Kvinnlighet
Ni som har diagnosen ADHD eller tror att ni har den, hur upplever ni er kvinnlighet? Känner ni er bekväma i den, med klädsel o allt?
Jag misstänker att jag har ADHD och står i kö för utredning. Jag har alltid varit en typisk pojkflicka och idag i vuxen ålder (31) så har jag jättesvårt med att tex ha kjol eller klänning på mig. Jag kan lika gärna sätta på mig en säck, peruk och lösnäsa, för jag känner mig precis lika utklädd o dum! Jag vill gå i jeans och typ luvtröja, och gör det i princip alltid.
Håller med. Mina problem består dock mest av att jag har problem med att uppföra mig som en "typisk" tjej och mamma i 30 års åldern. Det finns tydligen färdigklippta mallar man ska använda sig av
.
Jag upptäckte dessa mallar försent och har märkt att det provocerar andra mammor när man inte använder dem… Man får INTE se bra ut om man är 30 år och har fött tre barn och man får INTE köra motorcykel eller vattenskoter. Man får ABSOLUT INTE köra inlines ett par dagar i veckan och man får inte gå ut o festa…. och inte sminka sig snyggt eller lyssna på hög musik i bilen när man ska hämta barnen i skolan… ja just det, man måste ha ordning och reda runt sig och pyssla eller hitta på andra projekt med barnen MINST tre dagar i veckan… och om man glömmer barnens gympakläder är detta ett DIREKT kvitto på att man är en dåååålig mor.. Det är väl vad jag har fått höra… hi hi hi, tänk allt jag inte får höra… ja, ja, det man inte vet.. (jag är lite sarkastisk här, hade behov av det just nu, sorry
)

Helt ok 
Stå på dig bara och fortsätt att vara du. Vem vet hur tråkiga deras liv är med deras "mallar"?!
#1: Det är väl bra att du inte behöver gifta dig med de andra mammorna? 
Tack, deras liv är garanterat tråkigare än mitt i alla fall
. De gnäller konstant…. oj, ja just det, glömde nästan
… man får INTE vara glad och positiv och prata glatt med andra människor, man MÅSTE ha något att gnälla på. Tror nästan den lyder under regel nr 1
Exakt! Bra sagt! Har dock en vänninna i samma ålder som är lika tokig som jag! Vi åker inlines och vattenskoter tillsammans…. medan de tråååkiga mammorna tittar på hahahaha…. hu, vad elak jag är
, tror jag ska gå å lägga mig nu…hihihi
pojkflicka, misstänkt adhd/add 
Nja, har tidigare använt kjol och klänning ibland men numera är det nästan bara byxor och gärna herrkläder eftersom damkläder sällan har ordentligt med fickor och ofta är lite urringad vilket jag aldrig skulle ta på mig frivilligt.
Känner mig inte särskilt kvinnlig och vet inte om jag är särskilt manlig heller, använder aldrig smink och har numera väldigt kort hår, kan annars inte komma på något "kvinnligt" att ta ställning till.
Pojkflicka här oxå med trolig ADHD och AS. Pojkklippt som liten med och jeans med morakniv i livremmen, lekte bara pojklekar.
Tonåren- jeans- t-shirt luvjacka- gympadojor
Äldre- klänning på sommaren ibland,annars shorts och linne.
Nu på äldre dagar sen jag gick upp massor av medicinen går det inte med jeans längre utan jag måste ha mysbyxor eller klänning. Helst kjol med resår i midjan som jag drar ner under navel och höftben, annars får jag panik.
Min dotter frågade härom dagen varför jag hade börjat använda tantkläder. Oooos! 
Pojkflicka jag med… lekte alltid med killar när jag var liten, var inte förrens typ 4:e klass som jag tvingades in i dessa tjejgrupper där man skulle ha kalas och prata smink. Fast jag var den enda tjej som fick gå på killarnas kalas också, det var mycket roligare, inte massa skvaller och tjaffs.
Har haft klänning 3 gånger sen jag var typ 6… mosters bröllop där man mutade mig med liserberg och hästridning, konfimationen men bara ena dagen och sen en formell middag med flygvapnet där det var beordrat klänning.
Älskar luvtröjor och min släkt har äntligen insett det och gett upp alla försök till stickade tröjor med monsterstora knappar som hänger som tält på en.
Träniingsoverall är trevligt :)
Har några få skjortor och lite mer tjejiga byxor men annars så blir det mest praktiska kläder framför tjejigt. Även om jag har blivit lite mer tjejig i stilen sen jag träffade sambon, men det har säkert att göra med att han inte gnäller över vad jag har på mig.

