asperger-fråga....
måste höra med er som vet lite mer hur min dotter med Asperger tänker…. jag blev så häpen o fundersam o samtidigt väldigt grinig o trotsig som en 4åring…. saken är den att dottern har en hund som hon o vi övriga i familjen går på kurs om… än så länge bara teori…..eftersom vi föräldrar är skilda så är det 3 intresserade vuxna….men dottern vill inte att så många följer med o lyssnar… vi själva tycker att det är ju toppen att få höra vi med så vi tillsammans sen kan stötta henne…. men som sagt…. hon gillar inte att vi går många…..vet inte om det ens har med Asperger att göra, är en fix idé eller att hon mitt i alltihop även är en tonåring som inte vill se ut som hon är beroende av oss….vore kul att få höra hur ni tror hon tänker….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Svårt att säga. Det kan lika gärna vara tonårstrots som något annat.
Vänliga hälsningar
Niklas

MIna barn har svårt att ta sig iväg och på egna saker utan vill oftast ha mitt stöd/närvaro i det mesta. Om de fakttiskt vill vara självständiga skulle jag nog försöka uppmuntra det . Kanske ni kan få lite "insideinformation" av hundinstruktören ändå, om hur det går för dottern och hur ni kan handleda henne och hunden hemma sen.
För mig är det störande om människor/saker som hör hemma på ett ställe plötsligt befinner sig i en annan miljö, där de inte hör hemma. Om jag träffar killen på bilverkstan i livsmedelsbutiken vet jag inte vem det är! Kan det vara något sådant som känns jobbigt?
Annars skulle jag nog ha tagit det som ett misstroendevotum om mamma och pappa envisades med att följa med på hundkursen.
#3: I det här fallet vore det kanske bra om mamma och pappa följde med och fick lära sig träna hunden. Borde det inte gå att förklara det så att det inte behöver kännas som en misstroendeförklaring?
Vänligahälsningar
Niklas

vi ville följa med för att själva lära oss så vi kan stötta henne i hundfostran… jag är minst lika intresserad sjäkv av att få lära mej…. kursen var jättebra… stod sen på praktiken o önskade mej en egen hund att träna…o kursen var dessutom bra för dottern… har inte sett henne så involverad på väldigt länge….
tackar för era synpunkter….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Jag har en son på snart 12 år,han är under utredning men det lutar mycket åt Aspergers han har nu bara två tester att göra,,jag känner verkligen igen det du skriver om,att han börjar att vilja bli mer självständig,,lite "tonårsideer",men han hänger inte med ,liksom hans utveckling pubertets mässigt hänger inte riktigt med när asbergers "symtomen" oxå finns där och "konkurerar",så det är inte helt enkelt tycker jag som mamma att just nu veta hur man ska göra eller inte göra/hjälpa till med eller inte hjälpa till…
För många saker att hålla reda på, Hålla koll på människor tar ju den största energin. Kan hon inte gå själv då? Hon har nog fullt upp med samspelet mellan henne och hunden….
Jag hade aldrig ens kommit på tanken att någon fått följa med mig på den tiden jag gick en liknande kurs som ungdom…
Lotta - som för örvigt tyckte mer om hunden än om människorna…