Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettmotorikstörning-dcd
Läst 8322 ggr
9crimes
2008-11-09 22:00
5

Motorik?

Är bara lite nyfiken, läste någonstans att det är vanligt att folk med ADHD har sämre motorik än de flesta andra. Stämmer verkligen det? Hur är det med er?

Noeli
2008-11-09 22:22
0

Äsch…:)

Jag har kass motorik, min son alldeles utmärkt motorik.

Niklas
2008-11-10 02:14
0

Jag har hört att det är vanligt, men det går naturligtvis att träna upp. Det finns många idrottsmän med ADHD och utmärkt motorik.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Porklash
2008-11-10 17:23
0

jag har dålig motorik och koordinationsförmåga men kan spela olika instrument och sjunga samtidigt!? balans sinnet är uselt med…

Det är väl antagligen så att när motivationen för en gångs skull finns då så….

Sweetelle
2008-11-10 21:22
0

Det är vanligt, så vanligt att det finns en diagnos för kombinationen dålig motorik och ADHD dvs DAMP.

Jag har mycket svårt att tänka mig att jag kommer få en DAMPdiagnos men jag har absolut ingen bra motorik. Sen är det svårt att säga om mitt eviga vältande av glas, krockar med dörrkarmar och att jag går på hälarna, skriver så hårt att jag får sår på fingrarna, är något som kommer sig av att jag har så bråttom, är okoncentrerad eller har kass motorik.

Not. Jag väntar på ADHDdiagnos som jag är ganska säker på, men som jag dock ännu ej har fått.

Niklas
2008-11-10 21:30
0

Går du på hälarna?

Vänliga hälsningar

Niklas

Noeli
2008-11-10 21:57
0

#5 Näää Niklas. Menar du att DET hör hit?! *S* Usch. Det gör ju jag jue..

Niklas
2008-11-10 22:16
0

#6: Nä, men hon skrev att hon går på hälarna och det har jag aldrig hört någon som gör så jag blev förvånad. Jag skulle nog tippa baklänges om jag gick på hälarna.

Att gå på tårna brukar förknippas med bland annat Asperger.

Vänliga hälsningar

Niklas

Noeli
2008-11-10 22:40
0

#6 Ok, då fattar jag. När trådarna blir liksom liite långa tappar jag gärna…ehrm poängen. F´låt.

(Det där med tårna var intressant. Visste jag inte.)

Sweetelle
2008-11-11 00:04
0

#5-7 Nu när jag läser det förstår jag att det låter lite skumt. Jag går inte på hälarna motsvarande det man menar när någon går på tå, dvs med andra delen foten flera cm över marken/golvet, men jag liksom kör ner hälen i marken så det blir som en dunk varje gång, har alltid fått höra att det låter som en elefant när jag kommer i trappan. Jag har medvetet försökt jobba på att gå mjukare och använda hela foten men är mycket dålig på det. Jag sätter i hälen hårt först i varje steg när jag går, vilket inte är speciellt bra för varken fötterna eller ryggen.

#4 En liten rättelse till mitt tidigare inlägg också, jag skrev att jag får sår, det blir iofs så med ibland, men det jag menade eg var att skriva blåsor.

Niklas
2008-11-11 00:06
0

Jag har till och med för mig att det brukar vara en fråga i utredningsformulären.

Vänliga hälsningar

Niklas

[Thiah]
2008-11-11 19:05
0

Barn som går med tårna när de blir större är lite "efter" i sin grovmotoriskas utveckling men detta borde inte ha något med ADHD att göra.Gå på tårna gör nämligen småbarn. Hälarna har jag inte en aning om inte heller hur det är med fullvuxna…(jag kan dock ha fel så utbildad är jag inte =)…)

Min man har mycket bättre grov och finmotorik än vad jag har. Han kan även koncentrera sig mycket bättre än jag när han hittar någon som han gillar. Jag försvinner lätt bort i andra tankar och göromål. Jag tror detta har att göra med hans autims. Han ser mönster direkt och försvinner in i dessa medanjag inte gör det. Jag är "trög" i jämförelse med honom då han är överintelligent.

Anne-Hedvig
2008-11-12 22:48
0

#4 - Når du sier det, kommer jeg på at jeg også går som en elefant med tunge, hårde steg. Kommer borti/velter ting med plutselige, brå bevegelser. Har litt problemer med romfølelsen, så kan dunke borti bord og andre ting som står på gulvet - får en del blåmerker av det. Kan ikke spille ball eller balansere. Finmotorikken (tegning, skriving) er derimot bra. Vet at andre har det omvendt.

VeganGeek
2008-11-16 02:45
0

Jag har problem med både fin- och grovmotorik och har haft det hela mitt liv.

Fast å andra sidan så var det ju en DAMP -diagnos jag fick så det kanske hör till?

Sen verkar det vara någon vajsning med min rumsuppfattning eller något åt det hållet jag går ofta in i saker och tydligen går jag ovanligt nära väggarna för det händer relativt ofta att slår emot dörrhandag med underarmarna mest, dörrhandtag är som bekant hårda så det gör duktigt ont.

[aspie]
2008-11-16 10:32
0

Niklas, det stämmer att när man gär ett spergertest så brukar frågan om man brukar gå på tå upp.

Jag gick extremt mycket på tårna när jag var lite och går fortfarande på tårna även nu i vuxen ålder men inte riktigt lika ofta

Flört

Sweetelle
2008-11-16 11:46
0

# 12 AnneHedvig, din beskrivning stämmer bra på mig, kass grovmotorik men helt acceptabel finmotorik.

HannaM
2008-11-20 22:14
1

"Sen verkar det vara någon vajsning med min rumsuppfattning eller något åt det hållet jag går ofta in i saker och tydligen går jag ovanligt nära väggarna för det händer relativt ofta att slår emot dörrhandag med underarmarna mest, dörrhandtag är som bekant hårda så det gör duktigt ont."

Hmm… låter bekant på något vis. Extremt bekant. Brukar få påminna mig dagligen om att man inte kan ta genvägen genom väggen, trots detta får jag smällar. Börjar misstänka att mina dörröppningar flyttar på sig när jag försöker gå igenom dom…

[Thiah]
2008-11-20 23:14
0

#13 jag trodde det var en helt okej sak att göra. Gör så hela tiden men har alltid ansett att det är för att jag är klumpig som attan

leijasmatte
2009-02-14 01:31
0

Sonen har ADD och har bra grovmotorik men lite sämre finmotorik. syns hur han håller pennan bla. Vet inte om det beror på ADD eller att det bara slumpat sig så.