Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 12815 ggr
GoaGreta
0

Ett tips till er med sömnproblem.

Jag har så länge jag kommit ihåg haft sömnproblem men vägrar äta medicin för det (till läkarens förtret) så jag pratade med hab om att få låna ett bolltäcke (finns info om ni googla det) men det funkade inte för jag höll på att bli vansinnig på bollarna, det lät som jag spelade maraccas när jag vände mig om och min man skrek OLÉ………………nä det ska vara en seriös tråd………………….iaf så tyckte jag om tyngden från täcket men inte bollarna så då tipsade en annan nätvän på ett annat forum om dom gamla hederliga vaddtäckena, så sagt och gjort så åkte jag och gubben runt på second hand och letade täcken och efter mycket möda och besvär så hittade vi 2 st (bra att ha i reserv)

Detta var för 1,5 vecka sen och nu sover jag gott under mitt tunga täcke……………………många med autism o Asperger vill ha något som omsluter för det ger en känsla av trygghet.

GoaGreta
0

Glömde skriva att som barn hade jag ett vaddtäcke och känslan kom tillbaka när jag köpte mitt………………..tungt o tryggt………………..om ni har barn med sömnproblem rekommenderar jag tunga täcken.

HannaM
0

Vaddtäcke, alltså som ett täcke med vadd? Är inte alla som inte är dun det? Jag håller med om att jag vill känna mig omsluten, ligger alltid under täcket gärna med det nära kroppen. Även när det är riktigt varmt, kan inte somna utan täcket över mig.

Sweetelle
0

Så himla enkelt och så bra…

Du kanske har kommit på varför alla psykiska problem ökar numera ;o)

[aspie]
0

GoaGreta!

Du får mig att börja gapskatta när jag läser vissa av dina inlägg. När jag läste om täcket som låter som det spelar marackas och gubben din säger olé höll jag på att bryta ihop. För mig är du en ny frisk fläkt som kommit hit.SkrattandeSkrattandeSkrattandeTack för det!

De gamla vaddtäckena kommer jag ihåg. Minns att jag tyckte de var sköna. Man ser dom sällan nu.

HannaM
0

Vad är skillnaden på nya och gamla vaddtäcken? Eller vad är det jag missat? Är det täcken med vadd i?

GoaGreta
0

# 4……………tack för det, har en jäkla sjuk humor som jag gärna terroriserar er med;

#5 skillnade är att dom gamla täckena är tyngre än dagens.

#3 tänk om det är så enkelt, när jag raggade täcken så sa en snygg o trevlig kille på ikea att det tillverkas inga nya täcken som är så tunga……………………idioti tycker jag.

HannaM
1

#6 aaa.. men min mammas duntäcke är tungt… i hennes säng sover jag som en gud.. eller ja, jag sover som en död sten var jag än ligger men där är det extra skönt=) Får man itne tag på sånna täcken måste man ju kunna använda tyngre filtar?

GoaGreta
0

Jo allt som är tungt fungerar.

Det irriterar mig lite att jag inte koplat ihop dessa paralleller förut,  och tyvärr så försvinner dom äldres kunskaper med dom.

Intressant att din mammas duntäcke är tungt, har själv ett och det känns som om det är fullt med helium för att det är så lätt.

Jag skriver rörigt, sorry.

Citronmeliss
0

Jag älskade de gammaldags tunga täckena, med de finns inte ju inte längreLedsen

Jag tyckte om den omslutande, trygga känslan…Glad

Men nått maraccas täcke vill jag inte ha, möjligtvis att bolla alla förvirrade tankar med då, annars får det vara..Generad

Kram, Citronmeliss!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

GoaGreta
0

Dom finns, på loppis och second hand……………….jag letade som en blådåre innan jag hittade mina.

Citronmeliss
0

Ja, då får jag sätta igång att leta där bara täcket inte varit "sambo" med en rökare innan, för det klarar jag inte avFlört

[aspie]
1

#11 Nej fy för allt som är inpyrt i rök. Jag har själ varit storrökare i ca 30-35 år. Slutade röka för ca 9 år sedan. ÅHHHH vilken ljuvlig frihetskänsla det är nu. Att inte vara bunden och behöva styra allt efter sitt röksug.

GoaGreta
0

Om man lämnar in dom på kemtvätt så borde det försvinna………elller?

