Språkstörning?
Flera gånger har handikappet "språkstörning" nämnts här i olika trådar. Kan Någon förklara för mig vad det är?
Själv tenderar jag att tappa ord och att byta ut ord mot andra, fast jag mycket väl vet vad jag vill säga. Jag kan alltså säga "Går du ut och skrapar katten?" till min partner, när det naturligtvis är bilen som ska skrapas. Det är mest substantiv och egennamn jag byter mot varandra på det här sättet.
Men det kanske inte alls har med detta begrepp "språkstörning" att göra?
Hmmm, jag känner igen det. Har samma "problem" som du, men om det är en språkstörning vet jag inte. Kanske det bara är "hjärntrötthet"
När jag inte hittar ett ord/yttryck - hittar jag på ett och ibland fungerar det bra och ibland blir det dråpligt. Jag har aldrig tänkt det som en störning - mer som att jag är allmänt förvirrad. Nu har jag börjat undra jag också.
Numer pensionär i Nynäshamn

Sisan81 har ett barn med det, gissar att hon är bäst lämpad för att ge ett bra svar på den frågan.

Språkstörning är ett stort begrepp så jag skickar med några länkar där ni kan få mer information.
http://www.sprakstorning.org/om.shtml
http://www.lul.se/templates/page____4172.aspx
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5kst%C3%B6rning
#5: Tack för länkarna! Utifrån Wikipedialänken ser det ut som om anomisk afasi med inslag av parafasi ligger närmast, eftersom jag har mycket god språkförståelse (är översättare), lätt kan citera och recitera långa stycken, men ofta är reducerad till att säga "den där du vet" eller säger "katt" när jag menar "bil".**Symtom
**Flytande tal
Bra språkförståelse
Bra repetition
Nedsatt benämning (benämningssvårigheter även i spontan-tal)
Denna afasityp skulle bero på skada på parietalloben (gyrus angularis). Någon som vet om några andra Aspergerliknande/autimsliknande symptom är relaterade till denna del av hjärnan?
Jag ansågs vara "odblind" när jag var liten och ändå stavade jag aldrig fel (stavfelen var så få att jag minns dem fortfarande - ett var befordran).
Jag hade en strategi att jag lärde mig utantill hur orden såg ut - inte hur de stavades egentligen. Ungefär som kinesiska tecken. Om ett ord var felstavat såg det konstigt ut och stack ut som en relief i texten.
Jag hade svårt att skilja b & d, f & t, 3 & 8, i & l och några par till jag inte minns längre. Det som var gemensamt för dem var att "bilden" var lika och skiljde bara på någon liten detalj som jag hade svårt att hålla isär.
Efter ett par år i skolan fick jag glasögon - jag var astigmatisk - så kanske det var ett synfel i botten?
Jag har inte funderat så mycket mer över detta - men jag stavar fortfarande efter vad jag ser i bilder och mindre efter stavningsregler - dem kan jag inte så bra. Jag har alltid haft grymt svårt för främmande språk - men jag har å andra sidan aldrig testat kinesiska

Numer pensionär i Nynäshamn

#7 De bokstäver/siffror du blandade ihop är mycket vanliga "fel". g&k, v&f är några andra som vanligen också blandas ihop. Dom ligger nära i munnen, alltså språkljudet. Ordblind är ett gammalt namn på Dyslexi och som dyslektiker kan man ha olika svårigheter.
Det kan haft betydelse, som astigmatiker har man svårt med att få ihop det man ser vågrätt och lodrätt till en helhet. Det har ju betydelse när det gäller bokstäver och siffror.
Såg ni tv-programmet "kan inte läsa?" som gick på tv 2 igår? Det ska komma 2 delar till. Jag tyckte det var jättebra. Det är så bra att tv sände det av många skäl som jag orkar skriva om nu. Min stackars sambo har fått världens föreläsning idag om läs och skriv och vuxenundervisning. Jag ska bespara er det. jag hoppas bara att min kollega följer serien så kan vi diskutera efter jullovet.
#6 Jag vågar inte svara på din fråga men UR hade ett program för någon vecka sedan som hette "Autism i nytt ljus". Det borde kunna ses via UR:s hemsida annars kanske du kan låna det via AV-centralen. Risken finns förstås att det bara är lärare/elever som får låna där. Hur som helst handlade programmet om hjärnforskning och att forskarna i Frankrike funnit på att signalerna inte riktigt går runt mellan de centra de ska (lite slarvigt uttryckt) och att detta ger de beteenden som är typiska för autism. Jag tror att det programmet kan vara av intresse.

Hej
Jag har en hemsida om detta - Besök den gärna
Där står massor om språkstörning olika typer av språkstörningar och vad det är så att säga. Lite om hur man kan förbättra och jag tänker skriva ner övningar mm som jag själv gjort.
Aja - läs får ni se: http://www.nordic-design.web.surftown.se/

Ni som går in får gärna ge lite feedback på sidan
#9: Bra! Jag lade till den bland sajtens länkar till privata hemsidor.
Vänliga hälsningar
Niklas
Hej. För min del och när jag träffat på ordet "språkstörning" har det handlat om Asperger Syndrom, det är en form av språklig störning och går under den benämningen. Jag känner igen mig i egenbildande av vissa meningar och jag kommer ofta inte på mig själv förrän jag hört någon antyda ( eller ironisera ) över att jag använder ett visst egenhändigt språkbruk. Har ibland svårt att betona rätt och missar oxå delar av ord i en mening ibland.

Det finns dom som har språkstörning utan att ha någon annan diagnos också - min dotter tillhör den gruppen. Däremot finns det många med Språkstörning som även har ex. ADHD och Apergers som tilläggsdiagnos.
Språkstörning kan vara medfött men man kan även få det senare i livet (ex. Afasi)
Språkstörning är ett stort namn på många saker - kan vara att både läsa, skriva, förstå och att göra sig förstådd - språkstörningen kan vara delar av det och de olika delarna kan vara mer eller mindra grava. Kan även vara munmotoriska problem (talstörning). Ett exempel: Pragmatisk språkstörningär är när man har problem med att klara av språket i sociala situationer - man kan här kanske ha ett bra ordförråd och prata och uttala perfekt.
Dyslexi är ju också en språkstörning.
Sen gillar jag inte namnet "störning" min dotter är inte "störd" - hon har helt normal intelligens. Att det heter "störning" gör att folk blir lite avigt inställda. Hon har tur att det hörs på henne i alla fall - det är nog jobbigare för dom det inte hörs på att få förståelse.

Parafrasi?? Ha ha ha
>>>Malum domesticum<<<
#14: Jo, parafrasi lider jag nog av, men är det en störning?

# 15 Nej det berikar livet.
>>>Malum domesticum<<<
#16: Pjessis!