Vad kan de göra?
Till att börja med så är jag 21 år, har Asperger och flyttar hemifrån om drygt en vecka. Har ledsagare 8 timmar/vecka, har en arbetsterapeut som det varit paus med nu tills jag flyttat men ska träffa ett par dagar efter flytten igen, och har en del husdjur bestående av tamråttor, guldhamstrar, en mus och en GP-råtta.
Ska nog även nämna att jag har gett tillåtelse till att pappa får veta saker från arbetsterapeut odyl så sekretess är inget som har med saken att göra här.
Nu har jag precis pratat med pappa, som hjälper till med saker kring flytten. Han har pratat med ledsagaren och arbetsterapeuten så han och ledsagaren också ska komma när arbetsterapeuten kommer. Det har han inte sagt ett ljud om till mig förrän det redan var bestämt. Så är det ofta, han går över huvudet på mig och bestämmer saker med folk som involverar mig, vilket jag får reda på först när det är bestämt.
Nu har han dessutom sagt att vi måste diskutera råttorna. Han sa att råttorna måste komma i sista hand (ekonomiskt) för att annat ska komma först. Fungerar det inte så kommer folk gå in och ta över vilket skulle leda till att råttorna inte kommer prioriteras öht. Jag skulle då få en god man som portionerar ut mina pengar så jag inte har råd att sköta om mina råttor (sen var resterande pengar tar vägen vete fan, det lät inte riktigt rimligt det han babblade om eftersom jag har råd med råttorna), vilket jag sa åt honom att det aldrig skulle fungera iom att jag gladeligen kan svälta för råttornas skull om det skulle bli så drastiskt. Det blev ett jävla tjafs om råttorna, som vanligt, iom att han helt enkelt inte kan acceptera att jag har råttor som husdjur och inte kan acceptera att det är råttorna som är mitt stora intresse och min stora passion, att råttorna är mitt liv. Att sätta de i sista hand vore att sätta mig själv i sista hand och sakta ta livet av mig fast jag fortfarande är vid liv, typ. Han kan inte ta att råttorna får mig att må bra för att de är djur som inte är jakthundar. Det enda djuret som är värt nånting för honom är jakthundar och tycker man annorlunda så är man i princip en idiot, även om han inte säger det rätt ut. Sen att jag tar mitt ansvar som djurägare är nästa värst. Han kan inte ta att jag tar ansvar för de djur jag köper och sätter de i första hand.
Asch, nu babblar jag… Men iaf, det jag undrar är om de verkligen kan göra så, och gå in och helt ta över allting? Och kan då en god man portionera ut mina pengar, och då bara portionera ut så det ska räcka till mig? Jag får ju en viss summa varje månad, måste inte hela den summan portioneras ut, den gode mannen kan väl knappast ge mig mindre pengar totalt varje månad än min inkomst ligger på? Kan de ta över öht om jag vägrar? Jag tvivlar visserligen starkt på det men man vet aldrig, det finns så jävla mycket sinnessjuka saker i det här samhället…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Det låter ganska fel att andra ska kunna bestämma över dig om du är myndig!
Jag tycker du ska prata med din pappa om detta, för det är ju dig det handlar om och det är ditt liv. Du måste vara den första personen att fråga om ett sånt här samarbete med alla inblandade. Din pappa menar säkert väl!
Du borde ha tillgång till hela din inkomst, även om du behöver hjälp med att portionera ut den.
Lycka till med ditt egna bo!

Jag tror det krävs ganska mkt innan man blir påtvingad en god man. Du måste ju få en chans att försöka klara dig ju. Förklara för din pappa at tdu inte vill att han lägger sig i. Kan han inte acceptera det, så skulle jag bryta överenskommelsen och se till att han inte får ta del av sekretessbelagd info. Du är trots allt vuxen. Du måste ju kunna försöka innan man målar fan på väggen?
Men det är bara min åsikt, baserat på vad du skriver i #0.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Prima, tackar.
