Undrar om jag har ADD/aspergers
Jag har undrat ett tag om jag ligger på gränsen till Aspergers, och en psykolog har också frågat mig om jag har det. Dock har jag inga svårigheter att förstå kroppsspråk etc. Jag har länge känt att NÅGOT underligt är det, för jag har en massa talang men kan liksom inte göra något av det, och har vissa svårigheter socialt. Och när jag läste om ADD tänkte jag att det kanske är det? Eller att jag är någon sorts gränsfall.
Jag har haft "specialintressen" under hela min uppväxt. Som barn var jag ledare, eftersom folk gillade min livliga fantasi, misstänker jag, och eftersom jag brukade bestämma
Men mamma påstår att jag tyckte det var jobbigt i förskolan, eftersom det var för mycket intryck och väsen. Min psykolog märkte det senare också när jag gjorde ett test; hon sa "är det inte jobbigt att ta in så många intryck?" och jag förstod inte vad hon menade, för jag ansåg inte att jag gjorde det. Men det är nog så, eftersom jag inte tycker om att gå på fester; för mig är det bara surr och jag blir uttråkad efter 20 minuter ungefär.
I tonåren klarade jag inte av det sociala spelet längre och hamnade utanför. Jag hade lättare att umgås med vuxna. Jag har länge tecknat och skrivit, och har påbörjat sjuttielva romaner & serier men tröttnat på dem ungefär vid kapitel 2. Är entusiastisk i början men tappar fort. Kommer bäst till min rätt i situationer där jag kan visa mina förmågor och få omedelbar respons på dem, som ex.vis vid seminarier, men har mycket svårt med uppsatser, och likaså behöver jag veta exakt vad jag ska göra och till när det ska bli gjort; helst ska någon säga det till mig. (Men jag brukar oftast försöka göra det på mitt eget sätt ändå ^^) Att hitta litteraturlistor och grejer som folk lagt ut på internet och förväntar sig att ALLA ska känna till, gör mig bara frustrerad. Jag har just tagit studieuppehåll. Har mycket svårt att göra saker jag inte är intresserad av, och faktiskt även saker som ligger i mitt intresse men som inte ger mig stimulans av att genomföra (som söka jobb t.ex.)
Så vad tror ni? Jag är inte ute efter en "riktig" diagnos utan mest vad ni tror, som har erfarenhet av liknande grejer och kan ge lite tips. För även om jag inte har några "bokstäver" så verkar det som att jag har en hel del drag av det.
Hej och välkommen Plastbaronen 
Det låter som om du skulle kunna ha Aspergers eller åtminstone dra av det. Man jag ju även ha ADHD/ADD samtidigt.
Du kan ju om du vill göra aspie quiz som du hittar i en annan tråd som finns här i bifogad länk 
En annan bra sida "neuronätet" där kan läsa mycket om diagnoserna har du här nedan:
Jag har gjort aspie-quiz två gånger innan, men det påstår alltid att jag är neurotyp. Hursomhelst så verkar många av "råden" för ADD/ADHD (behov av rutiner och mycket uppmuntran) och en del av förklaringarna (dras till ovanliga saker, blir uttråkad av det normala, har svårt att slutföra grejer) stämma in, så jag tror jag har nytta av detta forumet ändå.
Kul att du stannar. Jag tror du kan få ut en hel del av att vara här med oss 
Eller så kanske du bara är lat? Hoppas att du inte tar illa upp av att jag säger det, jag känner mig själv extremt lat. Väntar alltid med allt tills sista stund och blir lätt uttråkad, har som du också säger att du har en massa startade projekt som aldrig avslutas när inspirationen tryter.
Sen tycker jag mig eventuallt ha vissa drag av Asperger också, jag vet inte, kanske hänger det ihop, kanske inte.

På den här sidan finns det två pdf-filer med formulär för ADHD analys, som en första koll. Den svenska version ligger sist.
Jag kände igen mig i mycket av det du skrev, men som de andra sa, det är svårt att avgöra ta reda på mer så kommer du känna eter ett tag om det känns rätt eller fel.
Välkommen hit!
Tack för alla svar & länkar :)