Kommer ihåg min mamma som enträget skulle få mig till att ha en liten kjol på mig när jag var liten, jag sparkade och slogs, spottades och rivdes och blev helt vild. Då gav hon upp. Och jag hängde oftast med granngrabbarna och lekte krig och sånt och hamna ofta i slagsmål. Sen har jag en barndomsvän (tjej) och vi har alltid varit som ler o långhalm, men hon var också lite grabbig och jäklar vad hyss vi hittade på. Oftast var det kanske jag som drog med henne
på olika upptåg..
Vad det gäller klänning så är det förenat med ren och skär panik!! En kompis frågade mig om jag ville vara tärna på hennes bröllop i augusti och jag svarade såklart ja (för det gör jag alltid utan att tänka/känna efter innan jag svarar) fast hela kroppen skrek neeeeej. Hur som helst så satt jag mig rejält i klistret och gick med ångest och provade en klänning ihop med henne. Men ikväll måste jag ringa o säga att jag inte fixar det. Jag har förberett henne och försökt att förklara men jag är osäker på om hon verkligen förstår mitt dilemma. Och så känns det som att jag förstör hennes bröllop

hmm.. kjol.. jo jag äger en tror jag. Men jag känner mig utklädd. Det går liksom inte ihop med mitt rörelsemönster att ha kjol=P Jag känner mig fångad och utblottad på samma gång.
Så fort jag kunde säga ifrån vägrade jag sätta på mig kjol och klänning.
Preics, det är inget praktiskt med att ha kjol, inga fickor att ha roliga saker i och inte kan man rulla på marken. Själv så var jag ute mycket och lekte och då funkar det inte med tjejiga "finkläder".
Numera släpar jag omkring på massa roliga prylar i ryggsäcken. Har fått höra av både släktingar och okända att tjejer inte har ryggsäck. JAg har aldrig haft handväska och förstår mig inte på de som har sånt. Så opraktiskt när man kan ha ryggsäck. Grön ryggsäck med lite tygmärken… orka fjanta runt med en handväska. ;)

Handväska? Vad är det? Något man kan äta?

Nä, inga små fjöntiga väskor iaf, men om de typ är som en tygkasse fast i väskform funkar det för mig. Allt möjligt får plats. Spännande när jag häller ut allt på golvet emellanåt för att städa i den. Oftast är det bara en massa skräp…Fast ryggsäck är oxå himla bra, har själv en sån där sportig variant av en skötväska som egentligen ska hängas över handtaget på barnvagnen. Många bra fack…som gör att jag lättare tappar bort grejerna 

Hmm, har alltid fått höra att jag hade sånt "flickit" eller kvinnligt rörelsemönster, redan som liten, men pojkbusig o vilda lekar, min brölloppsklänning var första klänning jag hade som vuxen. Köper klänningar o vill ha dem på mig men sen kan jag inte…känns så obekvämt o fel.

