Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterlagar-reglerlss
Läst 9302 ggr
cylamom
0

merkostnader - vårdbidrag

Hej! är en ny mamma här på forumet, min son har fått diagnosen ADHD, och vi håller nu på med F.K om Vårdbidrag till honom ….  har fyllt i alla papper, men nu vill de veta summorna på HUR mycket merkost´nader vi har för tobias… detta är ju jättesvårt att räkna ut … vi handlar nån månad 10 x:a par byxor åt honom, en annan månad 3 par … skor går åt som smör i solen .. möbler ritas ner och förstörs … schampooflaskor töms likså duschcreme… alla leksaker han får går itu …     jag vet inte hur många tusen det handlar om i månaden …. vi köper ju inte nya möbler till honom varje månad - det kan vi inte .. men är det nån som vet hur mycket man kan räkna på ett ungefär …

sen är det det här med tillsyn… tobias kräver 100 % tillsyn under dygnets alla timmar förutom när han sover … är det nåt man kan få hjälp med? typ en personlig assistent- eller elevassistent?

i skolan är där för tillfället en man som går på en 60 + tjänst, han sitter med tobias så mycket han kan men ska sluta i februari…  

någon som har några kloka ord? 

mvh cylamomGlad

Niklas
0

Blicka tillbaka några månader och skriv ner ungefär vad som har kostat vad. Ingen kan göra det bättre än du. Ingen kan göra det exakt. Det handlar om att de ska få en uppfattning om vilka merkostnader du har på grund av handikappet. Gör ditt bästa.

Hur gammal är din son?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

cylamom
0

hej !

tack för ditt svar! :) ska försöka följa ditt råd. Tobias är 9 år gammal, han fick diagnosen i juni -07.  

du vet inget om persnl ass eller elevass?

mvh cylamom

Niklas
0

Inget ska jag väl inte säga, men inte så mycket. :-) Ställ frågor så är det kanske någon annan som kan svara.

Vänliga hälsningar

Niklas

storAnnette
1

Merkostnader först: Det Niklas skrev stämmer,man får lov att tänka efter ordentligt första gången,svårt är det.Slitage på kläder brukar godkännas,större förbrukning av tvål och sånt borde gå.

Om någon behöver hjälp dygnet runt kan det vara så att man behöver personlig assistans.Det man utreder då är vad man behöver hjälp med - för att alls få personlig assistans måste man behöva hjälp med de grundläggande behoven minst 20 timmar/vecka.Grundläggande behov är mat,hygien,förflyttning,kommunikation först och främst.Aktiv tillsyn kommer jag inte ihåg precis nu om det hör till de grundläggande eller övriga behov som alla andra kallas.Aktiv tillsyn är det som våra barn behöver dvs att man måste vara beredd på att ingripa,beredd på att avbryta farliga situationer och liknande (du lär veta vilka det är i ert fall).Fundera på om det är säkert att han inte behöver tillsyn när han sover också,tänker på om han kan vakna mitt i natten o dyl.Det är bättre ju mer man kommer på från början.

Man ska kunna få hjälp från barnhab med ansökan.Annars kan jag tipsa om FK:s egen vägledning och FUB:s "lathund för ansökan om vårdbidrag".

Tips: Om han har så stort vård- och tillsynsbehov att det ensamt ger rätt till helt Vårdbidrag så har du rätt till att få ersättning för merkostnader utöver det hela vårdbidraget.

Elevassistent i skolan ska man kunna få vid behov.

cylamom
0

hallå igen! Tack storAnnette för ditt svar! tror nog jag kan spinna vidare på detta nu.

Har ni barn som har Adhd/add/damp eller liknande? har de i så fall haft diagnosen länge? är bara nyfiken, eftersom jag är helt grön här… ni behöver absolut inte svara om ni inte vill:)

tack!

vh Caroline

storAnnette
0

Jag har en dotter som snart blir 16 med autism,utvecklingsstörning och svårbehandlad epilepsi (dvs att hon har anfall trots behandling).Har även fyra andra friska barn så jag har lätt för att jämföra med hur det "normalt" är (tänker på merarbete och merkostnader).

Niklas
0

#5: Hos "oss" har det funnits diagnoser så här länge (om jag minns rätt):

ADHD 5 år
ADHD + Asperger ungefär 7-8 år
Asperger ungefär 7-8 år

Vänliga hälsningar

Niklas