Min sambos utredning
Nu håller min sambo på med sin utredning.
Han har varit där tre gången och fick idag reda på att han bara ska dit två gånger till.
Det lutar i alla fall åt att han har ADHD med drag åt Asperger och autism…
Jag trodde Asperger var en form av autism, men det kanske är fel?
Är det nån som har samma diagnos? Tydligen innebär den diagnosen också att det är Borderline?!
Vet inte, han är ju inte så bra på att förklara, missuppfattar lätt, så därför vill jag kolla med er.
Aspergers syndrom innebär att man håller sig inom autismspektrumet, alltså en mildare form av ren autism, en persom som är högfungerande med autism men ändå har stora problem. Har man det som huvuddiagnos så hamnar man dessutom under LSS-lagen.
Jag har massor av bra länkar om AS och kan rekommendera flera bra böcker
Tack Fiction och aspie!
Ja, jag får väl googla lite, men problemet är ju bara att hittar jag inte direkt det jag vill veta, så blir jag så otålig! 
Kan du vara snäll och länka lite, aspie, gärna såna sidor som är lätta att förstå 
hej
Det är väl känt att många av oss med ADHD har dåligt minne och att asbergers lätt missuppfattar….(om inte nu jag har missuppfattat…
)……Så jag tycker att det är jättebra att du intresserar dig så mycket för din sambos diagnos
- för han kommer med all sanorlikhet inte att begripa allt eller komma ihåg allt själv. Så fråga om du får en egen kopia på hans utredning när den väl är klar. Han kommer att behöva dig för att du ska minnas "åt honom".
Sen vad du säger om autism och asperber så "ligger ju Asperger INOM" autism.
Det där med att det skulle vara Borderline för det - fattar jag inget alls om….
.
Kram//Camilla
Många med AS/HFA blir ofta feldiagnostiserade med borederline bl.a tyvärr
Kul aspie…….dom länkarna vill även jag ha!!!
Kram//Camilla
Det kommer vännen
Påminn mig gärna om jag glömmer 

Borderline är väl en helt egen diagnos väl, vad jag har förstått?!
Ja, det är sant. Men ändå blir många med AS fel-diagnostiserade med Borderline inna de får "rätt diagnos"
Jaha ja.
Till sommarvatten: Problemet är ju att jag själv redan är diagnoserad med ADHD och har ett fruktansvärt dåligt minne! 
Så jag är nog tyvärr inte till stor hjälp.
Vi har dessutom inget förhållande längre, utan bor bara under samma tak tills huset är sålt.
Fast jag har misstänkt länge att det är nåt som inte stämmer med honom.
Men… Så fort han får sin utredning klar, får hmmmm vad heter det *tänker* ah… sina papper, så ska jag läsa och se, för jag förstår lite mer än vad han gör. 
Jag har lite mera koll, för jag har "bara" ADHD, om man nu kan säga så.
Fick diagnosen kombinerad ADHD… min utredning visade också att jag hade starka AS/autism liknande drag. AS och autism är inte samma sak, men AS är en form av autism. Man kan inte ha autism OCH AS samtidigt liksom… men jag tror "de" brukar skriva AS/autismliknande tillstånd, alltså inte att man har både och utan mer att det är svårt att avgöra vilket det är och då sätter man ett / emellan. Hoppas du förstår hur jag menar…