Har inte läst alla svar… men typiskt pojkflicka jag med…. en riktig pojkmamma… har lite svårt för min dotters flickigare drag *flinar*
Handväska har jag aldrig begrepet mej på… har några men använder de helst inte….
Klänning/kjol gillar jag inte…känner mej superlöjlig….
Och jag förstår heller inte andra mammor… som #1 säger fast med mina ord: herrejisses om man inte ser ut som andra!!! Katastrof!! jag gillar faktiskt att klättra i träd, åka pulka, vräka på stereon i bilen, helst techno, med eller utan ungar spelar faktiskt ingen roll…. Jag hamrar, snickrar, mekar med bilen, vill ha en trike (har ingen balans så en vanlig mc är uteslutet) jag vill styla min bil… och jag är likt förbaskat en tjej!! snart 36 bast!
Min 14 årige sons kompis satt med mej i köket härom dan… jag frågade varför han hängde med mej o inte min son… tja, jag gillar att vara med dej….du är inte som andra mammor… jaha? sa jag… jooo du är cool! man får göra så mycket för dej.. som man inte får för andra mammor! o jag fick panik!!!
Herregud vad har jag gjort!!!
det visade sej att jag gjorde exakt som andra mammor…samma regler MEN! jag var inte föredömande, jag PRATAR med dem…istället för att förmana… och att det gick att prata sex med mej. DET var det bästa….. tycker pojkarna i alla fall…
Det visade sej att min sons polare tyckte han hade en cool morsa
och det tycker min son med!!
Bara för att jag inte är som vanliga mammor 
Jag är väldigt kvinnlig rent utseendemässigt om man ser till de gängse normerna för vad som anses vara kvinnligt; har ett stort intresse för kläder och smink, går lika gärna klädd i klänning/kjol som i byxor etc. Men; på mga sätt är jag inte alls bekväm i min kvinnoroll och då främst på det sexuella planet. Jag ogillar att underkasta mig mannen och vill hellre se att mannen underkastar sig mig. Har problem med ett flertal sexställningar (doggystyle, missionären, deep throat etc), då jag tycker att de symboliserar makt och dominans. Dessutom lider jag av en smärre penisavund; skulle hellre se att jag penetrerade mannen, än tvärtom. På många sätt ser jag dessutom mig själv som könslös. Jag föraktar könsroller och det samhälle som underbygger dem - allt ifrån att det är kvinnan som blir uppraggad av mannen och inte tvärtom eller att det skulle vara okej för en man att ta sig en tio år yngre kvinna bara för att kvinnan anses mogna snabbare rent mentalt, till snack om kvinnans "biologiska klocka" och mannens "behov" av att sprida sina gener. Bullshit, anser jag. Vi har alla våra individuella skillnader, det ligger inte i könet.
Dessa värderingar ställer till det en hel del i mitt privatliv, då det knappast gör det lätt för mig att hitta en partner att fungera ihop med. Jag fullkomligt avskyr män som försöker ragga upp mig eftersom jag tycker att de är på tok för aggressiva och påstridiga för min smak. Jag vill hellre ta den rollen själv. Dessutom skulle jag bli skogstokig om en kille tog tag i mitt huvud när jag gav honom oralsex och själv försökte styra mina rörelser genom att munknulla mig snarare än ta emot. Visserligen anser inte jag att detta är en fråga om kvinnligt resp manligt, men i vår tid när rollerna fortfarande är som de är, är det fortfarande en fråga om kvinnligt och manligt beteende eftersom vi är vad det förväntas av oss att vara. Nu är det möjligt att jag gled ut i alltför genusvetenskapliga tankegångar, men det var inte riktigt min mening.

Fast har du svårt för att "ta order" och anvisningar i andra vardagssammanhang också? Det har i alla fall jag, jag avskyr när någon annan ska tala om för mig att jag ska göra si eller så, att folk ska styra mig på ett eller annat sätt. Jag kan själv!! (låter som en liten trotsig unge)…….nu hamnade jag helt utanför tråden också :P
#18 Både ja och nej. Jag har väl inget större problem att ta order ifrån exempelvis min chef om jag på förhand är medveten om vad som gäller och att jag har tagit den underordnade rollen på eget bevåg. Jag har dock problem med folk som mästrar över mig och försöker styra mig utan att det finns någon egentlig anledning till det annat än att det passar dem att få köra med andra.
Ganska mycket pojkflicka, är diagnoserad ADHD.
Har en dotter som är 28 år och diagnoserad ADHD med drag åt Asperger, som ALDRIG klär sig i kjol, eller målar sig eller nånting.
Jo, kan måla sig lite lite, om hon ska ut, men annars känner hon sig utklädd också.
Hon går alltid i myskläder. Jag också om det bara funkar. (inte i alla lägen)
Man kanske måste bli en överviktig gammal kärring för att känna att resårkjolar och resårbyxor känns bättre
?
När jag var liten/ung var det ständigt jeans eller mysbyxor. Hatade kjolar, spetsar, volanger och blommiga kläder och det fanns ju mest på kjolar och klänningar när jag var liten
Har gått ner lite i vikt sen jag slutade med deppmedicinen så nu känns jeansen bättre igen.

