt talat fattar jag inte varför du inte får mer hjälp. Nu mår nog ingen bra i eran familj. Det finns hjälp och både du och din son borde få det!! Finns inget hem där han kan bor/går till skolan under veckodagarna? Ibland går inte inte längre hemma, när en ungdom behöver stöd dygnet runt. Det finns skolplikt och funkar det inte MÅSTE socialen hitta på en lösning, också om den kostar pengar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jo man tycker ju det…men jag tycker bara att soc och skolan tjafsar om vems ansvaret är :/ Moment 22!!
Vet inget skolhem eller liknande heller här i kommunen..
Tack för Ditt svar//Wynja
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#2 Ställer ej pappan upp? testat gå på familjerådgivning? eller ta ställ han mot väggen och säg rent ut så här mår jag, jag orkar ej mer.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Om din son har fått diagnos har du ju rätt att söka avlastning via soc.

Jag förstår dig. Min dotter 12 år, har en skola, men skolvägrar igen, hon gjorde det i år 4 också. Hon går inte dit utan mig. Det är bara det att jag måste jobba. Jag orkar vara mamma, inte lärare. Jag vill inte förlora mitt paradis som gör att jag överlever, min sommarstuga där min dotter och jag trivs. Vi har också alla inkopplade, men om hon inte samarbetar så kan de inte göra något. De vill sjukskriva mig nu i januari så jag kan vara med henne i skolan.
Har din son diagnos så finns lagen om LSS. Soc i din kommun borde ju kunna det!!!
Har din son diagnos så finns lagen om LSS. Soc i din kommun borde ju kunna det!!!
Soc är bara skit, samma sak med skolan. Här tjafsade soc och skolan om vilka som hade ansvaret. Fick diagnosen Asperger i maj, och hade då suttit hemma i över ett år. Så under sommaren tjatade min mor på alla möjliga runt om i kommunen. Ingen gjorde något. Efter ett brev till någon högt satt snubbe som håller i skolan och så här i kommunen, så fick jag plats på min nuvarande skola på mindre än två veckor.
Visst, det är en otroligt stor skola, från ettan till nian, med runt 1000 elever. Och jag är livrädd för människor, men jag går då i en klass om 6 personer som jag fungerar bra med, alla vi i nian. I andra klassen, en sjua, finns det också 6 elever. Tillsammans delar vi på två grundlärare och två assistenter, och har endast övningsämnen uppe i stora skolan, resterande har vi i vår barack.
Så ja, jag blev sittande hemma i nästan 2 år innan jag kom igång igen, och nu jobbar jag för fullt på mina betyg till sommaren för att komma in på något bra gymnasium. Fast jag hade ändå min hund att ta hand om under dagarna, så jag satt inte bara vid datorn.
Du kanske ska be din son att fixa något under dagarna. Kanske måla lite om ni målar om, damma av, dammsuga, diska lätta saker.. You name it. Bara så han faktiskt måste aktivera sig.
Sedan kan du ju kolla upp kontakter på kommunen, som sitter högre upp, och skriva och klaga. Det borde sätta fart på dom, annars blir det väl en skolanmälan till skolverket? Så här får det faktiskt inte gå till, därav skollagen. :)
Håller tummarna för Er! :)
#10: Du skriver väldigt bra. Hoppas att det kommer att gå bra för dig.
Vänliga hälsningar
Niklas

#10 Vad roligt att det går åt rätt håll och att du tycker att skolan fungerar!
Vad vill du komma in på för slags linje, om du får välja? Jag håller med #11, du skriver väldigt bra - kanske något att satsa på?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#11 Tack så mycket. :)
#12 Jadu, jag funderar väl mest på naturbruk, inriktning djurvård. Men jag har inga framtidsplaner alls, och jag älskar att skriva. Sedan om det blir ett yrke eller en hobby senare, det har jag ingen aning om. ^^
#13: Se i alla fall till att praktisera ditt skrivande på ett eller annat sätt. Kan du uttrycka dig väl kommer du att klara dig bra i livet.
Vänliga hälsningar
Niklas