Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettmedia
Läst 4280 ggr
Margareta
0

Astrid Lindgren

Jag är helt övertygad om att Astrid är en av få som begrep detta med Bokstavsfolk tidigare än bokstäverna ens fanns.

Ibland tror jag att hon skrev flera av sina böcker som tröst till det oförstådda folket. Andra böcker var till tröst för någon som mist en anhörig (Bröderna Lejonhjärta)

Tycker fler än jag att det vore kul att så här i ett forum diskutera vilka diagnoser hennes figurer kan tänkas ha? Dessa är de jag alltid tänkt på som tillhörande Bokstavsfolket

• Pippi Långstrump
  • Emil i Lönneberga
  • Karlsson på taket

Jag lägger tråden under litteratur så får ni flytta om det passar bättre för det är ju inte fackböcker på det traditionella viset 

Numer pensionär i Nynäshamn

Grodan
0

Skrattande Gah vad vi älskar henne!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annette
0

Astrid var före sin tid med mycket.

Cattis
0

Jag håller helt med. De karaktärerna hade helt klart träffat högt på alla skalorna. :-)

Mina gissningar är:

• Pippi - ADHD
  • Emil - ADHD
  • Karlsson på taket - Aspergers

Främst dessa, sen kan det ju vara olika kombinationer såklart (troligen). Någon annan som har andra idéer? :-)

det här var ju kul :-P

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

ja jag säger också att pippi och emil - ADHD

Karlsson vet jag inte.

Astrid var en super författare!!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Niklas
0

Karlsson har aldrig hört talas om empati och var lättstött själv. Ett solklart Aspergerfall tycker jag.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Margareta
0

Jag tycker inte det är helt lätt själv - men jag är inte van att tänka i specifika diagnoser.

Kan inte ni som tänkt förklara er?

Det där med empati och Aspberger Niklas känner jag inte igen… kan Du förklara mera? "Mina" Aspbergare har empati…problemen är på ett annat plan känns det som.

Cattis
0

#6 När man har Aspergers så har man problem med empati, därmed inte sagt att man inte har ngn alls. det kan vara tvärtom. Men det vanligaste verkar vara att man är väldigt mkt självcentrerad. Ganska mkt "Karlsson". Problemen med empati är en av de största skilladerna mellan ex Aspergers och ADHD.
Man gör som man själv vill, för att man vill. Man har ganska svårt att se att andra kan drabbas av det man gör. För min egen del krävdes det en tid med medicin innan jag riktigt begrep till fullo hur jag trampade över folk, klev över lik för att nå mina mål. Jag sket inte i hur andra kände, jag märkte det bara inte.
Å andra sidan har jag enormt mkt emapti för dem jag bryr mig om. Ofta så pass att jag kan bli självutplånande för att inte såra någons känslor eller trampa dem på tårna.

/Cattis

Margareta
0

Cattis: TACK - då förstår jag bättre och känner även igen mig själv, självutplånande var ordet… då håller jag med om Karlsson också.

Jag jobbar i skola med Bokstavsfolk omkring mig hela dagarna, men har inte i allt klart vilken diagnos som gäller för resp elev. De jag vet med säkerhet är de som finns inom familjen och där är Asperger diagonosen.

Har Du en lika klarsynt beskrivning av ADHD så att jag förstår hur Du tänker med Emil och Pippi?

Hade ni sagt att Anton i Katthult (Emils pappa) hade ADHD och att Emils mamma skyddar Emil från de utbrotten hade jag hängt med bättre. Emil är för mig en helt annorlunda personlighet än Pippi. Pippi är för mig mer lik Karlsson än Emil i egensinnighet.

Emil är nyfiken och tänker inte alltid efter, men han är ju aldrig vare sig våldsam eller elak mot någon - vare sig djur eller människa. Jag ser inte utbrott i ilska som jag kopplar till ADHD hos Emil. Är utbrott ett krav för ADHD eller ser ni ADH i något annat av Emils beteende?

Att det går tokigt för Emil är ju mest för att han inte tänker efter före - på barns vis. Pappan däremot har svårt att kontrollera sig - och det går ut över barnet - lite väl hårt ibland.  Jag fattar Emil som en asfaltsblomma - en sån som klarar sig trots dålig start. Han låser tex snickerboa från insidan för att skydda sig mot pappans utbrott. Mamma Alma har förstått detta och läser sin förutsägbara man och skyddar Emil så gott hon kan.

Tankar bara…. men jag har faktiskt funderat på detta en hel del eftersom vi har många paralleller till Astrids litterära barn inom släkt och familj och Astrid är hos oss oss en välläst och älskad person. Jag tror inte hennes litterära gestalter kom till av en slump, utan som tröst för barn som var illa i olika situationer.

