Asperger - Böcker
Nu är det bara några veckor kvar till jag ska börja med min C-uppsats. Den ska handla om Asperger barn i skolan, hur man som pedagog ska lägga upp undervisningen, vad det kan finnas för problem och så vidare.
Nu skulle jag behöva tips på några böcker som behandlar Asperger vs. skolan.
Jag har hittat:
- Bråkiga ungar och snälla barn
- Barn med autism och Asperger syndrom: Praktiska erfarenheter från vardagsarbetet

Hittade den här boken: Om Aspergers syndrom - Vägledning för pedagoger, psykologer och föräldrar. Den verkar vända sig till pedagoger i alla fall..

Hej!
Jag tänkte ge dig en del tips till din C-uppsats.
Först några länkar:
www.sammanhang.se En länksida som kan vara bra att ha. Intresseföreningarna brukar ha litteraturlistor.
www.sit.se specialpedagogiska institutet har en hel del att erbjuda. De har bl.a. gett ut serietidningar som kan vara underlag för hur man beter sig i olika situationer.
www.trollreda.vgregion.se har hjälpmedel bl.a. för tid och struktur.
www.lekalaraleva.nu lekaläraleva är studentlitteraturs bokklubb för pedagoger. Bra men tyvärr dyra böcker.
www.burkar.nu Annas länkburkar. En guldgruva!
www.hi.se hjälpmedelsinstitutet har böcker om hjälpmedel och diagnoser.
Boktips: Barn i behov av särskilt stöd av Asmervik m.fl
Social berättelser borde vara något också. Där har jag inga titlar direkt men det finns säkert andra på forumet som är bekanta med det.
Sök på LIBRIS så får du fram mycket litteratur skulle jag tro.
ERIC är en annan databas för pedagogisk litteratur.
Detta var vad jag kom på i all hast. Lycka till med din C-uppsats.
Som anhörig har du all erfarenhet och tålamod att bli specialpedagog. Du behövs garanterat där. Hör av dig om du vill ha mer information.

Tack så ättemycket! Det är så svårt att veta när man bara läser titlar om det är något jag kan ha användning för!

När man söker på LIBRIS eller i någon databas brukar det stå lite om vad boken handlar om. Du kan också kolla en titel på någon internetbokhandelssida. Då får du ju en beskrivning av boken.
#5: Är det den av Tony Attwood?
Vänliga hälsningar
Niklas