Också en fd rökare som bidde en snusare;

[aspie]
0

Se där lilla GoaGreta, ännu en punkt där vi är lika.. ha ha ha

Är tveksam på om röklukt går bort i kemtvätt, det sitter ju i ganska ordentligt. Men kanske, man kan ju fråga på kemen och garanterar dom att lukten försvinner men inte gör det kanske man slipper betalaSkrattande

Fick en skinnsoffa en gång som hade varit hos rökare. Tänkte jag kunde tvätta bort lukten med speciella medel som finns, men det gick inte så soffan åkte ut. Det stank rök i hela lägenhetenLedsen

Sweetelle
0

OT om röklukt, det finns faktiskt knep som kan ta bort den mest inpyrda röklukt. det finns ett medel som man kan köpa som är helt fantastiskt. Jag köpte en otroligt vacker sammets/plyschsoffa på Second Hand och när jag kom hem kände jag vilken stank det var av gammal rök. I butiken hade jag inte kännt det men hemma så började hela huset lukta

Jag dammsög torkade av alla detaljer vädrade piskade dynor och höll på men ingenting hjälpte, men så hittade jag det här medlet och efter en vecka med intensivt användande så luktade soffan ingenting. Nu har det gått ett år och lukten har inte kommit tillbaka.

[aspie]
0

Vad var det för dundermedel?

Sweetelle
0

Det finns i olika varianter, som spray osv det jag har köpt är små påsar med pulver i som man skall hänga upp i rum där det luktar obehagligt. Jag klippte dock upp dem och spred ut över, i och mellan alla delar av sofforna och dammsög ett par dagar senare bort det, det kan behöva upprepas, men är grymt effektivt.

Jag köpte på Clas Ohlson och det heter Yocoair det som den skall fungera på enligt förpackningen är inpyrd tobaks- och brandrök, katturin, urin, kräklukt, avföringslukt, döda råttor, diesel mm

Jag har ju bara testat med dessa soffor, men har tänkt att de måste vara ultimata att hänga upp tex i en båt o dyl där det lätt blir en liten unken lukt efter en vinter.

[aspie]
0

Kanonbra tips, tack för detSkrattande

Citronmeliss
0

Det lät ju som ett utmärkt förslag, ett kanon medel.. om det verkligen funkarGlad

Men nu fick jag "hemska" fantasier..Gråter

"inpyrd tobaks- och brandrök, katturin, urin, kräklukt, avföringslukt, döda råttor, diesel mm" Förvånad

Jag vet inte om jag vill ha ett begagnat täcke nu..Generad

GoaGreta
0

Men man får också ha i åtanke att det inte behöver lukta rök……………..mina täcken luktade bara damm så jag körde dom i maskinen hemma och nu luktar dom sköljmedel (som jag överdoserade)

Jag är sjåpig när det gäller begagnat och köper inte vilken "skit" som helst;

Citronmeliss
0

Nja, nu tål jag tyvärr inte sköljmedel ..Flört

Men tvätta väl och torka det utomhus i friska luften och sedan lägga det tillsammans med massa Citronmeliss ett tag kanske kan ge samma goda fräscha doftSkrattande

Tack för tipsen GoaGreta..

Kram!

[aspie]
0

#21 Ja, eller kanske äppelmyntaSkrattande

Citronmeliss
0

Ja, eller kanske båda för riktigt bra resultat..Flört

[aspie]
0

Skrattandelåter kanonSkrattande

[SvenA]
0

Ett annat bra sätt är att lägga in sakerna i en plastpåse  och ställa in en skål med ättika det tar bort de mesta lukterna  och är billigt

GoaGreta
0

" 21 Varsågod

Sweetelle
0

#25 Ja det funkar bra när det är smågrejer eller om man har gamla skåp som luktar skumt. men sofor kan vara svåra att hantera med ättika ;o)

[aspie]
0

#27 Varför det? Dränk in hela soffan med ättikssprit vet ja *ironi*…

Citronmeliss
0

Mycket ättikssprit blir det..Skrattande

[aspie]
0

Japp och fyyy så det måste stinkaSkrattande

Tixy
0

Att jag inte har tänkt på det förut!
Jag kan verkligen inte sova något lätt täcke, men med min Ikea-filt, modell tyngre, så somnar jag grymt mycket lättare. :)

Mymlan
0

Vore skönt men fy jag skulle vara rena rama niagarafallet under täcket, dvs man kan sedan vrida ur madrassen.

Jag löser korsord i sängen om jag ej kan sova, har Stilnoct hjälper ej 100% sover skönt av dem gäller bara somna oxå.