Jag kom på att jag inte vill använda örhängen heller, det känns också för "fjompigt" på nåt vis, och den där känslan av att vara utklädd kommer då också.
Fast jag älskar smycken, örhängen, armband, halsband, ringar…
Fast ringarna använder jag inte längre, örhängen bara ibland, armbanden är trasiga men två halsband har jag. Förut hade jag massor.
Förut (80-talet) när jag jobbade i receptionen på ett ställe, så var jag alltid målad, högklackade skor, ofta kjol och trivdes DÅ bra med det.
Nu för tiden målar jag mig nästan aldrig, om jag inte ska ut, men vill ändå helst ha jeans och tröja. Hemma ALLTID myskläder.

Armband och halsband och funkar om de är diskreta.
Hej Froddel!!
Ville bara säga att jag har ADHD - och jag är "kvinna" ut i fingerspetsarna
Jag älskar att ha klänning eller kjol - men tyvär så har vi ju vinter i sverige och då blir det mest jeans och blus istället……morr…. Varför har vi inte sommar jämt?
Jag klär mig kvinnligt INTE utmanande/sexigt - fast ibland är man så fin i något så att det kanske blir sexigt ändå
….
Tyvär är jag ingen smyckes människa - fast jag kan tycka att det är vackert på andra.
Klocka använder jag inte heller……fast vi ned ADHD gillar väl inte klockan - den bara stressar en i livet!!!
Kram//Camilla

hu, halsband hemska tanke…det sitter om halsen o den är känslig!!!!!! ingen annan här inne som har "hyper känslig " hals???
#25 Jag hade kjol hela vintern. Det var faktiskt varmare än jeans. Även utan strumpbyxor. Har varit barbent under kjolen oxå under vintern. Går jättebra med en lång kappa och höga stövlar 
#26 Jo, om dom sitter tajt, men hängande gör inget. Däremot så har jag svårt med polotröjor, jätteobehagligt.

#26… jo, ingen får röra den, inga polotröjor och halsdukar är läskiga. Mitt halsband jag haft flera år funkar.
Ja, helst inget som sitter åt runt halsen, det är väldigt obehagligt.

Gillar inte heller sånt som sitter åt kring halsen. En tunn tunn halskedja som jag alltid burit funkar bra, men annars är det himla svårt.

#26 samma för mig….jobbigt med saker kring halsen, har bara örhängen och armband om jag ska ut, samma med klänningar.
gillar inte spets och sånt krims-krams heller

#26 Nä fysjutton för spets å "krimskrams", så kliigt och obekvämt……………………….det blir inget rafsset för mig inte
!

Haha.. jag i raffset… mina man skulle dö av skrattattack=P Jag skulle klia ihjäl mig=p Njae hoppar den biten
Raffset!
Hmm, är det inte en hor-grej från början 
I vilket fall som helst kommer jag aldrig att använda en sån, fy så obekvämt! Jag har t.o.m slängt iväg min BH dels för att det är äckligt så oehagligt, kan knappt andas normalt och så kliar det, för att inte snacka om andra plastdetaljer som finns i spektaklet.
Sen sa mn läkare åt mig att vara utan för att jag är så överkänslig. Du har ändå så fina och fasta sa han, ha ha ha ha
Men älltid är det väl nån som retar sig på det 
Jag har läst era inlägg här i tråden och tror nog egentligen att det mesta beror på att tjejkläder liksom är gjorda tajtare och obekvämare.
Jag går helst i adidas brallor eller jeans och t-shirt..
Just det här med kvinnligt och manligt tror jag i sig inte har nåt samband.. det finns ju jättemånga tjejer som inte har ADHD som också är obekväma i sin "tjejroll"
Men däremot att vi med ADHD inte gillar skav och lappar på kläderna, dragkedjor och allt som skaver, eftersom vi är extra känsliga på kroppen.
Dessutom funkar det ju rent praktiskt dåligt att tex sätta sig med benen i kors som en indian med kjol på sig… så visst att vi har ett rörelsemönster eller beteende som inte passar ihop med tjejkläder.
Det är nog mycket därför man aldrig känner sig bekväm i tjejkläder.
Ett tips ang BH är ju att köpa mjuka sportbehåar… de sitter skönt och känns bra

