Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 5864 ggr
Lostlie
2009-03-10 12:53
0

Koffein?

Hur reagerar ni på koffein? Tar koffeintabletter och dricker massa te (gillar inte kaffe). Märker att jag blir lugn när jag är rastlös och jag blir lite piggare när jag är trött. Det kanske är så koffein fungerar på folk i allmänhet? Eller så har det en annan effekt på dem med ADHD/ADD? Hur upplever ni det?

Sweetelle
2009-03-10 14:08
0

Jag kan inte säga huruvida det spelar roll om man har ADHD eller inte däremot kan jag berätta mina egna erfarenheter och vad jag har hört.

Dels verkar det som att koffein påverkar människor väldigt olika, det kan bli nästan hur som helst, en del märker inget andra mycket, vissa blir lugna andra speedade, en del får lättare att somna och andra får svårare för det. Tydligen är koffein inte bra om man är deppig, det kan få en att må sämre, om det i sig kan förvärra en depression, orsaka den eller exakt varför det påverkar vet jag inte. Det kanske bara är så att en del får svårt att sova och sömnbristen i sin tur förvärrar depressioner. När jag låg på psyk så begränsade de tillgången på kaffe just för att det inte var bra för människor som mådde dåligt. Koffein skall tydligen hjälpa till om man vill gå ner i vikt också.

När det gäller mig själv så testade jag att äta koffeintabletter efter att jag fått barn, sömnbristen gjorde att jag gick runt som i en dimma och då åt jag koffeintabletter vilket gjorde att jag fungerade betydligt bättre, efter et tag var jag dock helt slut och fick sova ikapp, dessutom fick jag magkatarr.

Efter det har jag periodvis druckit kaffe och ätit tabletter, även om jag varit mer restriktiv, numera tycker jag inte längre att de är positiva utan bara får mig att bli stressad och speedad, särskilt sedan jag började med Concerta verkar jag må riktigt dåligt av koffeinet då jag nästan kan bli yr och inte alls må bra när jag druckit en kopp kaffe (det låter sjukt jag vet, men jag har testat flera ggr och jag verkar reagera så varje gång jag dricker kaffe nu). Visserligen kan det bero på att jag inte äter lika mycket mat så att jag bara har ätit Concerta och kaffe kanske spelar in för att jag blir yr med ;o)

Hoppas någon annan har ett mer relevant svar på din fråga!

Lostlie
2009-03-10 14:20
0

Tack så jätte mycket för svaret ElvaHax, det var intressantGlad!

VeganGeek
2009-03-10 18:39
0

Mmmm koffein! Skrattande

Jag blir lugnare av koffein, tog två koffeinttabletter i skolan en gång för att jag var uppvarvad och då höll jag på att somna i stället. Skäms

När jag var i tonåren och inte var diagnostiserad och inte begrep att jag reagerade annorlunda på koffeintabletter än mina kompisar brukade jag ibland ta koffeintabletter för att piggna till när jag inte hade sovit vilket brukade sluta med att jag var lika trött men dessutom mådde illa.

Jag fick dessutom koffeintabletter utskrivna av min läkare innan jag provade en ADHD medicin första gången, något om att hon skulle se om central stimulerande medel hade någon effekt innan hon skrev ut den "riktiga" medicinen, detta var typ 8 år sen eller så, så jag minns inte helt hur hon resonerade där.

Just nu sitter jag och dricker en Mountain Dew för att få lite lugnade koffein.

Sweetelle
2009-03-10 19:34
0

#3 Intressant!

Det är ganska fascinerande att man kan reagera så olika!

linhof
2009-03-10 20:03
0

koffein tabletter har jag aldrig provat… men kaffe dricker jag hur mycket som helst av…dygnet runt Förvånad och märker ingen skillnad om ja inte gör det. Eller, jo det gör jag. Jag får huvudvärk om ja inte dricker kaffe Flört

Däremot kan jag inte dricka mycket kaffe om jag dricker cocacola…. då blir jag hyper. Överdos eller nåt *fniss*

Niklas
2009-03-10 20:07
0

Lite utanför ämnet, men ändå inte:

Jag påverkas av choklad som många av kaffe. Om jag äter mörk choklad på kvällen tar det evigheter innan jag kan somna. Jag kan känna mig trött men sömnen kommer inte. Innan jag såg sambandet var det riktigt jobbigt eftersom jag tycker mycket om choklad.

