Asperger test igen
Hittade ett nytt Asperger-test. Väldigt lika frågor som hos andra test vi gjort. Detta är utvecklat av professor Simon Baron-Cohen och kallas Asperger-kvot-formulär
Jag fick 36 p=very high
Most people with Asperegers syndrome or High funktion autism score about 35p

Jag fick 33 …
Fair Winds and Following Seas!
38 p här
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Alla Aspergertest jag gjort visar att jag har AS eller HFA. När jag läser Gunilla Brattbergs självbiografiska böcker, samt andra böcker om AS så känner jag igen mig.
Min psykolog och läkare tror inte att jag har det, men de på neuropsyk verkade tro på det.
Jag blir så förvirrad av detta. Blir ångestfylld och handlingsförlamad.
Nu ska de försöka få ut mig i arbetslivet igen och hur gör jag då? Mår fortfarande jättedåligt och har ännu inte blivit utredd.
SUCK säger jag bara

35 fick jag
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag fick 38 och jag försökte "tona ner" det jag trodde var aspergersvar, för jag har liksom frångått den tanken att jag kanske har det…
Jag har oxå tonat ner lite för jag var lite rädd för att kanske överdriva, fick ändå 36
Jag gjorde om testet utan att tona ner så mycket och fick helt plötsligt 41p 
Oj, Du kanske borde utredas igen?
#9 har faktiskt tänkt tanken för det är en del oklarheter, tyvärr är kön till utredning i det här landstinget så väldans långt att jag har svårt att tänka mig att de vill ge mig en igen med tanke på att jag fick en i mitt förra landsting. Vi har ett Neuropsykiatriskt Centrum som hjälper personer med autism/asperger samt BARN och UNGDOMAR med ADHD/DAMP och Tourettes guld vore ju att prata med dem, men eftersom jag är för gammal går det inte.

#8 Man kan få och har tydligen rätt till så kallad Second Opinion vad gäller utredningar, exakt hur den rätten ser ut vet jag inte.
Jag är snart 50 och ska få göra en neuropsykiatrisk utredning snart. Tycker inte det är försent. Tycker inte det är försent hur gammal man än blir. Känns skönt att få en slags bekräftelse på vad som är fel, varför hela livet varit ett helvete.
#12 Nu var jag nog ganska otydlig jag menade för sent i den meningen att de bara tar emot personer med ADHD diagnos som är högst 18 år gamla. Annars är det inte försent hade det inte varit för deras åldersgräns så. Det känns inte lönt att ta upp det med "vanliga" psykiatrin eftersom deras kunskap är begränsad och jag inte riktigt vet hur jag skall börja.
Finns det ingen neuropsykiatrisk enhet i någon annan kommun du kan söka hjälp hos för att få en utredning.
Tycker det är för illa att man inte ska kunna få en utredning för att det finns en åldersgräns. Det är ju rena rama diskrimineringen. Problemen försvinner ju inte för att man blir äldre
För min det blir det bara värre och värre ju äldre jag blir verkar det som..
Inte mår jag bättre för att jag fått diagnos.
Okunskapen hos läkare och många andra är skrämmande hög.
Jag kanske fortfarande sörjen den hjälp jag aldrig fick som barn och frammåt så jag befinner mig fortfarande i ångesten och depressionerna.
Har helt tappat hoppen om ett bra liv i framtiden.
//S

#15 kanske mår du inte bättre av en diagnos i sig. Men du har möjlighet att få medicinering som kan hjälpa dig till exempel. Att förstå sig själv och få en bekräftelse till varför man varit och är som man är kan faktiskt få en att må bättre. När man kan få en ordentlig förklaring och inte behöver gå runt och tro och tycka att man är lat/oduglig/fel/missanpassad så kan självförtroendet stiga.
#16 Nu skrev ju jag att jag inte mår bättre efter att jag fått diagnos och det är bara hur jag känner. Det finns lite hjälp att få och någon medicin vid Asperger finns inte.
Psykvården sa tack och hej då när jag fått min diagnos. Nu har jag sporadisk kontakt med habiliteringen. Det är lång kö till att få komma med i någon diagnosgrupp så det har jag givit upp.
//S
#17 LSS då, får du ingen hjälp därifrån?
#18 Jag hade boendestöd men det funkade skit dåligt. Det är mycket svårt att släppa in människor i mitt hem, det känns som en invassion. Dessutom hade de inga kunskaper alls om Asperger…vilket det är väldigt få som har.
//S
Ja, då förstår jag mycket väl varför det inte funkade. Jag skulle inte heller vilja ha en massa främmande folk ränna här.
Mitt hem är min fristad där jag vill vara ifred