#36 Ja, urlöjlig skulle jag känna mig minst sagt!! Men gudars vad jag skulle skratta
…..hohoho vilken syn!!!
Jag va ju iväg o skulle prova ut en tärn-klänning härom veckan till en väns bröllop….men jag fick säga nej, för att jag inte klarar av det..

aspie! 50+ och utan BH! 
Ja, utan BH skulle jag ju INTE gå ut! 
Har ännu inte hittat en sport BH som inte har kliande sömmar, den jag köpte sist åkte iväg omgående 
Ja, Mysan.. Än så länge är tanten ganska fin, inget häng här inte. Började inte med BH förräns jag var 40-42 nånting 
Min dotter som är 10 och också har ADHD
Hon har alltid alla underkläder ut och in, så sömmarna kommer utåt..
jättefiffigt.
Det är verkligen inte snyggt att inte ha BH om man inte har en väldigt fin kropp, och det kanske du har… så då är det ju inget att bråka om…
Annars ser man ju lätt ut som en truckflata och det är ju helt ok om man är det, men annars kan det ju vara lite småfult
Det här var absolut inget påhopp på flator nu, bara så ni vet…
och sitter brösten där de ska så finns det ju ingen anledning egentligen om man inte har lust…
eller i och för sig… även om de inte sitter där de ska så är det ju upp till var och en..

En gång när jag jobbade och stod i kassan så kom den fram en kvinna med en pösig hydda och med en glest stickad tröja på sig, och gissa vad som stack fram ur tröjan?…………EN BRÖSTVÅRTA!!! HAHAHAHAHAHA
, jag tror jag dör!! Jag kunde inte sluta stirra, och det var jättesvårt att fokusera på att ta betalt för det hon handlade….
Vad är en truckflata?
Vänder oxå mina kläder ut och in, även på bh:n när jag hade den. Mina sitter för övrigt där dom ska, ha ha ha. De är t.o.m snyggare än de modeller och skådespelare man ser utan bh under utnmanande kläder.

När de börjar hänga för mkt så får jag väl ta fram de STORA kläderna så det inte syns, he he

apropå bh…. kappahl sälger en kanon bh utan sömmar! en såndär t-shirt bh…. är bygel inuti men den känner man inte alls…. den absolut goaste bh jag ägt nån gång
den e som en andra hud….
Mysan, jag har alltid haft små så jag har inte behövt avända BH tack och lov. Nu är jag gammal och har fina och behöver inga cilikoninlägg heller, he he
men å andra sidan så har jag endast 1 barn.
Froddel! Ja jag säger då det, HA HA HA, inte kul att behöva tilla på gamla bröstvårtor. Jag har oxå sett nåt liknande och hennes hänger långt ner under midjan och är ENORMA. Inte ser det för vackert ut men än sen, det är ju ett fritt land, he he 
Låter som en BH för mig om den är av bomull annars är det kört. Det är även doktorns order att ENDAST ren bomull får användas på mig(närmast huden)

#47… då e du körd 
Jag misstänkte detta. Kan ju ta bort mina och spela kille resten av livet så behöver ingen reta sig på mig, ha ha ha

#49 men du har ju såna där små ärtiga saker som egentligen inte behöver bh jue….
Och då kan ju andra reta sej hur mkt de vill…oavsett om du har bh eller inte… du vet…det är ju lite orättvist för de som har navelbesök…. glöm inte det 
Så du kan lika gärna strunta i bh…. det gör jag. har bara på den när jag ska gå ut…. typ.
HA HA HA, Navelbesök 
Om jag böjer mig fram riktigt djupt så hamnar jag kanske nästan där. Jo, jag är glad idag att jag fick så små då de verkar hålla sig på plats lite längre. Jag är nöjd med mina sen får andra säga vad de vill, huvudsaken är ju att de funkar som de ska 

#51 men det beror väl bara på att du är flexibel??? 
Jaaa…. de har ju fyllt sitt huvudsakliga syfte…o sen får de se ut som de vill 
Jo, jag är ganska "flexibel" he he he. När jag var ung kallade de mig för gummitjejen p.g.a min vighet 

#53….jag startar en ny tråd om det 
redigering: Flexibilitet fick den heta 
Jag föredrar jeans och luvtröja… Men kan använda kjol och sånt om jag känner för det.
Jag väntar på utredning för ADHD…
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.