Då ska jag helt enkelt bryta det om han så mycket som nämner ordet god man igen, så får han skylla sig själv helt enkelt. Han må vilja vara delaktig och visst är det helt okej, men inte när han ska bete sig som han gör…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#3 Han kan vara delaktig ändå, utan att köra över dig.
Jag tycker inte det är helt ovanligt med den attityden, då folk/anhöriga vet om att ngn har en diagnos. De blir överbeskyddande och agerar som om man var mindre vetande i vissa lägen. Det är bara en bokstavsdiagnos, inget förståndshandikapp. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#3: Jag tycker att du ska tala om för din pappa hur du tänker i förväg, inte när något händer som gör att du tänker ändra på hur det fungerar.Tänk på att han förmodligen gör det han gör av omtanke om dig.
Vänliga hälsningar
Niklas
Kan de verkligen sätta in en Godman om du ej godkänner det? du är ju myndig.
Får man ej själv bestämma vad man vill att Godman ska hjälpa en med?
Jag har levt i 40 år med föräldrar som ska bestämma över mitt huvud speciellt då min far. Min mor försökte då jag vart 18 år om jag gjorde mig av med alla djur så skulle hon betala mitt Körkort, tackade nej. Min mor anser då djur blir sjukt eller jag ej får djur sålda så ska de avlivas. När jag var liten så slog de skiten ur mig om jag protesterade/sa ifrån för man fick inte vara uppkäftig. Som tonåring så kom revolten men fick stryk då med men de löste ej problem så de kickade ut mig med lögnen du ska bara hälsa på i sommarhemmet du var under sommarn.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#5: Jadå, klart jag säger till innan.
Mja, omtanke för mig och hat mot mina djur skulle jag snarare säga…
#6: Just det jag funderade på också… Men det kan de visst inte. Tur det iaf, vore rätt sjukt om man inte ens kan bestämma det själv O.o
#7 Nej om de ska göra det måste du vara omyndigförklarad. De får ej ansöka om Godman, ansöka kan du men du kan sedan säga NEJ TACK.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#8: Precis, och tack gode gud för det. Finns så mycket sinnessjuka saker i det här samhället, skulle inte bli förvånad om de hade kunnat göra som pappa sa även om jag tvivlade.
Men nu jäklar ska han sättas på pottan för sitt skitsnack, höhö >:)

Oj,jag har några saker jag tycker du kan tänka på (om du vill):
Du är ju myndig nu (21 år) så vem sköter din ekonomi nu?Om man behöver god man brukar man nämligen få en då man blir 18 år.Det är frivilligt att ha det i de allra flesta fall.
Att ha god man innebär inte att man är omyndigförklarad så det är meningen att den som har god man ska bestämma tillsammans med gode mannen hur man använder inkomsten.
Mitt råd är att du tar reda på vad dina husdjur kostar och sen kan du ta hjälp av Bosse (om du bor i Sthlm) eller en socialsekreterare eller liknande för att se över din ekonomi efter flytten.Hur dyr hobby du har råd med beror mycket på boendekostnaden skulle jag tro.Visa kalkylen för din pappa!
Kom ihåg att söka bostadsbidrag,bostadstillägg (om du har aktivitetsersättning kan du få det),handikappersättning kan du få om du har merkostnader pga ditt funktionshinder.
Lycka till!
Både råttorna och övriga djur kostade mig ungefär 100 kr tidigare (fick in en smitta och fick avliva hälften av råttorna, har ännu inte hunnit se hur mycket mat som går åt nu när de är färre) - hade jag inte råd med det så skulle jag inte flytta öht :P
Jeg er bare kjent med norske forhold - men fins det ikke noen slags fri juristveiledning i Sverige også? Da kan du høre om dine rettigheter, så du ikke blir snakket rundt. Asperger-foreningen burde i tillegg kunne komme med råd. Skal du bo for deg selv og har orden på din økonomi, kan jeg ikke forstå at din fars aversjon mot rottene skulle få påvirke deg. Ønsker at alt ordner seg for deg!
Mjo, vi har nog nån slags juridikrådgivning här också nånstans, tror jag ^^