Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2525 ggr
[aspie]
0

Hur låter man när man har NPF?

Pratade nyss med sjukvårdsrådgivningen och hon frågade mig då en massa och då kom vi in på att jag ev har ADHD/AS.

Då sa hon: "Men du låter ju inte så" Förvånad

Men hur sjutton låter en människa med ADHD eller AS då?

Låter ni annorlunda ni med diagnos?

Niklas
0

Det var nog bara ett utslag av okunskap. Hon hade väl en bild av Rainman framför sig och tyckte inte att du talade som han.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

HannaM
0

Tihi.. jadu, det var det märkligaste jag hört på länge… så vitt jag märkt har jag inga konstiga ljud för mig… inga sirener som basunerar ut min diagnos

[aspie]
0

Hon menade att jag "låter för lugn" för att kunna ha ADHD/AS Förvånad

Ja ja, inget förvånar mig längre Skrattande

HannaM
0

Hmm låter för lugn… jaha, får väl montera på en bandspelare på ultraspeed i halsen så kanske det går hem hos folk som inte förstår en?

Froddel
0

Åh herregud, vilket rikspucko!! Inget förvånar mig längre… och på sjukvårdsrådgivningen sitter det ju ändå Sjuksköterskor som har en lång utbildning!!

Mysan59
0

MEN! Jag tror ingen har hört i telefon att jag har ADHD! suck…

[aspie]
0

#6 Så du låter inte hispig och galen i telefon då Mysan Tungan uteSkrattande

[aspie]
0

Hanna! Bandspelare med ultraspeed låter bra. Tror jag ska fixa en sån, he heSkrattande

linhof
0

låter? öööh? va? banan…eller en kaffekopp??? tegelvägg!!!Skrikandes

visserligen att många av oss pratar fort (me included) men för guds skull!!!! det är inget som märks i telefon!!! eller? jag vet att jag snackar fort så ska ja snacka me folk som inte känner mej så tar ja det lugnt…

och ska man snacka med 7kvården så får man ju prata som om man pratar med en idiot!! annars fattar de ju nada…eller förvränger allt man sagt till nåt som e milsvida bort…

dumma människa!

[aspie]
0

#9 He he he, lugn och fin nu lilla gumman Skrattande Inte jaga upp dig!

Kul stavning på 7kvården, he he, det måste jag komma ihåg.

linhof
0

#10 hihihi… mitt humör är sååå mycket bättre nu (pga Voxran) så det så Tungan ute

har mkt knasförkortningar i mitt textförråd… 7k, xtra, fon (telefon), 7khus (naturligtvis) mm, mm…. messar en del och det blir ju så himla dyrt om man skall skriva ut orden om det är mycket att skriva…

så jag förkortar och ber om ursäkt om det förvillar ngn… tänker inte alltid på det..Skäms

Mysan59
0

#7 Jodå, men dom har nog inte fattat varför… Cool

Men då ska ni se när jag är i en affär och ska betala, snacka om hispig.

Men ingen har frågat om jag har ADHD för det, även om dom säkert undrar lite Tungan ute

[aspie]
0

För min det är dina förkortningar kanonkul Skrattande

linhof
0

Skrattande

[aspie]
0

#12 Mysan, jag är oxå helhispig i affärer för det mesta. Känns lite pinsamt när folk vänder sig om och glor som de funderar på om jag rymt från nåt ställe, he he

Mysan59
0

#15 Ja, min sambo tycker ofta att jag är pinsam. Pratar högt och tydligt, så alla vet allt om oss Tyst

Fast jag skiter i det Skrattande

Och blir vi osams i affären (vilket händer ibland) då är jag inte nådig, då vet alla att vi är osams. *skrattar*

linhof
0

#16 hihi…precis som jag…

Mysan59
0

#17 Tur att inte VI bor ihop då! Vilket kaos skulle det inte bli då?!

*asg*

Puhlo
0

Bläblä, jag hatar att höra att jag inte verkar ha AS eller ADHD.. Skrikandes

Jag är otroligt uttrycksfull när jag pratar i telefon, jag tittar nästan alltid folk i ögonen (trots att jag hatar det), och jag har övat upp min mimik och min sociala interaktion.. Just för att det är så j-a jobbigt med folk!!

Jag har varit mobbad i hela min uppväxt, just för att jag är annorlunda.. Och då har jag lärt mig att sätta på en "mask" när jag ska umgås med folk jag inte är bekväm nog att vara mig själv med. Det tär oerhört, men det är nåt jag måste göra för att skydda mig själv.

linhof
0

#18 asgarvar! vi ska defenetivt inte gå o handla ihop i alla fall Skrattande

Mysan59
0

Nej helst inte! th_biggrin

[aspie]
0

#19 Visst är det jobbigt när de säger så. Eller att du verkar ju vara så normal, dig kan det väl inte vara ngt fel med o.sv… Gah! blir nipprig på såna svar

Puhlo
0

#22: Exakt! Som om alla människor som har nån sorts annorlunda sak, sjukdom eller vad fan som helst, sitter och basunerar ut det till alla och envar?

Om vi ska jämföra med nåt, sitter folk med Dyslexi och berättar det för folk de bara träffar sådär? eller?

Eller folk som har linser, inte fan säger de att de har synfel till alla?