Nu använder jag det om jag till exempel ska köra bil långt. En halv chokladkaka gör att jag kan köra väldigt länge.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

linhof
2009-03-10 20:11
0

#6 men det är inte så ot…innehåller ju kakaobönor o de har samma effekt som kaffebönor på hjärnan… höjer både dopamin o serotonin en stund…. har ja läst nånstans ska  jag väl tillägga…

Niklas
2009-03-10 20:14
0

Jo, jag har också läst att choklad ska ha en uppiggande verkan. Min fru påverkas inte alls så.

linhof
2009-03-10 20:32
0

Niklas ge henne dubbla dosen, ostbricka o ett glas rött så ska du se att hon blir go Flört

Niklas
2009-03-10 21:03
0

Behövs inte. Det är hon ändå. Glad

[Tassy]
2009-03-10 21:15
0

Har ingen diagnos (än) men misstankar om Asperger och ADHD/ADD. För min del beror det mycket på hur jag mår då jag får i mig koffein, jag kan bli vansinnigt hyper, trött eller rent utav må dåligt och få ångest. Man kanske kan säga att koffeinet förstärker min sinnesstämning, så jag passar mig för att få i mig för mycket utav det, det kan sluta illa med lite otur.

Porklash
2009-03-10 21:44
0

Jag har ju ingen diagnos (på Fredag börjar kampen för att få en utredning) men har varit storkonsument av kaffe.

Cirka två bryggare om dan satte jag i mig. Slutade med kaffe för cirka fyra år sedan men dricker ibland vid festliga tillfällen.

Har idag fått lära mig uttrycket bonntjack om kaffe. Ganska passande.

pEr

Niklas
2009-03-10 22:31
0

#12: Det låter lite som självmedicinering. En del använder Coca Cola också. Fast kanse bättre det än tyngre droger.

Lostlie
2009-03-10 23:18
0

Jag sätter tyvärr i mig en hel del koffeintabletter under en dag, plus att te innehåller en hel del koffein och det blir mycket te under en dag. Intressanta svar, tackar alla! Känner att jag borde dra ner på det för min mage klarar det dåligt, men det är svårt. Koffeinet fyller ett syfte hos mig och jag har för tillfället inget att ersätta det med.Glad

Anne-Hedvig
2009-03-11 01:58
0

Te - noe må vi kose oss med, vi som hverken røyker eller drikker alkohol!

linhof
2009-03-11 02:05
0

#12 och 13    då räknas jag som tung missbrukare! jag sätter i mej mellan 2 och 5 kannor om dan! (eller dygn kanske ja ska säga) Förvånad

Fast blir det cola så sjunker ju kaffenivån….

Porklash
2009-03-11 20:31
0

Hörde en gång på radion om en man som drack cirka 11 liter kaffe om dan. Han hade thermos med sig i bilen!

phernilla
2009-03-12 00:02
0

Jag fick diagnosen DAMP då jag var 13 år. Då fanns inte ADHD-diagnoser alls typ. Skulle dom utreda mig idag så skulle det nog helt klart bli ny diagnos o ADHD. För DAMP har jag inte alla kriterierna för, men på ADHD stämmer det in på pricken, däremot.

På mig har kaffe ingen uppiggande effekt alls! Jag kan dricka kaffe precis hela dagarna utan att det blir nån skillnad, kannvis. Jag kan även dricka kaffe precis innan jag lägger mig, för att sen borsta tänderna o släcka lampan.