Jag fick bara 30, men å andra sidan fattade jag inte alltid frågorna….!
#17: Har man Asperger kan man visst få medicin. Inte mot Aspergern i sig men mot en del av de svårigheter det kan föra med sig.
Vänliga hälsningar
Niklas
#22: Jaha, som vadå för slags medicin?
//S
Det beror på problemen och det kan nog bara din läkare säga. Concerta är en medicin jag vet används.
Vänliga hälsningar
Niklas
#25: Absolut. Det också.
Vänliga hälsningar
Niklas
#26: Men alltså..det står ju ingenstans att man använder tex Concerta vid Asperger. Varken neuropsykolog eller läkare har talat med mig om det. Har du Asperger och medicinerar med Concerta?
Jag kan förstå att om man har både Asperger och ADHD att man medicinerar men vid "bara" Asperger finns ingen medicin.
Har du ingen länk elle något där man kan läsa om det? Jag behöver fakta, inga påståenden.
Jag medicinerar mot depression och ångest men ingenting lindrar mina Asperger symptom.
//S

Generellt är det som du beskriver inte aspergern i sig som behandlas, lite information om mediciner som används för olika saker i samband med Asperger kan du hitta här.
Många med Asperger har även koncentrationssvårigheter och kan då bli medicinerade med centralstimulantia även om de inte har en adhddiagnos. Detta hävdar i varje fall habilitering.nu:
"Men enligt information från internetmedicin.se kan även medicinen användas på barn med neuropsykiatriska funktionshinder (en övergripande beteckning som omfattar både autismspektrumstörningar inklusive autism samt ADHD och DAMP) som har svår överaktivitet och stora koncentrationssvårigheter."
Jag hittade dock inte själv denna info på internetmedicin.
I övrigt så har jag precis som niklas hört att folk fått Concerta för Asperger, men det kan ju vara så att det varit slarv med att berätta att man också har ADHD, och därför fått medicinen. Stöter jag på någon bra info om detta skall jag lägga en länk här.
Edit: Borde inte habiliteringen kunna hjälpa dig med rätt typ av insatser för att du skall fungera/må så bra som möjligt?
#27: Jag har inte Asperger.
Man medicinerar mot symptom inte mot en diagos. Beroende vad problemen är kan man få olika mediciner. Ett av barnen i familjen har Asperger och medicineras med Concerta. Det är fakta. Skillnaden med och utan medicin är mycket stor.
Vilka symptom är det du vill ha medicin mot? Börja i den änden i stället för diagnosen. Samma diagnos kan ge helt olika problem hos olika personer.
Vänliga hälsningar
Niklas
Det är precis det här jag menar…att hjälpen man kan få är så bristfällig att man undrar vad man ska med en diagnos till. Ingen har erbjudit mig cetralstimulernande utan de har sagt att de inte medicinerar med det om man "bara" har Asperger. När min utredning var klar sa det bara tack och hej och lycka till och där stod jag med mitt papper som sa att jag har Asperger.
//S
#30: Det är delvis därför den här sajten finns, så att man ska kunna få tips och råd från andra. I olika delar av landet hanterar man bokstavsdiagnoser på olika sätt.
Vänliga hälsningar
Niklas
#14 Vi (Syster och jag) har nu tittat på programmet om ADHD och Syster fick inspiration att ta en ny dust med vården (jag orkar inte bråka med dem och är inte så bra på att uttrycka önskemål eller vara diplomatisk) iden var att första steget skulle bli att beställa en kopia på min utredning för att se vad som har gjorts eftersom jag var så tungt medicinerad när min utredning gjordes att jag kommer ihåg väldigt lite av den (den gjordes på grund av att en läkare jag haft misstänkte att jag var autistisk. Vilket min mor hade svårt att förstå, antagligen för att jag har en gravt autistisk lillebror och hon antagligen tänkte på våra olika funktionsnivåer)