Ja, detta är ett känsligt ämne för mig… :/

Froddel
0

Det är likadant när jag träffat en del läkare och pratat om att jag mår dåligt, eftersom jag ibland ofrivilligt lyckas skärpa till mig så verkar jag inte bli förstådd eller alls tagen på allvar. Tydligen måste man tugga fradga, lukta skit, va hålögd och va rufsig i håret för att det ska hända grejer.

Puhlo
0

#24: Froddel, det är exakt så det har varit för mig. :( Jag blir hyperrationell när jag är hos läkare, så jag visar knappt att jag hade ont när jag hade fått ett så djupt skärsår i tummen att jag fick nervskada och behövde operera.. :/

Den enda gången det har hänt nånting var när jag satt och berättade rakt upp och ner hur jag hade planerat min begravning, då frågade de om jag ville bli inlagd. :P

Froddel
0

Ja, det är hemskt när man ser hur verkligheten fungerarRynkar på näsan. När jag har mått som sämst har jag ju inte ens orkat att ta mig till nån läkare heller..

siennasmams
0

kan ju ha varit att hon syftade på att människor med Asperger ofta (enligt diagnoskriterierna, då) talar med monoton röst.

gillberg sade till mig att han inte kunde sätta aspergerdiagnos på mig på grund av att jag "har så bra språk."
*garvar*

[aspie]
0

Hmmm, jag tycker att min dotter har bra språk och hon har AS som huvuddiagnos. Hur är förresten ett bra språk? Obestämd

Tycker inte min dotter låter monoton heller. Men jag har fått många klagomål av andra för min röst och min röstvolym Skäms

siennasmams
0

det vet jag egentligen inte, men skulle tro att det som sagt var har mycket med tonfallet att göra.

jag har inte speciellt monoton röst, och när jag blir exalterad (till exempel när jag pratar med någon om nå't ämne som intresserar mig mycket, eller när jag helt plötsligt kommer på en [enligt *mig*, då *asg*] bra idé, så brukar min röstvolym öka, och ordfrekvensen likaså.
*garvar*

[aspie]
0

Men att ha monoton röst ingår väl inte i diagnoskrierierna? Förvånad

Jag har för mig jag läst att det är vanligt men inte att alla ska ha det för att få diagnosObestämd

Jag brukar oxå höja rösten när jag är nervös eller blir intresserad av något speciellt. Min dotter oxå.

Emaljoh4
0

#30 jag också! Skrattande Sitter typ och skriker nästan X'D

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

siennasmams
0

"4. Tal och språkproblem:
(minst tre av följande)
(a) sen talutveckling
(b) ytligt sett perfekt språk
(c) formellt, pedantiskt språk
(d) egendomlig röstmelodi: rösten entonig, gäll eller på annat sätt avvikande
(e) bristande språkförståelse, inklusive missförstånd i fråga om ordens bokstavliga/underförstådda innebörd"

länk till diagnoskriterier

men *alla* som får aspergerdiagnos uppfyller ju inte just *detta* kriterium, då, men det är förmodligen ett av de allra vanligaste, och därför inte så underligt att det är det som fastnat i minnet hos folk som nå'n gång fått Asperger beskrivet för sig på ett kliniskt sätt.

[aspie]
0

Hmmm, hade visst glömt det..

Vilka punkter uppfyllde du enligt Gillberg då?

siennasmams
0

# 33

jag fick ju diagnosen "adhd och damp med drag av Asperger syndrom", så jag uppfyller de flesta, men inte i tillräcklig utsträckning för att han skulle kunna sätta aspergerdiagnos.

det som främst fick honom att tveka var just den språkliga biten, men det är kanske inte så konstigt att jag inte har några större problem med mitt språk, eftersom just "språk" är ett av mina specialintressen.
*asg*

[aspie]
0

Hmmm, konstigt Obestämd

Kan inte ADHD störa lite vid en AS-utredning? Klart Gillberg borde ju veta eftersom han är proffs.

Men jag tror jag läst någonstans, kanske i en av Karin Stadlers böcker att diagnosktiterierna borde ändras på vissa ställen just eftersom en del med drag av AS som har mycket svåra problem faller mellan stolarna.

Svea-
0

men hallå… nu har jag inte orkat läsa allt men jaa.. glott igenom.. om man ringer nått sånt som ska vara professionella kan man inte förvänta sig mer då? eller va fan..oavsett om en person som ringer har nån diagnos så det ev hörs i telefonen.. så får man väl i alla fall vara den man utger sig för att vara och sköta sig…

eller ska man fråga om man ringt rätt då? å inte till inte F#N vet jag men jjaaa.. kom på nått bra ….

men jag är inte förvånad.. har har det mesta å sett det mesta från måna som ska veta bättre..

hhuuuaa… dom kan bilda klubb tycker jag.. å prata med varnadra i stället för att utsätta andra för sitt okunnade och oprofessionella beteende…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

siennasmams
0

"jahaaa - är det DU som ska ha hjälpmedlen? jag trodde du ringde åt nå'n annan - det HÖRS ju inte på dig!"

true story.
gotta LOOOVE gävleborgs läns landsting.

[aspie]
0

#37 Tur att jag inte bor kvar i Gävle då Tungan ute

Puhlo
0

#37: Jag i ett nötskal.. Skrikandes JAg vet inte HUR många gånger jag har hört det där.