Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: förskola-skola-jobb-praktik
Läst 2829 ggr
Tixy
0

AS-gymnasie med djurvård?

Är det någon som vet om något sånt existerar i vårat avlånga land? Har kikat runt lite överallt, men hittar det ingenstans.. Förhoppningsvis får jag komma iväg till SYV snart, är helt uppåt väggarna av stress pga gymnasieval. Det blir inte bättre när jag inte hittar något.

Mina lärare (som jag haft i 1-2 månader nu) tror att jag behöver ett gymnasium där dom verkligen vet vad AS är, och eftersom jag inte klarar av alltför mycket folk och ljud och så.

Milla
0

om du får reda på något så får du jättegärna meddela mig. Har en dotter på 13 som är super intressrad av djur och det hade ju varit super för henne,.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

gulzebra
0

Vet inget om något djurgymnasie annat än för "normalt" folk - däremot har jag fått höra från syrran att på hennes gymnasie (Hagaskolan i Borlänge) finns en Aspergerklass. De har visst de gamla vanliga ämnena, och får plugga i princip vad de vill utöver det.

Jag har ingen koll alls på hur det ligger till med djurämnen och så, men det kan ju vara värt att kolla upp iaf, om inte annat kanske det finns vanliga aspergerklasser på andra håll där möjligheten till att plugga djur finns :)

Vet även att mitt gamla gymnasie, Rättviksgymnasiet, har börjat med särskola (sen vilken sorts särskola vet jag inte så det kanske inte är något för ASare, eller så kanske det är lämpligt…) med trädgårdsinriktning. Man brukar vanligtvis kunna välja lite kurser från andra program där också. Dock är det en skitskola som jag inte skulle rekommendera ens till min värsta fiende, men iaf.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Silenos
0

Jätteintressant fråga, jag har också funderat på det.

Tixy
0

#1 Det ska jag göra. :)

#2 Jag får ta och kolla upp Hagaskolan då. :)
Tycker personligen att det är riktigt konstigt att det inte finns AS-klasser på naturbruk över huvudtaget, då ASare, enligt min erfarenhet, är väldigt försiktiga och duktiga med djur - eller andra specialintressen. ^^

Niklas
0

#4: Om det inte finns kommer det nog.

Tänk på att det inte har funnits Aspergerklasser hur länge som helst heller. Officiellt har inte Asperger funnits längre än sen 1980 ungefär och mycket av det som har hänt i Sverige på området har hänt de senaste åren.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tixy
0

#5 Men jag vill gärna börja på gymnasiet till hösten, inte behöva gå om nian alternativt hoppa på gymnasiet ett år senare. Då kan jag lika gärna lägga av här och nu.

Anyway, jag och mor kollar runt som galningar överallt, och har bestämt oss för att skicka ett mail till Säbyholm, som finns i Upplands-Bro, om dom har några kunskaper om AS osv. Tycker det verkar vara en bra skola.

Margareta
0

Tixy:
Har ni kollat med Berga Naturbruksgymnasium om inte Säbyholm fungerar?

Numer pensionär i Nynäshamn

tarotlasse
0

Vad jag vet så finns det ett jordbruk och skogsbruks gymnasium i Höör i skåne som är en specialskola för Bokstavs barn.

Där utbildar man även djurskötare och det är en internat skola.

Vad skolan heter har jag tyvärr glömt jag chattade med en av dom anställda på denna skola för ngt år sedan.

Lasse

Milla
0

#8 nähä lägg av!!! Ska genast gå in och kolla det är ju i närheten av mig.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Tixy
0

Var på gymnasiemässan för någon vecka sedan och pratade med både elever och lärare från dom fyra skolor här i stockholmsområdet som har naturbruk (berga, säbyholm, spånga och djurgymnasiet) och frågade om erfarenheter och kunskap om Asperger. Och visst, dom hade viss kunskap och så och på några av skolorna hade dom resursgrupper som man kunde gå i under vissa lektioner för att få jobba i sin takt, men mer än så var det inte..

Inga1
0

http://www.utvecklingscentrum.se/ 

Inte ett djurskötargymnasium, men här vet de sannerligen vad Aspergers är!! Vår son som nu går i 9:an ska börja där nästa höst.

Tixy
0

#11 Har kikat runt lite där nu, och tycker det är en väldigt jobbig sida att vara inne på. Inte hittat så mycket fakta om det jag vill veta.. Fast jag ströläser mest igenom texter.
Tack för tipset :)

giffan
0

Kolla med kvinnersta skolan Örebro… Vet inte om de kan ha.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

sockerrattan
0

Finns det inga skoler norröver?

Mia//