Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 2125 ggr
cattigirl
0

om att skaffa barn...

jag undrar om Aspergers och ADHD är ärftligt? hur stor är sannolikheten att våra barn får det som mannen har?

Niklas
0

Såvitt man vet är det ärftligt. Det är ganska vanligt att barn får det om någon av föräldrarna har det. Hur stor sannolikheten är är svårt att säga. Ibland får inget av barnen det och ibland får alla. Ofta kan man då också spåra det till mor- och farföräldrar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Cattis
0

Är det inte bevisat att det är ärftligt? Att det kan vara det alltså, om nu inte föräldern fått det vid födseln/fosterlivet pga annan påverkan.

Den ärftliga varianten verkar dessutom vara väldigt "genomslående".

I mitt fall har jag det, tre av mina fem syskon, mina fyra barn samt min biologiska pappa och troligen hans mamma (dvs min farmor). Två av min ena systers tre barn har det också. En annan av mina systrar har en dotter med grava problem hon med. Så vi är "smittsamma". :-/

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Niklas
0

#2: Jag har för mig det, men eftersom jag inte var bergsäker vågade jag inte skriva det.

Jag vet också flera fall där det går att spåra det genom minst tre generationer i samma familj.

Vänliga hälsningar

Niklas

Silenos
0

Jag tror det är bevisat att det är ärftligt. Vår familj kommer att delta i ett forskningsprojekt kring ärftlighet. Vi har träffat en läkare vid ett tillfälle. Efter att ha gjort som ett schema över släkten ( lite svårt att förklara ) så sa hon att om/när våra barn ( alla tre har diagnoser ) så är det 50 % risk/chans att deras barn kommer få en diagnos.  

Den forskningen kanske inte påverkar vår situaion så mycket i dagsläget. Men förhoppningsvis kommer det hjälpa våra barn i framtiden.

Niklas
0

Och ni kanske får lära er en del intressant medan ni är med i projektet också.

Vänliga hälsningar

Niklas

bumbimia
0

Det finns många faktorer som avgör om man får ett funktionshinder som ADHD, Asperger. Ärftlighet är en bit.

Jag har 2 barn och självklart så kom funderingarna om barnen skulle ärva mitt funktionshinder när jag fick min diagnos. Barnen är 3 och 6år och visar inga tecken på att ha ett funktionshinder.

Niklas
0

#6: Nej, det behöver de ju inte få. Fast även barn utan funktionshinder har sina sidor. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

kittyhawk
0

Med Tourette är ärftligheten ca 50% har jag läst.Om det är sant gäller det nog alla bokstavsdiagnoser.Min pappa diagnosticerades som MBD som barn(jag växte inte upp med honom så han kan inte ha påverkat mig miljömässigt).Jag har aldrig diagnosticerats men har koncentrationssvårigheter,mattesvårigheter och andra typiska tecken på bokstavsdiagnos.Under min skoltid fick man tyvärr sällan hjälp,speciellt om man var tjej och försökte dölja det.Killarna agerade nog ut mer.

Två av mina barn visar tecken på bokstavsdiagnos,en håller på att utredas.

[aspie]
0

Det senaste jag hörde på NP enheten från den senaste konferensen de var på är att arftligheten ligger på 70% men jag har även läst att det är 90%. Risken är väl ganska stor att arvet går vidare.

HannaM
0

Hur förklaras förekomsten av ADHD hos barn där varken föräldrar eller mor/farföräldrar visat några som helst tecken?

[aspie]
0

Ingen aning Hanna, kanske de har så mild form att de aldrig behövt göra en utredning???

HannaM
0

Har för mig att för tidigt födda barn har större risk att få ADHD på grund av hjärnskador orsakade av syrebrist och så, stämmer detta? 

Försöker fundera ut varifrån min diagnos kan komma. Har någon i min släkt samma problem är dom så milda att dom knappt finns, har inte sett ett enda tecken hos någon.

Niklas
0

#8: Har du så stora svårigheter med matte att det är Dyskalkyli?

Om dyskalkyli

Vänliga hälsningar

Niklas

Helona
0

När sonen och jag pratade om det här med ärftlighet,och att han kan få ett barn med AS,var hans kommentar " men mamma,du är ju bra på det här"Skrattande Jag tog det som en komplimangFlört

Åsa

VeganGeek
0

Min halvbror (tänker inte på honom som halv annat än när jag pratar om ärftlighet) är autistisk sen är det jag med min DAMP diagnos men så vitt jag vet är det bara vi i släkten. Vet dock inget om min biologiska "pappas" släkt men jag är född med ultraakut kejsarsnitt och de första de fick göra när de fick ut mig var att återuppliva då både andning och hjärtslag upphört så lite syrebrist i starten hade jag ju! Det var dock ingen som berättade detta för min Mamma utan hon upptäckte det i samband med att hon läste sin journal när hon skulle ha någon av mina bröder.

[aspie]
0

Jag föddes för tidigt och fick ligga i kuvös. Min dotter fick förlösas med kejsarsnitt eftersom hennes hjärtljud sjönk så kraftigt vid en värk att de inte trodde hon skulle klara en vanlig förlossning.

När barnmorskan lyssnade på henne när hon fortfarande låg i magen så sa hon att hon aldrig hade hört något liknande. Det lät som min dotter var riktigt ilsken inne i magen och så fortsatte det tills hon fick diagnos och medicin vid 19 års ålder.

Min biologiska släkt har inga diagnoser, men har helt klart något fel. Jag märker det tydligt nu när jag vet symtomen, så jag tror det är ärftligt.

Men jag har även läst att det kan bero på hjärnskador från födseln eller  andra olyckor som påverkar hjärnan. Ingen vet riktigt säkert enligt vad jag hört. Men ärftligheten är stor.