ADHD och Autism i samma familj?
Jag googlade lite och fick fram denna info om autism och ADHD.
"Forskare har nu samarbetat vid Wellcome Trust -institutet i Oxford samt Kaliforniska - universitetet (UCLA). Forskarna har sökt och anser att de med stor säkerhet funnit en gen som kan kopplas till ADHD. Genen har tidigare kartlagts och det har konstaterats att samma gen har anknytning till autism."
""Det kan tyda på ett gemensamt genetiskt mönster bakom båda dessa diagnoser", säger Christopher Gillberg. ADHD och autism har många gemensamma drag, denna forskning har gjort att misstankar om ett samband blivit starkare"
Med tanke på vad de skriver borde det vara vanligt förekommande av alla möjliga NP diagnoser i en och samma familj (eftersom det är så ärftligt med)?
Att det är vanligt att ha tex både AS och ADHD vet jag, men undrar hur vanligt det tex är att en mamma med ADHD får barn med AS (utan ADHD).
Vi har både ADHD och AS i samma familj (olika personer med olika diagnoser). I släkten har vi några med AS och några fler med ADHD. Efter det att min son fick AS diagnos var det dags för min dotter att utredas. Enlig min åsikt lutar hon mycket åt ADHD hållet, men eftersom brorsan har AS ville barn hab först inte ens utreda något annat än AS på henne.. fast de utredde ADHD med tillslut.. de verkar inte ha några tankar på att ADHD och autism tillhör samma gren?

#1 Ja det verkar ju vara väldigt mycket vanligare att man är ett par stycken i familjen eller släkten med NP diagnoser än att man är ensam om det…Ännu så länge har jag faktiskt inte träffat en familj där bara barnet (eller bara föräldern för all del) är ensam om sin diagnos i familjen. Träffar ju en del inom jobbet. Ändå hävdar allmänläkare (de jag har pratat med) att det är väldigt ovanligt och att speciellt autism inte är så ärftligt. Men kunskapen är ju katastrofalt låg bland dem som inte har en "riktad" kunskap inom NP, det är i alla fall min erfarenhet. Vill man veta något ska man nog i första hand söka sig till folk med personlig erfarenhet av NP. Verkar vara ett säkrare kort. När jag väntade mitt tredje barn var jag lite halv orolig för det här med ärftlighet av AS och ADHD, jag bad om samtal för att ha någon att "bolla" frågor med… De skrattade bara åt mig och sa att blixten sällan slår ner på samma ställe två gånger (vilket man för övrigt nu för tiden vet att blixten gärna gör, slår ner på samma ställe flera gånger alltså..). 

#2 ja såklart blixten oftare slår ner på vissa ställen=) Har man en flaggstång på en slätt är det inte ås märkligt om den går ner ofta. Familjer med många som har NPF är kanske helt enkelt flaggstänger på en åker.. hmm.. nej jag tror jag börjar bli trött.