Färgämnen kan ge hyperaktivitet
EU vill införa tvång på varningstext på livsmedel som innehåller så kallade azofärger. Det är färgämnen som ger kraftift röda eller gula färger. Förutom färgeffekten kan de enligt vissa studier ge barn hyperaktivitetet. Läs mer:
Godis med azofärg får varningstext
Vänliga hälsningar
Niklas
Det förvånar mig inte alls. Det är ju lika illa med smakförstärkare (glutamat) som de tillsätter i nästan allt här i Sverige. I de flesta andra länder är glutamat förbjudet p.g.a alla negativa symtom. Som t.e.x svåra allergiska symtom m.m
Hej!
Jag har hängt här inne en längre tid, men inte skrivit något. Fick diagnosen Asperger tidigare i våras, efter en längre tids utredningar.
Min yngsta dotter (Sockerbubbla, 10 år) har sedan tidigare diagnoserna ADHD, Asperger, Tourette, och jag lever ensam med henne. Hennes pappa har också Asperger, så man kan säga att "it's running in the family!".
Hur som helst, självklart påverkas människokroppen och hjärnan av alla kemiska tillsatsämnen som vi får i oss idag.
Men det finns en annan bov också. Socker. Alltså alla kolhydrater.
Min dotter äter sedan drygt 1 år tillbaka en kost som är helt fri från både socker och kolhydrater. S k LCHF. Hon behöver inga mediciner längre, är lugn, fokuserad och koncentrerad. Och glad. Hon var dessutom rätt överviktig tidigare, men går ner i vikt och har toppenvärden.
Själv har jag ätit denna kost i 1½ år, och även jag har blivit mycket jämnare i humöret, ser ljusare på saker och ting, fått tillbaka hälsan och gått ner 50 kg.
Den här kosten är optimal för alla, och i synnerhet människor med neuropsykiatriska diagnoser. Skulle önska att alla fick prova och känna efter. Det är så skönt!
Ville bara säga att det finns vägar som är både naturliga och lätta och som ger ökad livslust och livsglädje.
Kram!
Jag håller med dig. Socker är en stor bov i sammanhanget. Undviker själv socker så mycket det bara går
Socker finns i allt nästan. Även om vi plockar bort synligt socker, så finns det i bröd, frukt, de flesta grönsaker. Pasta, potatis o s v.
Vi äter i princip bara kött, fisk, fågel, en del korvar som är fria från E-nummer och som har låg kolhydrathalt. Och så SMÖR. Fet grädde, fet ost, fet ypghurt.
Inga light-produkter alls, de är sprängfyllda med just kemikalier, e-nummer och annan skit som skadar oss ofantligt.
Vi mår så BRA!
#4: Mycket av sockret slipper man om man inte köper färdig mat och det behöver inte bli så mycket besvärligare heller med lite planering och övning.
Vänliga hälsningar
Niklas
Alldeles riktigt! Ren och naturlig föda är A och O för alla individer!
Men man glömmer lätt att kolhydrater - d v s spannmål, frukt, grönsaker o s v - också är socker.
Kolhydraterna omvandlas till rent socker i våra kroppar, hjärnan uppfattar att den får socker, och så är karusellen i gång.
Jag som har ett barn med ADHD, Asperger, Tourette och ångest märker en enorm skillnad sedan vi tog bort alla kolhydrater ur kosten. Så även handläggare, skolpersonal, läkare och folk omkring oss.
Själv har jag ju Asperger och har varit enormt överviktig, och både det inre lugnet har infunnit sig samt ett rejält viktras.
Skulle önska att alla provade detta. Och inte som någon kur, utan som en livsstil. Allt blir mycket enklare. Sockerspeedade människor i allmänhet är förfärligt, både för dem själva och för omgivningen. Individer med NPF mår så himla mycket bättre på en kost som låter organismen vila och finna lugn.

det konstigast är kanske att detta färgämne är förbjudet att andvända i tex hund mat!!! mvh tira
#6: Det går åt det hållet. Det blir lättare för alla att hålla rätt kost när samhället lägger om kursen. De som gör detta redan nu får se sig som föregångare.
Vänliga hälsningar
Niklas