Vet ej annars hur jag ska lösa det då jag ej kan ha för tjocka täcken pga svettas så förbaskat annars..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[aspie]
0

Håller med dig mymlan, svettas som en gris under för varma täcken. Tar jag av mig täcket blir det för kallt och med täcke på för varmt, så det gäller verkligen att hitta det som passar en bäst. Men samtidigt känner jag att jag vill ha den där omslutande känslan man får av tunga täcken, så det får bli en kompromiss med en massa kuddar lite var stans runt omkring mig. Måste t.ex alltid ha en kudde att kunna krama och en kudde mellan knäna eftersom jag inte tycker om hud mot hud och jag sover endast i trosor. Ett nattlinne t.ex skulle knöla sig alldeles för mycket och skapa irritation för mig ;) Ja göta petter så knäpp man är Skrattande

[SvenA]
0

Det är inte svårt med en soffa det är bara att lägga plasten över soffan och ställa en skål med ättila på soffan

gulzebra
0

#32: Har du testat fleecefilt? Jag har lättare med tyngd jag också men blir överhettad på en gång. Fleecefilt under/över täcket gör det iaf lite tyngre och fleece är ju bra på att suga upp fukt, används flitigt som svettäcke på hästar när det är dags för de att torka.
Fleecefilt funkar här iaf :)

I övrigt kan ett mindre täcke hjälpa också, och så lassa på med fler påslakan. På så sätt kan man behålla tyngden men ändå få hela kittet luftigare så det inte blir lika varmt. Själv sover jag mycket bättre sen jag fick mig ett mindre täcke än mitt tidigare tjocka täcke, det tidigare blev bara extremvarmt direkt medan det nya blir mer luftigt :D

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Sweetelle
0

#35 Fleece trodde jag var värmeisolerande och lätt som luft? Är det nån speciell sorts fleece du menar?

gulzebra
0

Liiite tyngre blir det av en fleecefilt. Det man redan har+fleecefiltens tyngd helt enkelt ;) Sen är det ju bara att lassa på med ännu fler fleecefiltar, påslakan eller vad man nu vill ha för att få mer tyngd.
Har man fleecefilten (eller nåt annat) längst in så blir det ju lite luftigare iom att det översta inte direkt ligger klistrat mot fleecefilten. Fleece i sig är ju värmande men den där luftningen som blir mellan fleecefilten och täcket underlättar, iaf för mig. Blir svalare än med vanligt täcke. Det är inte nån specialfleece jag menar nej, bara en helt vanlig fleecefilt :) 
Samtidigt suger fleecen upp svett så det behöver inte bli lika svettigt heller.
Men det beror ju mycket på övrig värme också, har man ett rum med femtielva graders värme så lär ju en extra filt inte svalka så mycket ändå :P

Själv bäddar jag förresten inte heller, antar att det också hjälper iom att den sida av täcket som ligger mot mig luftas under dagen istället för att ligga med den sidan mot sängen.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ninja
0

Jag älskar de där täcken jag med! Dock har vi inget sånt mer. Nu lassar jag på med flera täcken i stället, på vintrarna brukar jag köra med ett duntäcke och två vanliga täcken. Varmt, men det är så skönt med tyngden.. och det är som du säger lättare att sova.

På somrarna vet jag inte om det är svårt att sova för att det är varmt, eller om det beror på att jag knappt kan ha täcken ö h t.. eller både och, ganska troligt det med.

tarotlasse
0

Det finns Bolltäcken som tekniskt hjälpmedel .

Det är täcken fyllt med plastbollar det ger en tung och omslutande känsla.

Sonen som hade fruktansvärda sömnproblem pga sin ADHD blev erbjuden att testa ett sådant täcke av habliteringen.

Nu gillade inte han detta täcke men vill bara informera att det finns speciella täcken som tekniskt hjälpmedel och dom lär vara väldigt effektiva.

Men  när sonen började medicinera med Concertan som oftast ökar sömnsvårighterna så i hans fall så sov han bättre genom medicineringen med concertan.

Lasse

HannaM
0

#39 #0 nämner i sitt inlägg att hon provat dessa bolltäcken.. för henne fungerade det inte men det kan ju göra det för andra=)

Gronstedt
0

Jag klarar mig utmärkt om jag är rejält omstoppad från öronen ned till skulderbladen, ungefär - resten kan vara öppet för himmelens vindar (om det inte är för kallt, förstås). Det underlättar när det är varmt.

I natt tänkte jag att det där är ju trams (efter att ha läst den här tråden), vaddå inte kunna sova utan ett täcke man inte behöver. Det var tillräckligt varmt i sovrummet och väl det, men si sova gick inte! Förrän jag efter tre kvart gav upp och drog täcket över axlarna och öron - zzzzznark!

Niklas
0

#41: :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning