Autism liknande
tjosvejs jag har inte aspberger utan autism liknande kände mig lite utstött det står alltid om aspberger och aldrig om Ngt annat I alla fall autism är väldigt jobbigt man har obehagliga rädslor som stör en i vardagen måste ta massa medeciner får ångest med andra människor har massor utav krav på sig själv det är inte alltid lätt att inte vara som alla andra när jag var yngre hade jag inga problem jag var bara blyg hade hur många vänner som helst gick i en normal klass och red och sådant ända till 6an " då gick någoot jäävliigt fel " för då började allt gå baklänges istället för framåt, jag förlorade massor utav mina sociala skillz men fortfarande kan inte många förstå att jag har de..(autism asså) för jag är väldigt bra på att vara social!! jag har även svåra utbrott och sömnproblem Men det ska bli bättre nu hoppas jag
Hejdoo:D

Att säga elaka saker är ju aldrig ok. Däremot så har man normalt problem med impulskontrollen och säger saker för snabbt, innan hjärnan är med. Ofta inser inte personer med ADHD hur det man säger och/eller gör påverkar andra, för man har så intensiva känslor själv. Man kan säga att som ADHDperson har man ett temperament som en femåring på många sätt, man reagerar ofta väldigt omoget. Läs olika trådar här så kommer du nog förstå lite mer om ADHD.
Jag har autistiska drag, det anses vara en mildare diagnos än autismliknande tillstånd. För mig handlar det mycket om att jag inte klarar av att situationer inte blir som jag förväntar mig, att jag har en tendens till att fastna i olika intressen. Jag har dessutom en hel del problem med interaktion med andra människor rent socialt, mer än vad man bara har med ADHD. Många symptom är samma med både ADHD och Asperger/autism även om orsaken till viss del är olika mellan de båda två diagnoserna, därför kan det ibland vara svårt att hålla isär - hos mig var det dock så att utredarna ansåg att problematiken inte endast kunde förklaras med en ADHD-diagnos.
Skriver kanske mer senare när inspirationen faller på ;o)

Ett litet tillägg; ADHD kan ibland dölja aspergersymptomen, så min läkare sa att när jag väl blivit medicinerad för adhdn så är det möjligt att det visar sig att jag faktiskt även skulle kunna få det som diagnos.
ADHD = Kaos och Asperger = Ordning -> ADHD+ Asperger = Ångest
Det här är min egen uträkning av det här, att ha både ADHD och Asperger skapar en otrolig ångest eftersom man då lever med ett väldigt starkt behov av ordning och rutiner och en stabil och oföränderlig miljö, samtidigt som man saknar all förmåga att upprätthålla ordning/rutiner ihop med ett starkt behov av omväxling och att man lätt blir uttråkad ;o)
Gemensamma nämnare är ju problem med social interaktion och att hålla koncentrationen på saker som man inte är intresserad av.

#4 räcker med "bara" ADHD för att få ångesten=) Även med en adhddiagnos är man i stort behov av ordning och reda för att få saker att flyta på och det är ju inte lätt när man tröttnar på allt så fort att hålla rutiner. Men det kan ju inte bli lättare om man dessutom har autistiska drag elelr Asperger.
Man har svårt med autism liknande oxå, inte lätt alls vore mycket bättre å va "normal"

#5 & 6 Självklart, ville bara illustrera lite.
Jag tror ingen på det här forumet kommer undan varken ångest eller den jobbiga maktlösheten…

#7 nej så är det väl tyvär