O jag somnar DIREKT!

allobosia
2009-03-12 18:27
0

Jag har varit bästa vän med coca cola men nu har jag typ blivit allergisk? Jag får världens huvudvärk av det och det blir likadant av all annan läsk som innehåller koffein…

Men men, det blev iaf enkelt att sluta dricka och det var endå vad jag ville.

HannaM
2009-03-13 09:12
0
VeganGeek
2009-03-13 14:04
0

#6 Alltså jag har en kompis i USA som inte klarar koffein p g a sin MS och har sorgset berättat att hon därför inte heller får äta choklad.

Jag trodde först att det var som de hade några tillsatser i sin choklad "Over there" men det förklarar ju det hela!

Sen inser jag att jag glömde nämna en sak i mitt förra inlägg som odiagnosticerad tonåring drack jag VÄLDIGT mycket kaffe, jag sågs nästan aldrig utan en kaffekopp i näven, sen går även jag lite utanför ämnet och nämner nikotin, jag rökte när jag var yngre vilket dels var för att jag ville passa in men ändå lite märkligt eftersom jag egentligen aldrig vande mig vid smaken och hela tiden tyckte att det var lite "schämmigt" att röka. Rynkar på näsan

Froddel
2009-04-11 22:55
1

#11 Bra "tips" det där med att kaffet kan förstärka den sinnesstämning man är i. Jag ska vara lite mer vaksam på detta framöver och se om jag själv märker någon skillnad.

#18 Jag har heller inga svårigheter med att somna om jag dricker kaffe sent, jag kan t om bli trött av kaffe. Däremot dricker jag ganska mycket kaffe om dagarna.

Svea-
2009-04-12 18:00
0

Om jag dricker för mycket kaffe får jag "ångestpåslag" och hjärtklappning.Vet att för mycket kaffe,te å likande kan ge ökad ångest.

Vet oxå att socker kan ha liknade effekt som tex Concerta på oss med bla adhd…

vet att jag cigaretter oxå är svårare att sluta med om manhar adhd…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Froddel
2009-04-12 19:08
0

Är det därför jag blir lugn av socker då? Jag blir inte alls speedad som många kan bli av socker. Jag blir oftast väldigt trött och då behöver jag inte alls ha ätit mycket.

Och rökningen sen, hopplöst att kunna sluta med det…

Svea-
2009-04-12 19:51
0

står så här om godis,cola å rökning…(bok om flickor och adhd)

många barn med ADHD kan genom de biokemiska effekterna av intag av socker och andra kolhydrater få sin första upplevelse av att kunna lugna ned sin egen rastlöshet.Godisätande ger högre glukoskoncentration i hjärnan.Det är då visat att socker och andra kolhydrater metaboliseras,höjs nivån av serotonin och dopamin i hjärnan,I viss utsträckning har dessa näringsämnen effekter på hjärnan med fuktion liknande den hos centralstimulerande och andra läkemedel som används för att behandla ADHD.

cola..hon känner att hon kan koncentrera sig,koffein stimulerar centrala nervsystemet och väcker den hypoaktiva hjärnan hos flickan/kvinnor med ADHD.

Det har visat att nikotin påverkar vakenhetsregleringen  hos barn med ADHD på samma sätt som centralstimulerade mediciner.Det är lätt att förbise att det ochså kan användas som ett medel för självmedicinering.Precis som koffein stimulerar nokotin den underaktiva delan av ADHD vid ADHD vilket ökar tankeskärpan,,det är då inte förvånade att rökare med ADHD är de som har svårast att sluta..

jaaaaaa…bra läsning alltså…svårt för mig att skriva allt bra det står…

Froddel
2009-04-12 20:51
0

Ja, men då förklarar det ju en hel del ju…

Är det boken som heter Flickor med AD/HD av Kathleen G Nadeau? I så fall är den jättebra och massor däri stämmer in på mig. Grejen är bara att jag inte kommer ihåg vad jag läst, jag glömmer så lätt.

Svea-
2009-04-12 22:23
0

ja det är den boken…glömmer jag med…men då och då ploppar saker å ting upp ,,,