Astrid var mycket klokare än hon fått credit för - helt genialisk - och jag tycker det är en skandal att hon inte fick Nobelpriset! Fast det kan vi skriva om på litteratursajten istället.

Alexej
0

Spännande diskussion!

Kanske är det också därför att astrid är så populär, man hittar själsfränder (heter det så?) där.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Niklas
0

Intressant tanke med Anton (Emils pappa) och ADHD. Det låter inte orimligt samtidigt som det då också vore logiskt att Emil ärver det. Emil och Anton har säkert haft olika uppväxmiljöer, vilket jag tror spelar stor roll för hur man utvecklas.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Cattis
0

#8 "Emil är nyfiken och tänker inte alltid efter, men han är ju aldrig vare sig våldsam eller elak mot någon - vare sig djur eller människa. Jag ser inte utbrott i ilska som jag kopplar till ADHD hos Emil. Är utbrott ett krav för ADHD eller ser ni ADH i något annat av Emils beteende?"

Jag ser mkt i hans beteende som är ganska typiskt. Utbrott i ilska är nödvändigtvis inte en sak som man ser mkt av. Han är impulsiv, spontan och hamnar ofta i situationer pga detta som han inte vare sig menar eller tänkt på innan. Vilket alla barn gör emellanåt, men Emil är liksom ADHD barn ganska extrem.
Hans pappa tycker jag inte har några drag alls, mer än att han blir rasande emellanåt - men det ensamt gör ingen ADHD.

/Cattis

Margareta
0

Cattis:

Emil är verkligen impulsiv och han tänker ju inte precis efter före.

Jag ser min egen motsägelse i det jag sa om Emil i #8 - för det är precis så min son behandlats av skolan. "Han är en liten rar gosse….han kan inte ha några sådana problem."

Hur väl känner vi Emils pappa mer än utbrotten? Lite egensinnig är han väl allt? Han kommer ju ofta till korta med omgivningen.
Om Emil har ärvt sin ADHD borde det väl komma från far mer än från mor?

Cattis
0

#12 Ja inte vet jag hur de egentligen skulle kunna tänkas vara :-) Men just på bara det man ser, pappans utbrott, tycker jag mer han verkar vara som en tjurig gubbe :-P
Jag ser inga typexempel, men ärligt talat har jag heller aldrig tänkt på honom på det viset. Jag ska kanske sätta mig och titta på lite Emilfilmer igen…

Varför skulle han ärvt det från pappan o inte från mamman menar du?

/Cattis

Margareta
0

#13 Det kan gott och väl vara mamma, men i hennes roll har jag inte funnit något som verkar ovanligt, har aldrig tänkt på det.

Det enda jag tänker på nu när Du frågar - är hennes kanske, si så fall, igenkännande självupplevda erfarenhet av att bli missförstådd.

Sweetelle
0

Nu är ju det hela uppdiktat, och att börja fundera på arvsanlag i en sån här historia känns ju att gå lite väl långt ;o)

När det gäller Astrid så är det som jag upplever så fantastiskt med henne att man får känslan av att hon verkligen minns hur det var att vara barn, hur utsatt man var och alla upplevelser man som barn har av omvärlden, det är genomgående i alla hennes historier tycker jag. Sen i detta kommer hennes känsla av att inte se "besvärliga" och egensinniga barn som just det utan med respekt och inlevelse visa på barnets upplevelse av omvärlden. Detta är ju alltid viktigt i alla relationer med barn att man har respekt för deras integritet osv men när det gäller barn med bokstavshandikapp odyl så känns det som att vuxenvärlden istället för att vara extra tålmodig istället är extra dömande.

Jag upplever Emil som typiskt ADHDbarn, han har fullt av kreativitet och använder den för att undersöka sin omvärld -  läcker stövlarna vatten? Tyvärr så har han inte alltid så bra insikt i konsekvenserna av sitt handlande, utan det blir alltsomoftast pannkaka av det hela när hans pappa som inte är vidare klipsk och saknar humor i sin brist på förmåga att se Emils tillgångar blir arg på honom för alt. Men jag kan inte tycka att Emil är nåt asfaltsbarn. Den miljö han växer upp i är ju ganska lugn och stabil, att en pappa blir arg är ju inte alltför underligt även om Astrid gör det hela väldigt komiskt och hon driver med bilden av den arga pappan och lyfter fram barnet som det blivande kommunalrådet ;o)

När det gäller Pippi är ju hon fullständigt annorlunda mot Emil, men jag uplever henne ändå som ADHD. Hon har ju också det starka egensinniga, självständiga och hon har ett självförtroende som heter duga, en underbar förebild för alla små tjejer som blir tillsagda att inte göra si eller så… 

Hmm… ingen klockren analys kanske men lite snurriga tankar i ämnet iaf ;o)